CD: Kane - Everythingyouwant

Het is alweer een tijd terug terug dat we iets van Kane hadden vernomen. Na de CD Fearless zijn de heren op tour gegaan om nieuwe te schrijven en op te nemen. Na enkele opnamesessies in Philadelphia, Los Angeles, New York, Scheveningen en Ibiza is de CD eindelijk klaar. Was het het waard voor de fans om drie jaar te wachten?

De Haagse mannen zijn terug. Met het nieuwe album Everythingyouwant laten ze zien waar ze goed in zijn: muziek maken. Maar deze keer is het anders dan andere Kane CD’s of singles. Toen de single “Catwalk Criminal” uitkwam, kregen we al een voorproef op de aankomende CD; elektronisch, maar toch met een rocktintje eraan. Deze sfeer hoor je eigenlijk door de hele plaat. Aan het begin is het toch even wennen dat Kane deze weg is ingeslagen, maar na een tijdje wen je er toch aan. Een voorbeeld van nog zo’n electric rocksong is de titelsong 'Everythingyouwant', wat ook meteen een beetje poppy plaat is geworden. Het klinkt wel lekker, een leuke tekst, alleen er mist iets.
Dit gevoel krijg ik bij de meeste nummers op de CD. Maar toch zitten er ook tracks tussen die weer heerlijk rock zijn zoals we gewend zijn. 'Yeah Yeah Yeah' begint met een heerlijke baslijn en de gitaren gieren ook heerlijk door het nummer, onder leiding van de geweldige stem van Dinand. Persoonlijk is dit voor mij het beste nummer van de schijf, maar smaken verschillen natuurlijk.
Naast rock is er voor de balladmensen ook wat te luisteren. Het alom bekende 'Shot of a gun; staat er op, maar ook een lekker rustig nummer is 'Tough'. Jammer genoeg zijn ze met 'I Belong To You' net wat te ver gegaan; het is net een beetje té zoetsappig en aangezien het ook het laatste nummer van de CD is, krijg je een beetje zure nasmaak.
De lengte van de CD valt behoorlijk tegen. Er staan "maar" 12 nummers op en na zo’n korte 41 minuten ben je er doorheen. Doe je daar drie jaar over?

OpenDisc
De CD heeft voor de computergebruikers ook een speciale OpenDisc. Hiermee krijg je, na registratie, toegang tot een speciale toegang van een website van Kane. Je kan luisteren naar live-registraties, je kan foto’s bekijken en er is een Q&A-sectie. Je krijgt zelfs de mogelijkheid om kaarten en goodies te winnen! De OpenDisc is een leuke bonus voor de mensen die de CD eerlijk hebben gekocht...maar echt veel materiaal is nog niet te zien, lezen of te luisteren.
Het boekje dat je bij de CD krijgt heeft alle teksten van de tracks, plus de locaties van de totstandkoming van het nummer. Een kritiekpuntje is dat in het boekje sommige songteksten tikfoutjes bevatten. Ook is het naar om teksten te lezen omdat ze in een nare hoek staan afgedrukt.

Het is een leuk album, maar toch niet echt mijn ding. Mede door de elektronische sounds, ingehouden rock en makkelijke teksten, denk ik toch dat de CD over het algemeen zal aanslaan bij het gemiddelde TMF-publiek.

Met dank aan MrManiak voor de submit!

Label: Lipstick Notes/PIAS Datum: April 2008 Waardering:
Extra's: