CD: Underworld and Gabriel Yared - Breaking and Entering

Er bestaan samenwerkingsverbanden van 'toppers' die nogal ongewoon lijken en waarvan je in eerste instantie van opkijkt. Everlast en Santana, Elton John en Eminem, U2 en Mary J. Blidge zijn er een paar. Over Gerard Joling en Gordon zullen we maar niet te spreken. Die laatste twee zou 99,98732% van de niet seniele mensen in ons land het liefst, laten we zeggen 'dood'stil aantreffen in het bitterballenvriesvak van de supermarktketen waarvoor ze nou reclame maken. Aan het rijtje interessante en wél muzikaal onderlegde samenwerkingen kan nu Underworld en Gabriel Yared worden toegevoegd. Deze heren hebben namelijk de muziekscore voor de film Breaking and Entering gezamenlijk gemaakt.

Gabriel Yared heeft zijn sporen in de filmindustrie al verdiend en heeft hiervoor grote waardering gekregen in de vorm van een Oscar voor de score van 'The English Patient' en Oscarnominaties voor de muziek van 'Cold Mountain' en 'The Talented Mr. Ripley'. Geen kleine jongen in het veld dus.
Een andere bewezen waarde, maar dan in de muziekwereld, is Underworld. Het duo Karl Hyde en Rick Smith zal menigeen kennen van onder andere 'Born Slippy' en albums 'Beaucoup Fish' en 'Everything, Everything'.
De stijlen van Yared en Underworld zijn nogal verschillend en de CD geeft al snel aan dat de kant van de filmmuziek overheerst. Er is in ieder geval geen plaats voor de stampende vloervullers van Underworld en liefhebbers van de dance van Underworld kunnen nu dan ook zappen. Wel is er plaats voor de serene, subtiele en betoverende samples en productiekwaliteiten van het muzikale duo.

De CD is een instrumentale trip van piano, strijkers, samples en lounge-elementen die op plekken als wachtkamers, loungebars, coffeecorners, yogaruimtes niet zou misstaan, alsmede op radiokanaal 4 of 10 van de meeste vliegmaatschappijen. De tracks zijn klassiek opgebouwd (met piano en strijkers als belangrijkste instrumenten) en zijn allemaal voorzien van een low-tempo.

Het feit dat de film nog niet uit is kan als een nadeel beschouwd worden omdat soundtracks vaak het gevoel van een film ondersteunen. Muziek begeleidt de beelden, maar soms begeleiden de beelden van de film in je hoofd ook de soundtrack. Dat zal je hierbij dus nog even moeten missen aangezien de film pas begin 2007 in de Nederlandse bioscopen zal gaan draaien. Een aanrader voor de klassiek en lounge-liefhebbers onder ons. Een afrader voor de liefhebbers van het hardere Underworldwerk.

Label: V2 Releasedatum: 30 oktober 2006