CD: Chef'Special - Passing Through

"Please say hi to the Mrs. Say hi to the past", zingt frontman Joshua Nolet in 'Peculiar', de opener van de tweede plaat van Chef'Special. Hiermee lijkt de Haarlemse band te refereren aan het debuutalbum 'One for the Mrs.' en een stap vooruit te willen nemen. Is het vijftal erin geslaagd om een waardige opvolger af te leveren met 'Passing Though'?

De band trok voor de opnames een paar maanden naar New York om daar het opname-, mix- en masterproces uit te voeren. In de MSR studios in Manhattan namen ze de basistracks op en voerden ze het productieproces uit met Lion's Share Group. Het werk in de zomer van 2013 levert een goed klinkend en coherent geheel op.

Bij de eerste luisterbeurt blijkt duidelijk dat Chef'Special geen stijlbreuken heeft geforceerd, maar dichtbij hun debuutgeluid blijft qua sfeer en stijl. Maar de heren tonen tevens progressie en laten over het algemeen een volwassener geluid horen. Een crossover van funk, rock, ska, reggae, pop en rap vormt de basis van 'Passing Through', waar ook ditmaal de gekruiste vork en lepel op de voorkant prijkt. De kunst om pakkende melodieën te verwerken in het leeuwendeel van de nummers blijft ook op hun tweede uitgave een sterke eigenschap van Chef'Special. De funky gitaren en de opbeurende klanken van de toetsen voegen veel toe aan het geluid van deze band. 'Wash Away' heeft ook nog eens een extreem aanstekelijk refreintje waarbij stilzitten geen optie is. In 'A Message' speelt de band ook nog even met fijne dikke reggae-baslijntjes. Op 'Peculiar' is de referentie van Will and the People wel erg dichtbij, maar vrolijk en meeslepend is het wel. Chef'Special blijkt wederom weer een meester in juist plaatsen van tempowisselingen en het frivool aankleden van bruggetjes.

Er klinkt echter ook een ander geluid op de plaat, klanken en teksten die serieuzere onderwerpen aansnijden. De eerste pagina van het bijgevoegde boekje vermeldt dat de plaat is opgedragen aan Hans Nolet, de vader van zanger Joshua die vorig jaar overleed en veel invloed heeft gehad op het voortbestaan van de band. Leadsingle 'In Your Arms' is een emotioneel eerbetoon aan zijn vader en laat zien dat Chef'Special niet alleen maar lente- en feestmuziek maakt. 'Passing Though' is een sterke plaat met maar liefst vijftien tracks en genoeg variatie voor vele draaibeurten.