The Elder Scrolls: Legends

Grofweg acht maanden geleden verscheen er een uitgebreide preview van Bethesda’s CCG The Elder Scrolls: Legends. Deze was gebaseerd op de bèta-versie. Sindsdien is er niet veel veranderd aan de game, op enkele grafische tweaks en een paar nerfs na. Daarom is hier slechts een overzicht van de game. Kijk ook naar onze review van de uitbreiding “The Fall of the Dark Brotherhood”.

CCG (kort door de bocht)
Een CCG is een Card Collecting Game gebaseerd op fysieke kaartspellen zoals Magic: The Gathering. Iedere kaart heeft zijn eigen specifieke kenmerken en attributen. Spelers stellen een verzameling (deck) samen door af te stemmen op de eigenschappen van de kaarten. Bijvoorbeeld een kaart die alle kaarten van de tegenstander ketent (shackle) en een andere kaart die iedere geketende tegenstander automatisch schade toebrengt.  Je speelt met jouw deck kaarten tegen anderen, maar niet iedereen heeft dezelfde kaarten. Dit komt omdat je extra kaarten kunt verdienen door te spelen, maar ook door deze te kopen. Een goede balans in een CCG is dus cruciaal en daarom zijn er regelmatig ‘nerfs’ (kaarten die zwakker worden gemaakt) of juist een ‘buff’ (kaarten worden sterker). Hieronder een voorbeeld van drie buffs die vorige week voorbijkwamen. Voor een meer uitgebreide toelichting over CCG’s kun je hier verder lezen.

Elder Scrolls: Legends - Buff

Audiovisueel spektakel
Bethesda heeft er veel aan gedaan om met The Elder Scrolls: Legends een grafisch hoogstandje af te leveren. Er zijn heel veel animaties en effecten, terwijl de kaarten zelf toch statisch zijn gehouden. Het geluid is het best bombastisch te noemen. Ik heb de effecten iets lager dan de standaard instelling gezet, want af en toe schrok ik van de ontploffingen die opeens om mijn oren vlogen. Daar komt bij dat de stemacteurs hun werk over het algemeen heel goed hebben gedaan. Jawel, de kaarten zijn allemaal voorzien van een stem. Ook jij hebt een eigen stem. Als je je realiseert dat je uit tien classes kunt kiezen, zoals Nord, Khajiit en Dark Elf en dan ook nog kunt kiezen uit twee dames en twee heren dan is dat best indrukwekkend.

De regels van Legends
Je speelt je kaarten direct tegen elkaar, maar het is de uiteindelijke bedoeling om de gezondheid van je tegenstander op nul te krijgen. In The Elder Scrolls: Legends kun je doorgaans je kaarten in twee verschillende banen, genaamd lanes, plaatsen. De linker-lane heeft meestal geen effect en de rechter geeft je een dekking van één beurt als je jouw kaart geplaatst hebt. De woorden ‘doorgaans’ en ‘meestal’ geven al aan dat dit per potje kan verschillen. Dit gameplayelement wordt in de verhaalmodus met succes gebruikt om het verhaal te versterken. In de Arena zijn er ook wisselende omstandigheden, waarbij het belangrijk is om te weten wat de lanes doen. Hieronder zie je een voorbeeld van andere lanes in de verhaalmodus.

Speciale Lane

Prophesies
Eén van de bijzondere vondsten in The Elder Scrolls: Legends zijn de prophecies. Telkens als je vijf levenspunten verliest, dan wordt het spel van de tegenstander onderbroken en jij krijgt de bovenste kaart van je deck meteen in handen. Als dit ook nog een speciale ‘prophecy’-kaart is, dan mag je deze meteen spelen. Het kan dus erg lonend zijn om veel van deze kaarten in je deck te hebben. Als je een aanval van je tegenstander kan stoppen door een guard neer te gooien (deze kaart moet eerst worden verslagen voordat je andere kaarten kunt raken) of meteen directe schade, zodat je een sterke kaart meteen kunt neutraliseren dan scheelt dat heel veel. Dit systeem neemt ook het vervelende ‘wachten op je beurt’-aspect van veel CCG’s weg. Andersom kan je ook tegen een prophecy aanlopen, dus de volgorde en timing waarin je schade toebrengt is ook erg belangrijk.

RPG-keuzes maken
Als je een level omhoog gaat, dan krijg je meerdere beloningen. Je krijgt sowieso een zak geld en wat kaarten. De derde soort beloning verschilt nogal per level. Het kan zijn dat een kaart van je deck sterker wordt gemaakt. Het kan ook zo zijn dat je twee keuzes krijgt. De ene keuze geeft je kaart een heel sterke aanval en de andere keuze juist extra verdediging en een toverspreuk. Dit geeft je de mogelijkheid om je kaarten toe te spitsen op je speelstijl. The Elder Scrolls zijn RPG’s en daarom zitten in The Elder Scrolls: Legends  ook RPG-keuzes. Hieronder had ik de keus om mijn kaart te promoveren. Ik koos de Dres Tormentor en dat bleek erg verstandig te zijn. Slects één potje later kreeg ik Dres Renegade er alsnog bij. Keuzes maken is erg leuk en tof verzonnen om het RPG-element levendig te houden, maar op deze manier is het een beetje zinloos. Het was fijn geweest als je met keuzes ook echt een pad vastlegt, ook al was het slechts tijdelijk geweest.

Elder Scrolls: Legends - Keuzes

Grote decks en tijd
In The Elder Scrolls: Legends heb je decks van minimaal 50 kaarten. Dat is behoorlijk wat. Een potje duurt daarmee dan ook ongeveer acht à tien minuten. In gametijd is dat lang, want je moet wel constant je kop erbij houden. Elke kaart in de verkeerde volgorde gespeeld kan je fataal zijn. Bethesda wil The Elder Scrolls: Legends ook uitbrengen op iOS en Android. Het kan lastig zijn voor velen om je zolang onafgebroken met je scherm bezig te houden. Kaarten pakken en verwijderen uit je deck gaat vaak moeizaam als je deze wilt verslepen. Dan werkt de animatie van je muispointer wel, maar dan blijft de kaart gewoon liggen. Je kan ook kaarten pakken en verwijderen door erop te klikken, maar ik moet het toch benoemen. Een extra interface-optie die niet goed werkt kon beter worden weggelaten. Gelukkig werkt de zoekfunctie erg goed, ook op attributen. Je kan bijvoorbeeld “New” typen om al je nieuwe kaarten te zien.

Boosterpack
Bij iedere drie overwinningen krijg je een kaart en wat goud. Bij elke tien levels krijg je een boosterpack, extra goud en een legendary kaart. Met ingame goud en harde euro’s kun je booster packs kopen. Een card pack heeft zes kaarten, die je kunt kopen met 100 ingame goud of 2 packs voor € 2,99 en 7 packs voor € 9,99. Kaartjes voor de Arena kun je kopen voor 150 ingame goud of € 1,99 per stuk of 6 voor € 9,99. Naar mijn mening is dat een beetje pittig geprijsd. Bethesda heeft de prijzen sinds de bèta niet aangepast, dus ik verwacht niet dat deze snel gaan dalen. Er zijn wel af en toe speciale aanbiedingen voor bijvoorbeeld starter packs, waarbij je tien kaarten (met een gegarandeerde legendary), drie speciale uitvoeringen van kaarten en de titel ‘The Founder’ krijgt voor slechts €4,99.

Elder Scrolls: Legends - Kattig
Khajiit has cards, if you have coin

Spelmodi
Je kunt het verhaal spelen, wat dient als een tutorial en waar je ook kaarten mee verdient. Vervolgens heb je de keuze om casual en ranked potjes te spelen. Of je duikt de solo arena in tegen de AI en als je lef hebt tegen andere gamers. In de arena stel je eerst een deck samen uit willekeurige kaarten. Daarmee moet je zoveel mogelijk tegenstanders verslaan. Hierbij zijn de spelomstandigheden vaak anders wat het spannend houdt. Er is ook een oefenmodus, maar dan kun je nog steeds beter casual spelen. Er zijn namelijk dagelijkse missies (quests) die je kunt doen. Je opdracht kan zijn drie keer winnen met een bepaald type deck, 20 keer aanvallen of 20 keer een kaart plaatsen in de shadow lane. Deze missies kun je ook in casual doen, dus in practice spelen is zonde van je tijd. Er is ook een verhaaluitbreiding te koop, maar daar is een aparte review over. De verschillende spelmodi zijn anders, maar niet anders genoeg. Na een uurtje of twee spelen op een dag heb ik het echt wel gehad met The Elder Scrolls: Legends. Een spelvariant met maximaal 15 kaarten en slechts één lane had het echt anders gemaakt. Nu speel je in feite steeds hetzelfde spelletje.

BooM!

Balans
Het is extreem lastig om een CCG zo lekker af te stellen dat iedereen er plezier aan beleeft. Voor mijn gevoel is er te vaak een situatie waarin een speler wordt weggevaagd door de ander. Ook al is het mogelijk om snel terug te komen in een potje, vaak genoeg lukt dit niet. Het is een lekker gevoel als je eindelijk een goed deck hebt afgesteld. Maar dan nog blijft het lastig, omdat de juiste kaarten wel moeten vallen. Als je schade oploopt en dus kan ingrijpen met een prophecy, dan moet zo’n kaart wel toevallig bovenop liggen. Mocht je in staat zijn je tegenstander compleet weg te spelen, dan kun je er ook titels mee verdienen. Je krijgt ‘The Clever’ voor een overwinning in zes zetten of minder. Titels zijn alleen maar om mee te pronken, maar dat telt ook. Net als die vette velgen in Need for Speed

Vaardige spelers
Het plezier in CCG’s zit in het combineren van de kenmerken en attributen van de kaarten. Ik had een keer een blunder gemaakt en mijn tegenstander slachtte mij in stijl af op een heel omslachtige manier. Hij speelde een support die iedere kaart naar wens schade kan toebrengen. Die speelde hij op zijn eigen kaart, die het attribuut had bij zijn dood de tegenstander schade toe te brengen en de speler extra leven te geven. Het resultaat waren drie animaties die vol bombastische geluiden op je worden afgevuurd gevolgd door de deprimerende boodschap ‘Defeat’. Een prachtige afstraffing van een kundige speler.

The Elder Scrolls: Legends is een leuk spelletje met verslavende gameplay. De balans kan wat beter, maar Bethesda is daar reeds mee bezig. Twee zaken staan een doorslaand succes in de weg. Ten eerste: alle variaties ten spijt speel je toch steeds hetzelfde spel en dat wordt saai. Ten slotte: die prijzen zijn echt een beetje hoog. Het is niet mogelijk om een impulsaankoop te doen met deze prijsstelling. Twaalf willekeurige kaarten voor €2,99 is dus 25 cent per kaart. Een avontuur in de Arena kan, als je pech hebt, slechts drie potjes duren. Dat kost je wel €1,99. Natuurlijk kun je gewoon het spel spelen om aan meer kaarten te komen, maar dan loop je automatisch tegen het eerste minpunt aan: heel veel herhaling.

• Audiovisueel vuurwerk
  • Leuke verhaalmodus
  • Prijzen onveranderd hoog