Need for Speed: The Run

Gespeeld op PlayStation 3
Ook beschikbaar op Xbox 360 en pc

Header

Ik moet toegeven: toen ik de trailer zag op de EA-persconferentie was ik sceptisch. Need for Speed is racen, niet uit de auto stappen en zeker niet quicktime-events. Gelukkig was het spel ook speelbaar op de beurs. Zijn de twijfels terecht of zit er toch meer onder de motorkap?

Er zijn twee soorten Need for Speed. De realistische versie, zoals Need for Speed: Shift, en de arcade-variant, zoals Need for Speed: Hot Pursuit. Need for Speed: The Run hoort er volgens Black Box tussenin. Racen dus, zonder je al te veel zorgen te moeten maken om de handling van de auto. Als je wil kun je je auto wat tunen en is het uitdagend genoeg voor de ervaren spelers. Het spel introduceert wel iets nieuws. Het is namelijk voor het eerst dat je uit je auto kan stappen in Need for Speed. Je leest het goed, Need for Speed goes Grand Theft Auto.

Need for Speed: The RunNeed for Speed: The Run

Het spel is volgens producer Jason DeLong narrative driven: er zit een heel verhaal achter deze race. Tijdens de presentatie gaat DeLong in op het uit de auto kunnen komen. Hierdoor werd ik even op het verkeerde been gezet en dacht dat het een groot gedeelte van het spel zou beslaan. Niets is minder waar, volgens de producer zal uiteindelijk tien procent van het spel zich buiten de auto afspelen.

De bedoeling van het spel is om van San Francisco aan de Westkust naar New York aan de Oostkust van Amerika te komen en je tegenstanders en de politie zullen alles op alles zetten om je tegen te houden. Het hoofdpersonage heet Jack. Hij heeft volgens de producer een goede reden om mee te doen met deze race, maar welke reden dat is wil DeLong nog niet zeggen. Tijdens deze race van zo'n drieduizend mijl zal het de speler duidelijk worden waarom Jack meedoet en hoe het verhaal zich verder ontvouwt.

Need for Speed: The RunNeed for Speed: The Run

Black Box, de ontwikkelaar van het spel, is ook verantwoordelijk voor Need for Speed: Undercover. Grafisch maakt het spel gebruik van de Frostbite 2-engine van DICE, dezelfde krachtpatser die in Battlefield 3 voor de prachtige beelden zorgt. Jack ziet er dan ook goed uit, ook als hij buiten de auto rent. De ontwikkelaar geeft zelf nog aan dat het spel een goed verhaal heeft en dat er interactieve cutscènes in zitten, zoals het rennen maar ook het ontsnappen van bijvoorbeeld een aankomende trein terwijl je auto op de kop op de rails ligt. De presentatie zag er in ieder geval erg tof uit.

Is het allemaal rozengeur en maneschijn? Helaas, in de korte speelsessie die ik heb gehad was ik niet meteen diep onder de indruk van de grafische kwaliteiten. Het ziet er zeker niet slecht uit, maar als je hoort dat de Frostbite 2-engine achter het spel zit verwacht je meer eyecandy. De hoofdpersonage greep me niet meteen aan en de scènes uit de auto zijn eigenlijk een veredelde Heavy Rain. Quicktime events die mij deden denken dat het hele "uit de auto" er maar bij is gesleept.

Need for Speed: The RunNeed for Speed: The Run

De besturing is ook nog niet alles. Het gaat allemaal wat stroef. Toegegeven, na een tijdje begin je te wennen aan de besturing en lukt het aardig. Er was niets te tunen, misschien kan dat de auto beter bestuurbaar maken. Maar dan komen de scripted events. Hoe je ook racet, je gaat crashen, waardoor je met wat simpele quicktime events uit de auto vlucht, een flatgebouw in rent en richting dak vlucht. Waarom vluchten mensen altijd naar boven, dan kun je nergens heen!? Je wordt ondertussen beschoten door een helikopter met machinegeweren en met een druk op de aangegeven knop spring je een heel eind naar een ander dak. Uiteindelijk ben je via een brandtrap beneden gekomen en overmeester je wederom met één druk op de knop een politieauto. Na een race van twee á drie minuten crash je weer en lig je met de auto op de kop op rails. Door quicktime events kun je uit de veiligheidsgordel komen en ontsnappen van de naderende trein. Nu heb ik in een tweede sessie eens wat trager gedaan, maar die trein had opeens ook vertraging...

Need for Speed: The RunNeed for Speed: The Run

Deze events hoeven van mij niet, het komt te geforceerd over. Ik ben dan ook nog niet overtuigd van het uit de auto stappen dat dit deel introduceert. Eerst was ik sceptisch, na het zien van de presentatie dacht ik dat het allemaal heel erg meeviel, maar eenmaal spelend had ik een "is dit alles"-gevoel. Nu zijn drie minuten wel heel kort om het spel te beoordelen, hopelijk weten de makers de wagens nog goed te tunen en de events een stuk spannender te krijgen dan simpele quicktime events. Nu is het een arcade racer met verplichte pauzes. Pas 15 november dit jaar weten we of dit gelukt is, want dan komt Need for Speed: the Run uit.