DVD: Terry Gilliam Box

DVD • Geschreven door Noud de Greef (gr8w8) op 17-12-2006 @ 07:01
print 
Fear and Loathing in Las Vegas en The Brothers Grimm in een box. De link is natuurlijk Terry Gilliam als regisseur, uiteraard ook welbekend van Monty Python. De tweede filmtitel legt verder natuurlijk maar al te snel een link naar sprookjes. Dit geheel samen geeft natuurlijk al aan dat The Brothers Grimm geen simpel kinderfilmpje is. Niet alleen komen er wat minder geschikte beelden voorbij zoals een kat die in een hakmolen belandt of een konijn wat even in een ruk - zoals het hoort - gevild wordt, maar ook is het verhaal vaak genoeg absurd te noemen. Dat geldt voor beide films in de box en daar moet je van houden.

Fear and Loathing, met Johnny Depp, behoeft verder geen introductie. De film uit 1998 hoort bij je algemene ontwikkeling, al schijnen er toch nog steeds mensen te zijn die deze compleet absurde, chaotische, briljante, verbazingwekkende film nog steeds niet gezien hebben. De film is een ware trip. En daarmee wordt niet alleen een roadtrip bedoeld. Het grootste dilemma bij het kijken van deze film lijkt de vraag te zijn of hij nu wel of niet onder invloed van wat dan ook bekeken moet worden. Zonder of met lijken echter hetzelfde effect te hebben. Een journalist reist af naar Las Vegas om een motorspektakel te verslaan. Hij wordt vergezeld door zijn advocaat, die het haast als zijn heilige missie ziet om zijn cliënt te beschermen. Zijn beste adviezen betreffen echter welke drugs te nemen om de negatieve effecten van een eerdere dosis op te vangen. Het briljante aan de film is hoe Gilliam deze trips tot leven brengt. Zowel op het moment zelf, maar ook door de aftermath van een avondje doorzakken weer te geven. Hoe vaak staat bij jou de woonkamer onder water en loop je met een krokodillenstaart rond? Er valt nog veel meer over deze film te vertellen. Om even uit eigen ervaring te vertellen, het gezamenlijk kijken van deze film was eigenlijk een verplicht nummer bij elke nieuwe huisgenoot. Een ware cult-klassieker.


Grimm zal die status niet bereiken. De film zit daarvoor gewoon niet goed genoeg in elkaar. Twee broers reizen van dorp naar dorp om de bewoners te redden van een of andere heks of spook, die ze echter zelf in het leven hebben geroepen middels katrollen en andere truukjes. Een vrolijk leven, tot het moment dat er echt een beroep op hen wordt gedaan en een dorp echt vervloekt lijkt te zijn. Die broers zijn de gebroeders Grimm. Inderdaad, van de sprookjesboeken waar je pa en ma vroeger een verhaaltje uit voorlazen. Dat komt dus ook terug in de film, er zit een enorme massa aan strakke verwijzingen in naar die sprookjes. Als je dat zo uitlegt, gaan de gedachten al snel naar Shrek. Die sfeer wordt slechts eenmaal echt opgeroepen echter, als er uit de modder een speculaaspoppetje tevoorschijn komt. En dat is nou net een stukje dat echt minder is. Verder komen kenmerken van bepaalde sprookjes gewoon vluchtig in beeld, flink door elkaar gegooid en vooral gebruikt als bruggetje.


Zo is daar een koningin, die 500 jaar geleden getroffen werd door de pest en nu hoog in een toren met alleen een raam in een vervloekt bos ligt te slapen. Een vervloekt bos vol levende bomen en massa's kraaien, die de kruimels van Hans en Grietje op aten. Deze keerden net zoals Roodkapje dus nooit meer terug naar het dorpje. Ook nog een weerwolf en een magische spiegel, genoeg voer voor enkele boeken. Dat alles is echter veel ruwer en duisterder weergegeven. Eigenlijk past dat veel meer bij de achtergronden van sprookjes. Het zijn eigenlijk geen zoete lieve verhaaltjes voor het slapen gaan. In de onder kinderen bekende versies is er flink geschrapt om het ook echt voor hen geschikt te maken. Interessant om eens op te zoeken.


De box bevat dus maar twee films uit het repertoire van Terry Gilliam, maar wel twee die redelijk op elkaar afgestemd zijn en zijn kracht goed neer weten te zetten. Grimm doet echter wel onder voor Fear and Loathing. Het verhaal is minder afgewerkt en niet alle acteurs zijn even sterk, maar dat mag de pret niet drukken. Nee, mocht je eindelijk die aftandse VHS van Fear and Loathing de deur uit willen doen, is deze set een goede keuze. Grimm zou een vier sterren krijgen vanwege de geweldige combinaties aan flarden van sprookjes, Fear and Loathing uiteraard gewoon vijf. Of je dat nu vertaalt naar een acht of een negen, deze box verdient gewoon vijf sterren. Ondanks het ontbreken van extra's - behalve wat trailers natuurlijk - of een echt luxe verpakking.

Label: RCV Releasedatum: 13 december 2006
Kijkwijzer: Waardering:


Must See/Buy/Do
Aanrader
Redelijk
Tsjaa...
STAY AWAY!!!!



Lees ook:

» 25/05 DVD: Dolfje Weerwolfje6
» 24/05 DVD: Zombibi19
» 17/05 DVD: Mission: Impossible - Ghost Protocol7
» 25/04 DVD: The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 118


delen | eKudos nujij

712 views / 23 reacties
Reacties op dit bericht
23  van 23 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Wat een kwalitatief uitermate teleurstellende review.

Iedereen heeft in het verleden de films wel al eens gezien of de review al eens gelezen op FOK! of elders en dan ga jij dat nog eens allemaal lekker herhalen, terwijl je de belangrijkste info overslaat, en dit samenvat in 1 enkel zinnetje onderaan de pagina...

Hoe is de beeldkwaliteit van de DVD's? Het geluid? Ondertitels? Menu's? Extra's?

Is dit bv die ontzettend gare Fear & Loathing versie, met bijna-mono geluid en fletse beelden die zo van de video lijken te zijn overgezet. Die versie die je overal voor 2 euro 50 ziet liggen in de uitverkoopbakken van de Free Record Shop en MediaMarkt? Of hebben ze uiteindelijk er verstandig aan gedaan en een betere versie op DVD gezet, zoals de masterlijke Criterion-editie?

Dat wil ik weten, en ik ben ws niet de enige.

Dus als dit die ontzettend gare kutkwaliteit F&L DVD is, dan kloppen die sterren sowieso al niet.

Just my 2 cents.
quote:
Op zondag 17 december 2006 @ 13:16 schreef PDOA het volgende:
Wat een kwalitatief uitermate teleurstellende review.

Iedereen heeft in het verleden de films wel al eens gezien of de review al eens gelezen op FOK! of elders en dan ga jij dat nog eens allemaal lekker herhalen, terwijl je de belangrijkste info overslaat, en dit samenvat in 1 enkel zinnetje onderaan de pagina...

Hoe is de beeldkwaliteit van de DVD's? Het geluid? Ondertitels? Menu's? Extra's?

Is dit bv die ontzettend gare Fear & Loathing versie, met bijna-mono geluid en fletse beelden die zo van de video lijken te zijn overgezet. Die versie die je overal voor 2 euro 50 ziet liggen in de uitverkoopbakken van de Free Record Shop en MediaMarkt? Of hebben ze uiteindelijk er verstandig aan gedaan en een betere versie op DVD gezet, zoals de masterlijke Criterion-editie?

Dat wil ik weten, en ik ben ws niet de enige.

Dus als dit die ontzettend gare kutkwaliteit F&L DVD is, dan kloppen die sterren sowieso al niet.

Just my 2 cents.
\

I second that!
De enige reden waarom Brothers Grimm samen met Fear and Loathing erbij is is omdat Grimm gewoon een kut film is die anders niet verkoopt.
NIET KOPEN DEZE BOX!
Twelve Monkeys en Brazil zitten er nog eens niet bij...


Graag alleen mensen die verstand hebben van films laten reviewen, want dit is niks.
userIcon
inderdaad geen al te beste review, maar goed.
Verder is het eigenlijk schandalig dat ze een Gilliam box uitbrengen met daarin the Brothers Grimm, die film is door de vele productieproblemen absoluut niet geworden wat Gilliam wilde
quote:
Op zondag 17 december 2006 @ 13:37 schreef jimjim1983 het volgende:
inderdaad geen al te beste review, maar goed.
Verder is het eigenlijk schandalig dat ze een Gilliam box uitbrengen met daarin the Brothers Grimm, die film is door de vele productieproblemen absoluut niet geworden wat Gilliam wilde
De tweede Baron van Munchausen wordt dit dan ook genoemd
Don Quichote was toch ook zo nooit van de grond gekomen
userIcon
gemiste kans dat fisher king of twelve monkeys er niet bij zit in die box, voor alleen grimm ga je em niet kopen, en vrijwel iedereen heeft F&LILV al natuurlijk
userIcon
quote:
Op zondag 17 december 2006 @ 13:16 schreef PDOA het volgende:
- knip -
We bespreken geen technische specificaties nee. Alleen als het er echt toe doet of opvalt. Zoals ontbrekende ondertitels, afwijkende formaten ed. Als je de precieze bitrates en dergelijke zoekt, dan zit je hier verkeerd.

Verder heeft Loathing geen review gehad indertijd. De eerdere review van Grimm heb ik er niet bijgepakt. Reviews worden vanuit eigen inspiratie geschreven, niet vanuit andermans ervaringen.
userIcon
quote:
Op zondag 17 december 2006 @ 22:27 schreef gr8w8 het volgende:

[..]

We bespreken geen technische specificaties nee. Alleen als het er echt toe doet of opvalt. Zoals ontbrekende ondertitels, afwijkende formaten ed. Als je de precieze bitrates en dergelijke zoekt, dan zit je hier verkeerd.

Verder heeft Loathing geen review gehad indertijd. De eerdere review van Grimm heb ik er niet bijgepakt. Reviews worden vanuit eigen inspiratie geschreven, niet vanuit andermans ervaringen.
Zal allemaal best, maar je bespreekt hier wel een dvd-box, geen bioscoopfilm. Bovendien zijn de films al een tijdje uit, dus kun je verwachten dat het gros van de kijkers zeker 1 van de 2 films wel heeft gezien. Bovendien is er van F&L ook een Criterion uit, die vele malen beter is dan de zeer matige RCV release. Als ik zo'n box zou willen kopen dan wil ik natuurlijk wel weten of hier dezelfde dvd's inzitten als degene die los te koop zijn, of dat het andere versies betreft.

Ik vind het sowieso van den zotten dat het hier een Gilliam box betreft, waar maar 2 films inzitten (terwijl de beste man duidelijk meer films heeft gemaakt), waarvan er 1 beduidend minder is, en dan nog 5 sterren krijgt, omdat F&L erbij zit... Zo werkt het dus niet he? Dan kun je net zo goed die release los kopen, dan ben je nog goedkoper uit ook!

Deze box is dus duidelijk effe lekker snel cashen voor RCV zo voor de kerst. Van mij had die box dus 1 ster gehad.
quote:
Op zondag 17 december 2006 @ 23:40 schreef PDOA het volgende:
Deze box is dus duidelijk effe lekker snel cashen voor RCV zo voor de kerst. Van mij had die box dus 1 ster gehad.
Duidelijk dus waarom jij nooit recenties zult schrijven. Je objectiviteit kan niet echt geprezen worden.....
Jouw kutfilms kunnen door anderen de hemel in geprezen worden, en daar hoef jij geen rekening mee te houden als je alleen maar hier reageert. Als je schrijft zit dat wel een beetje anders... Het lijkt mij de bedoeling dat je een review neerzet en niet alleen maar kankert omdat het verhaaltje zuigt.

Blijkbaar vind de reviewer het niet waard om F&L zo ver naar beneden te halen omdat Grimm erbij zit. Jij vind blijkbaar dat Grimm zo erg is dat de toevoeging van F&L totaal niet meer telt....
userIcon
quote:
Op maandag 18 december 2006 @ 02:43 schreef Weizz het volgende:

[..]

Duidelijk dus waarom jij nooit recenties zult schrijven. Je objectiviteit kan niet echt geprezen worden.....
Ik stel zijn versie van objectiviteit anders meer op prijs dan het napraten van marketing geblaat en het nauwelijks inhoudelijk bespreken van een DVD zoals dat nu gebeurt.
Ik weet ook wel dat er 2 Gilliam films in die doos zitten, ik wil weten HOE ze er in zitten.
userIcon
Objectiviteit zou ik het niet willen noemen. Masterlijke? Twee maal dezelfde argumenten? PDOA gebruikt gewoon een andere invalshoek. Iedereen heeft recht op zijn eigen problemen. Als je die invalshoek zwart wit gebruikt, kun je dus een ontzettende slechte film vijf sterren geven, puur omdat er is gewerkt met digitale camera's, blue-ray is gebruikt, alles van twee hoeken op de DVD aanwezig en 35 talen ondertiteling plus en blinden en doventolk rechtsboven in beeld. Bij wijze van spreke dan he.

Overigens ken ik helaas nog zat mensen die F&LILV niet gezien hebben. Het was welhaast traditie dat elke nieuwe huisgenoot eerste de film mee moest kijken. En maar verbaasd zijn over hoe enthousiast iedereen de keuken binnen stormde om mee te kijken. En nee, ik vond Grimm helemaal niet zo bagger. Het kon beter, inderdaad, maar slecht wassie ook weer niet. Persoonlijke mening he. Dat mag.

Maar goed, dat gaat nu niet meer over de film. Dat op FOK! niet gegooid wordt met technische specificaties had ik al uitgelegd en dat zal ook niet snel veranderen.
userIcon
quote:
Op maandag 18 december 2006 @ 02:43 schreef Weizz het volgende:

[..]

Duidelijk dus waarom jij nooit recenties zult schrijven. Je objectiviteit kan niet echt geprezen worden.....
Jouw kutfilms kunnen door anderen de hemel in geprezen worden, en daar hoef jij geen rekening mee te houden als je alleen maar hier reageert. Als je schrijft zit dat wel een beetje anders... Het lijkt mij de bedoeling dat je een review neerzet en niet alleen maar kankert omdat het verhaaltje zuigt.

Blijkbaar vind de reviewer het niet waard om F&L zo ver naar beneden te halen omdat Grimm erbij zit. Jij vind blijkbaar dat Grimm zo erg is dat de toevoeging van F&L totaal niet meer telt....
Misschien moet je mijn 'klacht' nog eens lezen, want je hebt duideljk niet begrepen waar mijn het precies over gaat.

Ik zeg nergens dat The Brothers Grimm een kutfilm is, alleen dat de bespreking niet objectief is omdat de reviewer in dit geval een boxset recenseert, en niet alleen Fear and Loathing in Las Vegas. Nu geeft hij alleen al 5 sterren omdat F&L in de box zit. Dan kan je imho net zo goed die box links laten liggen en gewoon de DVD kopen. Dus niet ik, maar de reviewer vergeet in dit geval The Brothers Grimm en de uiteindelijke presentatie van de boxset.

Bovendien verzuimt hij hier om enkele technische min- en pluspunten te noemen van de DVD's. En nu kan je wel beweren dat ze dat zo niet doen op FOK!, maar andere reviewers doen het schijnbaar wel. Zoals degene boven mij ook al zei: mensen willen graag weten wat er in de box zit. En als boxset is dit natuurlijk een compleet waardeloos produkt, omdat als je de films los zou kopen ws nog goedkoper uit bent ook.

Maar ja, dit is dan natuurlijk mijn mening.
ik ben van mening dat men bij een dvd recensie gekeken moet worden naar de technische aspecten, beeldkwaliteit, ondertitels, extra's bitrate etc.

Er moet dus bekeken worden of de mogelijkheden van het medium dvd worden benut. Doet men dit niet dan kun je het net zo goed een filmrecensie noemen.

Iedere dvd kenner zal daarom ook aangeven dat een release van RCV dus bagger is. (geen extra's, vaak dts weglaten etc.)

Dan kan de film wel goed zijn maar de dvd niet.
userIcon
quote:
Op maandag 18 december 2006 @ 11:06 schreef peter113 het volgende:
ik ben van mening dat men bij een dvd recensie gekeken moet worden naar de technische aspecten, beeldkwaliteit, ondertitels, extra's bitrate etc.
De reden dat er dvd voor staat is niet in het beginsel omdat we het medium of de techniek bespreken, maar vooral om aan te geven dat het artikel dat besproken wordt op dvd is verschenen, dus dat deze gehuurd of gekocht kan worden. Je moet het zien als een cd, waarbij de technische specificaties vaak ook ondergeschikt zijn. Bij de dvd's bespreken we de film, de extra's, eventueel het menu en of er geen bijzondere eigenschappen voor geluid of beeld zijn.
[/quote]
quote:
Op maandag 18 december 2006 @ 15:06 schreef detulp050 het volgende:

[..]

De reden dat er dvd voor staat is niet in het beginsel omdat we het medium of de techniek bespreken, maar vooral om aan te geven dat het artikel dat besproken wordt op dvd is verschenen, dus dat deze gehuurd of gekocht kan worden. Je moet het zien als een cd, waarbij de technische specificaties vaak ook ondergeschikt zijn. Bij de dvd's bespreken we de film, de extra's, eventueel het menu en of er geen bijzondere eigenschappen voor geluid of beeld zijn.
[/quote]

oke. duidelijke uitleg
userIcon
quote:
Op maandag 18 december 2006 @ 09:32 schreef gr8w8 het volgende:
Het kon beter, inderdaad, maar slecht wassie ook weer niet. Persoonlijke mening he. Dat mag.
vind je 4 sterren dan ook niet een beetje overdreven?
userIcon
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 @ 17:06 schreef jimjim1983 het volgende:

[..]

vind je 4 sterren dan ook niet een beetje overdreven?
Nope. Ik kan iedereen de box aanraden. Ook om Grimm eens te kijken en niet alleen als ie toch op TV komt en je met twee gebroken knieschijven op de bank zit.
userIcon
Fear and Loathing... je moet ervan houden, maar ik vind hem geweldig! Eigenlijk moet je eerst de docu "Breakfast with Hunter" bekijken voor je F&L op zet... (my 2 cents)

Oh ja... Ook als je nuchter/clean bent is het geweldig!

Mijn ava komt uit die film
userIcon
Oh jongens anders gaan jullie even bitchen over hoe een review eruit moet zien.

userIcon
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 @ 22:08 schreef gr8w8 het volgende:

[..]

Nope. Ik kan iedereen de box aanraden. Ook om Grimm eens te kijken en niet alleen als ie toch op TV komt en je met twee gebroken knieschijven op de bank zit.
nou sorry, maar als je een film die je niet echt goed vindt maar ook weer niet slecht kunt noemen al 4 sterren geeft.....
userIcon
quote:
Op zondag 17 december 2006 @ 23:40 schreef PDOA het volgende:
Zal allemaal best, maar je bespreekt hier wel een dvd-box, geen bioscoopfilm. Bovendien zijn de films al een tijdje uit, dus kun je verwachten dat het gros van de kijkers zeker 1 van de 2 films wel heeft gezien. Bovendien is er van F&L ook een Criterion uit, die vele malen beter is dan de zeer matige RCV release. Als ik zo'n box zou willen kopen dan wil ik natuurlijk wel weten of hier dezelfde dvd's inzitten als degene die los te koop zijn, of dat het andere versies betreft.

Ik vind het sowieso van den zotten dat het hier een Gilliam box betreft, waar maar 2 films inzitten (terwijl de beste man duidelijk meer films heeft gemaakt), waarvan er 1 beduidend minder is, en dan nog 5 sterren krijgt, omdat F&L erbij zit... Zo werkt het dus niet he? Dan kun je net zo goed die release los kopen, dan ben je nog goedkoper uit ook!

Deze box is dus duidelijk effe lekker snel cashen voor RCV zo voor de kerst. Van mij had die box dus 1 ster gehad.
Helemaal mee eens! Ik zou ook heel erg ontzettend niet te geloven graag willen weten wat voor versie van F&L er in de "box" zit, want als het een betere versie is dan de cheapo die eerst uitgebracht is, is dat voor mij al genoeg reden om 'm te kopen.

Als dat nog steeds de slechte versie is, dan verdient de box idd hooguit 1 ster. En niet de technische details van een DVD bespreken als je een DVD bespreekt vind ik ook knap waardeloos eerlijk gezegd en de argumentatie die hier gegeven wordt om het niet te doen erg zwak. Maar goed ... hopelijk zijn er nog andere kanalen te vinden die wel een duidelijke produkt review kunnen en willen geven ...
userIcon
quote:
Op donderdag 21 december 2006 @ 19:09 schreef Weakling het volgende:

[..]

Helemaal mee eens! Ik zou ook heel erg ontzettend niet te geloven graag willen weten wat voor versie van F&L er in de "box" zit, want als het een betere versie is dan de cheapo die eerst uitgebracht is, is dat voor mij al genoeg reden om 'm te kopen.

Als dat nog steeds de slechte versie is, dan verdient de box idd hooguit 1 ster. En niet de technische details van een DVD bespreken als je een DVD bespreekt vind ik ook knap waardeloos eerlijk gezegd en de argumentatie die hier gegeven wordt om het niet te doen erg zwak. Maar goed ... hopelijk zijn er nog andere kanalen te vinden die wel een duidelijke produkt review kunnen en willen geven ...
Dat was dan ook mijn motivatie: waarom zouden wij die box moeten kopen?

Volgens de reviewer omdat Fear and Loathing een topfilm is, en de andere film een leuke bijkomstigheid. Dat ben ik met hem eens, want Fear and Loathing is een superfilm, maar dan kun je net zo goed de losse DVD van Fear and Loathing kopen en The Brothers Grimm links laten liggen. Dan ben je nog goedkoper uit ook.

Eigenlijk heb je dus geen flikker aan die box en daarom ben ik het er ook niet mee eens dat 'ie vijf sterren krijgt. De reviewer vergeet gemakshalve even dat er 2 films in de box zitten, aangezien hij in zijn review alle sterren aan Fear and Loathing geeft.

Misschien kom ik wel een beetje over als een mierenneuker, maar als ik af en toe zie hoe hier met ratings wordt gestrooid die slaan als een lul op een drumstel, dan denk ik ook: 'wie neemt dit nu nog serieus?'
userIcon
Door het maar te blijven herhalen, wordt het argument er niet beter op. Het komt nu een beetje op me over als drammen. Jullie punt is genoteerd en wie weet.
userIcon
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 @ 09:55 schreef gr8w8 het volgende:
Door het maar te blijven herhalen, wordt het argument er niet beter op. Het komt nu een beetje op me over als drammen. Jullie punt is genoteerd en wie weet.
Mooi.
23  van 23 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 25/05 DVD: Dolfje Weerwolfje6
» 24/05 DVD: Zombibi19
» 17/05 DVD: Mission: Impossible - Ghost Protocol7
» 25/04 DVD: The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 118


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden