Calciumpillen verhogen kans op hartaanval

Medisch • Geschreven door ANP op 30-07-2010 @ 06:06
print 

Mensen die calciumpillen slikken, hebben tot 30 procent meer kans op een hartaanval. Dat schreven onderzoekers vrijdag in het wetenschappelijk tijdschrift British Medical Journal.

Zo'n twaalfduizend ouderen deden aan het onderzoek mee. De helft van de groep kreeg calciumsupplementen, de andere helft kreeg placebo's, pillen zonder werking. In de groep die de echte pillen slikte, kregen per duizend proefpersonen 14 mensen meer een hartaanval dan in de placebogroep. Het onderzoek duurde vijf jaar.

"Mensen beschouwen calciumsupplementen als natuurlijk, maar dat zijn ze helemaal niet", aldus een van de onderzoekers. Veel ouderen nemen calciumpillen tegen osteoporose, ofwel botontkalking. De onderzoekers adviseren mensen die calciumpillen gebruiken advies te vragen aan hun dokter en voedsel te eten dat van nature rijk is aan calcium. Lichaamsbeweging, stoppen met roken en een gezond gewicht zijn volgens hen ook betere manieren om osteoporose te voorkomen.

Het onderzoek wees er ook op dat het innemen van calciumpillen de kans op botbreuken nauwelijks verkleint.


Bron: ANP


Lees ook:

» 24/05 Ziekenhuizen opereren beter7
» 22/05 Kleinste kunsthart ooit geïmplanteerd20
» 21/05 Veel jongeren kiezen voor orgaandonatie35
» 17/05 Universeel mechanisme dag/nachtritme ontdekt17


delen | eKudos nujij

4585 views / 18 reacties
Reacties op dit bericht
18  van 18 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Dat was ook vrij simpel te bedenken eigenlijk, aderverkalking komt tenslotte door calcium.
Dat ze nu pas tot die conclusie komen verbaast me eigenlijk nog meer.
Kortom, het is nauwelijks duidelijk of calciumpillen echt de oorzaak zijn.
Degenen die deze pillen gebruiken hadden sowieso vaker een slechte levensstijl...
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 06:14 schreef SiGNe het volgende:
aderverkalking komt tenslotte door calcium.
Nee dus.
userIcon
En wat is het extra risico tov jongeren??
ik mag mn moeder wel ff bedanken dat ze me jarenlang van die calciumpilletjes heeft laten eten
userIcon
Heerlijk onvolledig onderzoek. Dat komt niet zozeer door de calcium, maar door een tekort aan magnesium. Calciuminname veroorzaakt magnesiumtekort, neem je een combinatie van calcium en magnesium dan is er niets aan het handje.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 08:12 schreef warezguy05 het volgende:
ik mag mn moeder wel ff bedanken dat ze me jarenlang van die calciumpilletjes heeft laten eten
ja doe dat maar; het was tenslotte met voorbedachte rade...
allemaal geldklopperij. gelijk verbieden die zooi want het is gevaarlijk...
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 08:14 schreef loveli het volgende:
Heerlijk onvolledig onderzoek. Dat komt niet zozeer door de calcium, maar door een tekort aan magnesium. Calciuminname veroorzaakt magnesiumtekort, neem je een combinatie van calcium en magnesium dan is er niets aan het handje.
vanwaar die wijsheid?
userIcon
quote:
Zo'n twaalfduizend ouderen deden aan het onderzoek mee. De helft van de groep kreeg calciumsupplementen, de andere helft kreeg placebo's, pillen zonder werking.
Lullig als je bij de calciumpillen groep hoorde
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 06:14 schreef SiGNe het volgende:
Dat was ook vrij simpel te bedenken eigenlijk, aderverkalking komt tenslotte door calcium.
Dat ze nu pas tot die conclusie komen verbaast me eigenlijk nog meer.
Nou nee, zo simpel is het niet. Verkalking in de aderen is niet perdefinitie calcium, het geeft aan dat ze dichtslibben met een kalk-ACHTIGE afzetting. Voornaamste bestanddeel (in de meeste gevallen) is vrije cholesterol, een vettige substantie, en deze verkalkt op de aderwand. Vrije cholesterol wordt tot de vrije radicalen gerekend omdat cholesterol in het bloed normaal ingepakt zit in een HDL of LDL eiwit. Juist die LDL eiwitten zijn instabiel, die kunnen wel eens openbreken waarbij de cholesterol zelf in het bloed vrijkomt. Mensen met een hoge LDL waarde in hun bloed lopen hogere kans op aderverkalking en dus ook een hartinfarct.

Is mij overkomen overigens. Het infarct ook, helaas.
userIcon
14 mensen per duizend.
Volgens mij zijn daarmee voor ouderen de voordelen groter dan de nadelen.
Er zijn volgens mij genoeg andere zaken die meer verschil uitmaken dan 1.4 promille.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 11:25 schreef kzin het volgende:
14 mensen per duizend.
Volgens mij zijn daarmee voor ouderen de voordelen groter dan de nadelen.
Er zijn volgens mij genoeg andere zaken die meer verschil uitmaken dan 1.4 promille.
Ze kunnen beter nagaan of het inderdaad beter is om die troep te slikken.
Hoeveel zin heeft het?! Dat lijkt me dan afdoende.
14 MEER per 1000, hoeveel kregen er een hartaanval in de controlegroep van 1000 dan? dit onderzoek lijkt me niet echt representatief... je hebt altijd afwijkingen bij zulke kleine getallen...
userIcon
De synthetische industrie probeert weer eens wat middelen met bijwerkingen te verpatsen. Homeopathie is slecht jongens, natuur, bbrrrr


Wel leuk om te lezen wie hier alles gelooft wat ze lezen zonder zelf onderzoek te doen
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 08:12 schreef warezguy05 het volgende:
ik mag mn moeder wel ff bedanken dat ze me jarenlang van die calciumpilletjes heeft laten eten
ik moet ze verplicht slikken, omdat mn lichaam het niet aanmaakt. Word ik dalijk niet eens ''een oudere"
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 14:05 schreef LadyVC het volgende:
[..]
ik moet ze verplicht slikken, omdat mn lichaam het niet aanmaakt. Word ik dalijk niet eens ''een oudere"
Want het lichaam van ons maakt het wel aan...?

Pillen zijn nooit zo goed als gezonde voeding.
userIcon
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 @ 14:05 schreef LadyVC het volgende:
[..]
ik moet ze verplicht slikken, omdat mn lichaam het niet aanmaakt. Word ik dalijk niet eens ''een oudere"
Mijn lichaam maakt het ook niet aan.
Daar zijn ze achter gekomen door een gebroken arm.
Ik heb ernstige osteoporose en moet ze ook slikken.
Niet die pilletjes die je zelf kan kopen uiteraard,dat doet niets.
Heb het laatste jaar al verschillende medicijnen uit geprobeerd,maar de één is nog rotter dan de ander,de bijverschijnselen dan.
Nu weet ik het zeker,moet over 2 weken weer naar het ziekenhuis en heb besloten om de troep niet meer te slikken.
Iets voorzichtiger leven dan maar en dan nog liever af en toe een gebroken ledemaat,jammer dan.
18  van 18 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 24/05 Ziekenhuizen opereren beter7
» 22/05 Kleinste kunsthart ooit geïmplanteerd20
» 21/05 Veel jongeren kiezen voor orgaandonatie35
» 17/05 Universeel mechanisme dag/nachtritme ontdekt17


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden