DVD: Four Extraordinary Women

De film Four Extraordinary Women is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Het thema borstkanker is, helaas, van alle tijden en altijd actueel. Dit maakt het uitbrengen van films over deze ziekte ook steeds weer de moeite waard, omdat het maar weer eens de aandacht vestigt op de aandoening. Immers, één op de tien vrouwen wordt geconfronteerd met de ziekte. En het is niet alleen de vrouw die de ziekte krijgt, het beïnvloedt altijd het hele gezin en de omgeving van de patiënt. RCV heeft met het op dvd uitbrengen van deze film een indrukwekkend verhaal naar buiten gebracht. Een verhaal dat vanuit onverwachte hoek wordt bezien als je het over borstkanker hebt, namelijk het oogpunt van een man wiens leven in het teken staat van borstkanker. Een andere kijk op de ziekte en alles wat ermee te maken heeft.

Vier vrouwen
John Anderson (George Stults - bekend van de serie 7th Heaven) is net klaar met zijn studie en tijdens het etentje ter ere van zijn buluitreiking, vertelt zijn moeder (Lindsay Wagner) dat er bij haar een knobbeltje in de borst is gevonden. Ze brengt het nieuws vrij luchtig, maar ook op vechtlustige wijze. Ze is vastbesloten de ziekte te lijf te gaan. John weet in eerste instantie niet echt hoe hij zijn moeder moet bijstaan in haar strijd, maar al snel wordt hij hierin een steunpilaar. Hij steunt niet alleen zijn moeder, maar ook zijn jongere zusje Mary (Katy Boland) kan op zijn support rekenen. Als vervolgens Caryl (Joely Collins), zijn 'grote-niet-echte' zus, door de ziekte wordt getroffen, besluit hij weer thuis te komen wonen. Op deze manier kan hij zowel zijn moeder als Caryl bijstaan. Johns moeder en Caryl hebben daarnaast veel steun aan elkaar.

Lindsay Wagner

Zijn moeder weet uiteindelijk de strijd niet te winnen en komt te overlijden. Het verdriet is enorm, zeker ook omdat het John doet beseffen dat hij ook Caryl zou kunnen verliezen. Om het drama compleet te maken, wordt zowel bij zijn vrouw Sharon (Laura Harris) als bij zijn jongere zusje de ziekte geconstateerd. What are the odds? Voor elk van de vier getroffen vrouwen is John de rots in de branding, elk op een andere manier, maar steeds als vaste waarde in de strijd tegen de ziekte.

Hoofdrolspeler George Stults

Opmerkelijk oogpunt
Het meest opvallende aan de film is dat het verhaal is bezien vanuit het oogpunt van een man. Normaal zijn films over borstkanker ervaringsverhalen van vrouwen die de ziekte hebben. Dat maakt deze film anders dan andere over hetzelfde onderwerp. Wat echter jammer is, is dat de film wat mat overkomt. Echte verdieping van de karakters is er niet en het verhaal is hier en daar moeilijk te volgen door de grote stappen die er worden genomen. Ook de terugblikken in de tijd maken het soms wat lastig te volgen. De rol van Caryl wordt maar heel beperkt bekend, terwijl dit toch steeds terugkeert. Het maakt dat je als kijker met vertwijfeling blijft zitten. Ook de emoties worden niet echt goed weergegeven. Het lijkt allemaal wat mat en dat terwijl de ziekte er niet één is die matte emoties met zich mee brengt.

De film is het uitkijken waard, niet zo zeer vanwege de acteerprestaties of het verhaal, maar meer omdat het onderwerp het de moeite waard maakt. Voor mannen zal er wellicht iets meer herkenning te vinden zijn, omdat dit het centrale thema is; hoe ervaart een man het als zijn dierbaren worden getroffen door borstkanker.

Qua extra's is de dvd beperkt. Er is alleen een trailer van de film te vinden op de disk. Verder is er niets toegevoegd aan de dvd. Een film die, vooral voor mensen die met de ziekte maken, wel de moeite waard kan zijn. Maar het is niet de tranentrekker die je zou verwachten van zo'n verhaal. Het blijft een wat matte film die zo in de woensdagavond-waargebeurde-verhalen-reeks van RTL kan passen.

Label: RCV Releasedatum: 8 augustus 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: