Persconferentie EA: Mooie en rotte wortels

De persconferentie van Electronic Arts laat een gemengde indruk achter. Enerzijds toont EA ons precies wat we willen zien, maar aan de andere kant is het niet genoeg. We willen meer. Maar ligt dat aan ons of aan de uitgever?

Electronic Arts trapt de conferentie af met FIFA Street. Dat is nog steeds een straatvoetbalgame, waar het meer om de trukendoos draait dan het doel. Het is de eerste Street-game voor deze generatie, daar de eerste drie delen slechts op de vorige generatie consoles uitkwamen. Volgend jaar komt deze voetbalgame uit, die twee keer zoveel bewegingen dan FIFA 12 bevat. We willen eerst nog de eerste gameplay-sessies afwachten, maar onze eerste reactie is: Echt, EA? Nog een FIFA Street-game?

 

De meest indrukwekkende spellen waren Need for Speed: The Run, SSX, Battlefield 3 en de presentatie van Kingdom of Amalur: Reckoning. Mass Effect 3 schittert terecht in afwezig in dit rijtje, aangezien er echt niets nieuws is getoond. Ja, dat het de beste actie-rpg wordt, maar dat weten we allemaal al. De multiplayer blijft echter achterwege. De gameplay-beelden van de nieuwe Need for Speed zijn verrassend goed. De game voelt al lekker aan tijdens het kijken. De auto reageert scherp op wat er op de weg gebeurt. Rollende keien en sneeuwbuien is wat we hebben gezien, maar met een oppervlakte ten grootte van Noord-Amerika valt er ongetwijfeld genoeg te beleven.

Kingdom of Amalur: Reckoning is typisch zo’n game die makkelijk over het hoofd wordt gezien. Het is actie-rpg uit de stallen van Big Huge Games, die eigenlijk alleen maar ervaring hebben opgedaan in het real-time strategy-genre. Of dit Amalur ten goede komt, gaan we deze week op de beurs ervaren. Het lijkt in elk geval een heerlijke no-nonsense rpg van Amerikaanse bodem te worden, met een magisch hoofdverhaal en evenzo magische personages. Tenminste, de producent die op het podium heeft gestaan is erg overtuigend overgekomen. Zijn presentatie was enorm uitbundig, wat overduidelijk de bedoeling moet zijn geweest. Je ziet dat gewoon.

Grootste tegenvaller is ongetwijfeld BioWare. Niet alleen weigert de ontwikkelaar beelden te tonen van de multiplayer van Mass Effect 3 (hebben we die wel nodig?), ook is hij bezig met een free2play Warhammer-game. Dat ziet er uit als een kleurrijke Dragon Age 2 on steroïds: vier verschillende personages lopen door een wereld heen en hakken alles om en doormidden. Volgens Dr. Ray Muzika, mede-oprichter van BioWare, ligt de nadruk in het spel op vechten en daar is dan ook alle aandacht naar uitgegaan. Je kunt je nu aanmelden voor de beta. Daarnaast werkt BioWare natuurlijk nog aan de Star Wars-mmo, die een nieuw record neerzette wat aantal pre-orders betreft, en heeft hij net Dragon Age Legends op de games-afdeling van Google+ gegooid.

Maar waar de show echt om heeft gedraaid is niet Mass Effect, niet Battlefield en ook niet Need for Speed. Nee, die eer is duidelijk weggelegd voor SSX. De opbeuring van de oude snowboard-serie ziet er beter uit dan ooit. Helaas moet hij het doen zonder splitscreen multiplayer (voor zover bekend, maar dan zou iemand er vast wel iets over hebben gezegd tijdens de presentatie). In plaats daarvan krijgen spelers genoeg andere multiplayer modes voor hun kiezen. Het RidersNet is daar een voorbeeld van. Dit is een soort Battle- of Autolog die EA in het leven heeft geroepen voor respectievelijk Battlefield en Need for Speed. Deze service houdt allerlei gegevens van jou en je vrienden bij en maakt ook nieuwe vriendsuggesties. Daarnaast is het mogelijk om je ghost te uploaden en tegen die van je vrienden te racen, gewoon tegen elkaar te racen en meedoen aan verschillende wedstrijden (die een dag, paar uur of week kunnen duren). En dat was nog maar het topje van de ijsberg.

Kortom: Electronic Arts heeft ons een hoop gegeven, maar er is duidelijk genoeg ruimte over voor meer. Hoe zit het nu met dat rennen in The Run? Hoe speelt SSX? Komt het vaker in Battlefield 3 voor dat er op geheel willekeurige basis wapens tegen de muur aan staan die je toevallig nodig hebt? Waarom komt Kingdom of Amular niet eerder uit? What the fuck is er gebeurd met BioWare? En waar gaat het heen met de nieuwe Street-game? Kortom, we kunnen concluderen dat het aan de uitgever ligt. Die houdt ons een paar lekker wortels voor, met hier en daar een minder verse.