EP blokkeert inzage bankgegevens door VS

Politiek Buitenland • Geschreven door Michel (OA) op 11-02-2010 @ 14:33
print 

De Amerikaanse autoriteiten krijgen nog geen inzage in de bankgegevens van Europese burgers. Het Europees Parlement (EP) is van mening dat de privacy niet voldoende wordt gewaarborgd.

Het EP verwerpt met de uitspraak het akkoord dat de Europese ministers van Justitie er vorig jaar vlak voor het Verdrag van Lissabon doordrukten. Het voorstel om het akkoord te verwerpen was ingediend door VVD-europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert. Zij betreurde het dat de EU 'haar financiële veiligheidsdiensten aan de Verenigde Staten bleef uitbesteden zonder wederkerigheid'.

In principe had Swift, het bedrijf dat het betalingsverkeer verzorgt, vanaf 1 februari gegevens moeten verstrekken aan de VS, maar het bedrijf vond dat het EP zich nog over het akkoord moest uitspreken.

De Amerikanen zeggen de bankgegevens nodig te hebben in hun strijd tegen het terrorisme en de financiering daarvan. Het Europees Parlement vindt deze verklaring niet genoeg en wil meer duidelijkheid over het gebruik van de gegevens.

Vorige week dreigde de VS met bilaterale onderhandeling met de afzonderlijke EU-lidstaten over inzage in de gegevens als het EP het akkoord zou verwerpen.

De Europese Commissie werkt ondertussen aan een ontwerp voor een akkoord op de lange termijn.


Bron: Elsevier


Lees ook:

» 08/05 'Grieken willen EU-deal verscheuren'91
» 25/04 De Jager tegen voorstel hogere EU-begroting30
» 25/04 Gingrich stopt verkiezingsrace VS12
» 22/02 'Kabinet moet afstand nemen van Polen-meldpunt'111


delen | eKudos nujij

5083 views / 58 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 58 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
Opkankeren

punt
userIcon
Wat moet de VS met onze bankgegevens?
userIcon
Nog geen...

quote:
De Amerikanen zeggen de bankgegevens nodig te hebben in hun strijd tegen het terrorisme en de financiering daarvan.
Gewoon her en der nog een paar panieksituaties creëren en ze bereiken hun doel wel.
Goed om te zien dat het EP daadwerkelijk meer macht heeft gekregen ten opzichte van de regeringsleiders dankzij het Lissabon akkorrd. Veel democratischer!
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 @ 14:36 schreef Nizno het volgende:
Wat moet de VS met onze bankgegevens?
Plunderen
userIcon


We are usa and have more nukes than everyone...

Youtube op: End of ze World
Pardon? Kunnen wij amerikaanse bankrekeningen ook inzien dan?
userIcon
wedden dat ze zelf ook geen pottenkijkers in hun banken hebben willen?
userIcon
quote:
De Amerikanen zeggen de bankgegevens nodig te hebben in hun strijd tegen het terrorisme en de financiering daarvan.
Als dat waar zou zijn, zouden ze uiteraard ook hun bankgegevens aan ons geven zodat ook wij terrorisme kunnen bestrijden.

Goed initiatief van die VVD'er. Slecht trouwens dat de PVV dit voorstel niet steunde.

Edit: voordat iedereen nu de PVV gaat bashen (er zijn er al een paar bezig): het CDA wou ook gewoon onze gegevens aan de VS geven.

[ Bericht gewijzigd door KingKai op donderdag 11 februari 2010 @ 14:53 ]
userIcon
Alles onder het mom van terrorisme. Het is gewoon een verkapte poging de EU aan zich te binden en de burgers te onderwerpen aan de VS. Informatie opvragen aan de EU bij een gerichte dreiging is daar aan toe maar het moet niet zo zijn dat de Amerikanen vrijelijk kunnen gaan rondneuzen in de gegevens van EU burgers. Te gek voor woorden.
userIcon
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 @ 14:39 schreef roelke87 het volgende:
[..]


2 woorden
Spionage, Chanteren.
dit dus
userIcon
Voor nu. Over twee maanden kijken we nog eens.
man RvLaak (Redactie Frontpage) 11-02-2010 @ 14:45 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 @ 14:41 schreef Annedk het volgende:
Pardon? Kunnen wij amerikaanse bankrekeningen ook inzien dan?
Natuurlijk niet. Stel je voor... De privacy van de Amerikanen mag niet door buitenlanders geschonden worden. En denk je eens in wat al die enge Europese bedrijven wel niet kunnen met al die financiële data van hun Amerikaanse concurrenten. Nee, die gegevens worden niet uitgegeven hoor.

Iig niet zonder gerechtelijk dwangbevel en heel sterk concreet bewijs.
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 @ 14:39 schreef WJMW het volgende:
Goed om te zien dat het EP daadwerkelijk meer macht heeft gekregen ten opzichte van de regeringsleiders dankzij het Lissabon akkorrd. Veel democratischer!
Het kan en moet nóg véél democratischer. Maar het is inderdaad prima om te zien dat dat Europarlement af en toe best goede dingen doet, en zijn toegenomen macht schijnbaar bereid is constructief te gebruiken, vooral daar waar de Commissie geen zak geeft om privacy.
userIcon
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 @ 14:46 schreef humberto.tan het volgende:
Dus de PVV die altijd zo hard roept tegen meer inmenging van Europa te zijn, had graag gezien dat Europa alle Nederlandse bankgegevens door zou sluizen naar Amerika. Iets met draaien?
He landverrader, dat weet je ook alleen maar omdat je daar door een PVV'er op bent gewezen.
userIcon
Per definitie heeft USA geen bankgegevens nodig, ze zouden eens kunnen vragen als ze specifiek iemand op het oog heeft. Maar zover bekend komen de terroristen niet uit Europa.
userIcon
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 @ 14:52 schreef Aneurism het volgende:
Per definitie heeft USA geen bankgegevens nodig, ze zouden eens kunnen vragen als ze specifiek iemand op het oog heeft. Maar zover bekend komen de terroristen niet uit Europa.
Oorspronkelijk niet nee. Daarom worden ze hier dan ook immigranten genoemd.
userIcon
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 @ 14:39 schreef WJMW het volgende:
Goed om te zien dat het EP daadwerkelijk meer macht heeft gekregen ten opzichte van de regeringsleiders dankzij het Lissabon akkorrd. Veel democratischer!

quote:
s inmiddels het Verdrag van Lissabon (de Europese grondwet) ingegaan. Daardoor heeft Europa meer macht gekregen. "De nationale parlementen hebben over het verdrag weinig te zeggen."
http://frontpage.fok.nl/nieuws/370798/1/1/100/acta-anti-piraterijwet-buiten-nederlandse-invloed.html

Ja, het wordt er allemaal veel democratischer door...
word een beetje ziek eigenlijk van al die privacy inperkende ideeen, internetverkeer, betalignsverkeer, telefoonverkeer etc etc allemaal gecontrolleerd.
userIcon
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 @ 14:54 schreef humberto.tan het volgende:
[..]


Als jij voortdurend aangeeft tegen invloed vanuit Europa te zijn, omdat je vindt dat Nederland zelf volledig autonoom moet zijn in haar beslissingen, dan vind ik het bijzonder hypocriet en misleidend tegenover je kiezers om vervolgens de EU toestemming te geven te beslissen wat er met de Nederlandse bankgegevens moet gebeuren.
Wat de PVV ook doet, jij zal dit altijd per definitie hypocriet en misleidend vinden. Dit laat mooi zien hoe klein jouw denkwereld is en hoe slecht je kunt relativeren.
Houden zo, weg met die Amerikaanse overheersing van de intelligence wereld. Zij willen alle info en wij mogen op onze knieën vallen als we zelfs eens wat toegeworpen krijgen - en WAT we toegeworpen krijgen is doorgaans door de zo heerlijk betrouwbare bondgenoot zorgvuldig gesmeed tot een plaatje wat optimaal in hun politiek/militaire straatje past zodat de domme Europeanen in de Amerikaanse plannetjes (zoals illegale oorlogen) gemanipuleerd kunnen worden.

Bovendien is ook al langer bekend dat de Amerikanen dit soort informatie misbruiken als bron voor bedrijfsspionage waarmee Amerikaanse bedrijven vervolgens hun voordeel doen. Tegelijkertijd is keer op keer bewezen dat de doelen waarvoor de Amerikanen die informatie werkelijk zouden ontvangen (terrorismebestrijding), helemaal niet gehaald worden want de interpretatie ervan en de praktische reactie erop falen structureel. We kunnen dus ook de nodige vraagtekens zetten bij de motieven van de Amerikanen.

Tot slot: waarom éénrichtingsverkeer? Als het dan toch moet gebeuren, dan moeten we maar gelijk oversteken. Gelijke monniken gelijke kappen! Of vertrouwen de Amerikanen ons daar niet genoeg voor? Of zijn de Amerikaanse burgerrechtenbewegingen daar te sterk voor?
userIcon
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 @ 14:38 schreef roelke87 het volgende:


Het gezonde verstand heeft vandaag overwonnen! En het terreur (of denken jullie dat de VS niet heeft lopen dreigen met sancties?) heeft gefaald!

Een beetje misplaatste vreugde. Men heeft de achterdeur al wijd opengezet en daar hebben de VS reeds dankbaar misbruik van gemaakt.
userIcon
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 @ 14:55 schreef humberto.tan het volgende:
[..]


De landverraders zijn toch echt degenen die de Nederlandse bankgegevens willen overdragen aan de VS.
Je laat je nu wel van je nationalistischste kant zien, meneer de NSB'er.
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 @ 14:57 schreef Maximus.Proximus het volgende:
[..]


[..]


http://frontpage.fok.nl/nieuws/370798/1/1/100/acta-anti-piraterijwet-buiten-nederlandse-invloed.html

Ja, het wordt er allemaal veel democratischer door...
idd, no mather welke kant je dit bekijkt....

grappig weet je nog dat referendum... it's fake!
userIcon
+ 1 voor die VVD dame
userIcon
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 @ 15:00 schreef humberto.tan het volgende:
[..]


Ik zal hypocriet en misleidend gedrag per definitie hypocriet en misleidend vinden. Welk etiket eraan hangt, zal me verder een zorg zijn.
Prachtig een cirkeltje rond geredeneerd.
userIcon
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 @ 14:42 schreef KingKai het volgende:

[..]
Als dat waar zou zijn, zouden ze uiteraard ook hun bankgegevens aan ons geven zodat ook wij terrorisme kunnen bestrijden.

Goed initiatief van die VVD'er. Slecht trouwens dat de PVV dit voorstel niet steunde.

Edit: voordat iedereen nu de PVV gaat bashen (er zijn er al een paar bezig): het CDA wou ook gewoon onze gegevens aan de VS geven.
Ik snap alleen deze beredenering niet.
[quote]

Godver de godver, wanneer doet fok eens iets aan dat gesodemieter met dat halve ge-quote!!
userIcon
"Het Europees Parlement (EP) is van mening dat de privacy niet voldoende wordt gewaarborgd."

Ze mogen zich heus wel wat stelliger uitdrukken. Het is op alle niveaus een regelrechte aantasting van de privacy.
userIcon
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 @ 14:42 schreef KingKai het volgende:

[..]
Als dat waar zou zijn, zouden ze uiteraard ook hun bankgegevens aan ons geven zodat ook wij terrorisme kunnen bestrijden.

Goed initiatief van die VVD'er. Slecht trouwens dat de PVV dit voorstel niet steunde.

Edit: voordat iedereen nu de PVV gaat bashen (er zijn er al een paar bezig): het CDA wou ook gewoon onze gegevens aan de VS geven.
Raar dat ze niet tegen zijn maar wel dit zeggen:

Edit: laat maar Fok is een zootje, al heel lang.
halve berichten worden er geplaatst, zelfs na 3 x editten.
userIcon
quote:
Vorige week dreigde de VS met bilaterale onderhandeling met de afzonderlijke EU-lidstaten over inzage in de gegevens als het EP het akkoord zou verwerpen.
Gaan we dreigen?
userIcon
Mooi zo!! Niet zomaar inzage onder het mom van "terreurbestrijding"!
userIcon
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 @ 14:37 schreef Aka-Zigor het volgende:
Nog geen...


[..]

Gewoon her en der nog een paar panieksituaties creëren en ze bereiken hun doel wel.
Ze hoeven het maar één keer aan Balkenende te vragen en dan gaat ie gelijk voorover gebukt...
userIcon
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 @ 15:41 schreef BlackLining het volgende:
Gaan we dreigen?
Neuh, onderhandelingen met individuele lidstaten staat ze compleet vrij.
50  van 58 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 08/05 'Grieken willen EU-deal verscheuren'91
» 25/04 De Jager tegen voorstel hogere EU-begroting30
» 25/04 Gingrich stopt verkiezingsrace VS12
» 22/02 'Kabinet moet afstand nemen van Polen-meldpunt'111


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden