Fotoverslag test Spa-Francorchamps

Het is 05.00 in de ochtend van 12 juli 2007. De wekker gaat. We zijn meteen klaarwakker als we beseffen dat dit de grote dag is; Formule 1-testdag op Spa-Francorchamps!!!!!!

Nadat ik me heb gedoucht en aangekleed begaf ik me met de auto richting Utrecht-Lunetten waar ik Sally en WEST moest oppikken. Spooky4u stapte een half uurtje later in Tilburg in (ja, ik had het gas erop staan). Vanuit Tilburg zetten we koers richting Maastricht, Luik en uiteindelijk Spa-Francorchamps. De auto met Atreidez, 4-elements en JJMcKay, die vanuit Den Haag vertrok, lieten we direct doorrijden naar het circuit. Omdat wij een kleine vertraging hadden opgelopen konden we niet op de afgesproken tijd in Luik zijn, en het is zonde als zij daarom een uur op ons moesten wachten.

Als we bij het circuit aankomen is het nog even zoeken naar een parkeerplekje. De politie stuurt ons uiteindelijk de goede kant op en zo belanden we op een parkeerterrein bij Eau Rouge in de buurt. De anderen staan op een andere parkeerplaats, bij La Source. Uiteindelijk parkeren we de auto iets na elf uur. We lopen vanaf het parkeerterrein een kleine 300 meter naar de kassa, waar we alleen op elkaar hoeven te wachten. Geen wachttijden, dat valt mee als we de verhalen van de dagen daarvoor mogen geloven.

Zodra we het circuit betreden hebben we direct een schitterend uitzicht op Eau Rouge.


Belgischer kan haast niet; Eau Rouge en Vlaamse friet.


We lopen een stukje het terrein op en bellen naar Atreidez, 4-elements en JJMcKay dat we er zijn. Dankzij het supergeluid van de F1-motoren verstaan we elkaar niet optimaal, maar weten elkaar wel te vinden. Gezamenlijk lopen we richting start/finish waar om 11.50 uur de proefstarts zullen beginnen. Het geluid dat de auto's tijdens de proefstarts weten te produceren is overweldigend, ondanks dat er een dikke 100 meter tussenzit. Het water in mijn flesje Spa(!!) blauw trilt er helemaal van.


Fernando Alonso doet een proefstart vanaf P2.

Na de proefstarts begint de lunchpauze voor de heren coureurs. Tijd voor ons om de boel langs het circuit eens te gaan verkennen. We lopen richting Stavelot waarbij we de nieuwe chicane passeren. Het ziet er netjes uit, al lijkt hij ons erg langzaam. De ingang van de pitstraat is ook erg smal te noemen, zoals we duidelijk kunnen zien.


De pitingang is inderdaad erg krap.


Spyker druk aan het werk tijdens de lunchpauze.


Halverwege de chicane en Blanchimont wordt echter de weg versperd door een beveiligingsbeambte met hond. Met ons slechte Frans verstaan we dat er dinsdag iets is voorgevallen waardoor we er nu niet meer door mogen, is dat even een tegenvaller!


Stavelot en Blanchimont, waar we niet mochten komen.


We beginnen dus aan de weg terug richting Eau Rouge. We lopen weer langs de startgrid om even later bij de La Source-hairpin wat foto's te nemen.


Mark Webber is net door La Source heengegaan.


Barrichello in de La Source-hairpin.


Giancarlo Fisichella verlaat de pitstraat net voorbij La Source.


Robert Kubica in een snelle ronde door La Source.


Niet alleen de F1-auto's trokken de aandacht: een klassieke Porsche _O_


Nadat we hier wat foto's hebben genomen lopen we de tribune op. Hier is het geluid echt helemaal overweldigend! Atreidez houdt het niet langer vol, en mijn oren beginnen ook pijn te doen maar toch is het een machtig mooi geluid.


Robert Kubica op weg naar Eau Rouge, net als wij.


Sato op weg naar Eau Rouge.


Sato op volle snelheid


Trulli op volle snelheid richting Eau Rouge.


Hollands glorie met een Oostenrijkse bestuurder. Klien op weg naar Eau Rouge.


Als we bij Eau Rouge zijn aangekomen zoeken we een aantal mooie plekjes vanwaar we foto's kunnen schieten. Beneden, halverwege en bovenaan vonden we enkele mooie plekjes. Opvallend dat vrijwel geen enkele coureur hoeft te liften, dat was vroeger wel anders! Wel leuk om te horen hoe het geluid van de motoren iets verandert bij de klim. Alsof ze protesteren tegen het zware werken.


Eau Rouge op zijn mooist.



Door Eau Rouge met twee auto's!


In tegenstelling tot Sutil eerder deze week, kende Klien geen problemen in Eau Rouge.


Ook Takuma Sato kende geen problemen met Eau Rouge.



Williams had een vreemde T-cam op de auto zitten. Hier goed te zien in Eau Rouge.


Hoe bedoel je steil. Het hoogteverschil komt jammer genoeg nooit helemaal goed tot uitdrukking, maar het is heel indrukwekkend.


Sato verlaat Eau Rouge, op weg naar Kemmel.


Sebastian Bourdais kende een goede dag in Spa. Hier komt hij op volle snelheid door Eau Rouge.


Na Eau Rouge liepen we verder langs Kemmel, richting Les Combes. Verder zouden we ook hier niet kunnen komen. De bolides kwamen bij Kemmel op volle snelheid langs, wat een geweldige geluidssensatie gaf. Na een paar uur begonnen we zelfs de motorgeluiden te leren kennen. Zo konden we een Williams-, een Spyker- en een Honda-motor van te voren aankondigen. Opvallend was dat alle drie de Ferrari-aangedreven teams een ander geluid produceerden, in tegenstelling tot Honda en Super Aguri.


Rubens Barrichello langs Kemmel. The Earth Car is in het echt niet zo lelijk als op tv.


Sebastian Bourdais langs Kemmel. De Toro Rosso heeft een erg mooie livery.


WEST probeert de livery van de STR goed op zijn camera vast te leggen.


Giancarlo Fisichella op volle snelheid op Kemmel. Ook de ING Renault is niet zo lelijk als hij op tv lijkt.


Fisichella stuurt in voor Les Combes. Links het 100 meter bord op Kemmel.


Nog voor we bij Les Combes aankwamen zagen en hoorden we een langzaamrijdende RBR voorbij komen. Mark Webber parkeerde een kleine honderd meter verderop zijn bolide. Wij zijn er als een gek naartoe gerend om wat mooie plaatjes te kunnen schieten. Aardige gozer trouwens die Webber, hij zwaaide zelfs terug!


Mark Webber vlak voor het stilvallen.


Mark Webber is ineens heel dichtbij.



Dit is niet de eerste keer voor Webber dit seizoen.


Mark Webber in conclaaf met een RBR monteur.


Helaas een bekend gezicht voor de RBR mensen.


Bij Les Combes konden we hele mooie foto's maken. Vooral close-ups gingen erg goed. Wat hier erg leuk was, is dat je goed kon horen bij wie de traction control heftig ingreep en bij wie niet. McLaren en BMW hadden een erg actieve traction control, terwijl bij Williams amper iets te horen was. Ook mooi om te zien dat de mindere teams moesten liften terwijl Ferrari, McLaren en BMW er mooi soepel doorheen kwamen.


Robert Kubica die vol in de traction control door Les Combes gaat.


Takuma Sato door Les Combes.


Kimi Räikkönen door Les Combes.


Christian Klien moet liften in Les Combes.


Het is druk in Les Combes. Barrichello wordt gevolgd door Kubica en Wurz.



Bij Williams grijpt de traction control amper in, voor zover we konden horen. Let ook hier weer op de T-cam.



Kimi Räikkönen was de snelste van de dag. Hier ging hij ook snel door Les Combes.


De livery van STR goed in beeld. Bourdais door Les Combes.


Net toen we aan de terugweg wilden beginnen kwam Christian Klien voorbij in de Spyker. Omdat we nog wat close-ups wilden hebben besloten we nog een ronde te wachten. Spooky4u had een goede positie ingenomen, want recht voor zijn neus viel de Spyker stil. Christijan of Christian, het maakt bij Spyker schijnbaar niet uit.


Een erg langzaam rijdende Spyker. Klien heeft problemen in Les Combes.


Klien parkeert hem in het gras, zodat de rest geen last van hem heeft.


Is het The Stig?? Nee, het is Klien. In een witte overall weliswaar.


De Spyker wordt goed bekeken.


Nadat we Klien goed in beeld hadden gebracht begonnen we aan de weg terug. Ook nu was er onderweg genoeg te zien. Een overzichtsplaatje.


Overzicht van de nieuwe paddock. De nieuwe tribune is nog niet helemaal klaar.


We waren in goed gezelschap! RIP Ayrton.

Foto's van de eerdere dagen:


Hamilton op weg naar Eau Rouge.


Ralf Schumacher frontal.


Christian Klien in de Honda.


Een Italiaanse rode stier, van achteren.


Een bijna acht minuten durende compilatie van de gebeurtenissen bij de nieuwe chicane voor start-finish kun je hier vinden.

De foto's zijn afkomstig van Atreidez, 4-elements, Sally, Spooky4u, X-fi, dennistd, JJMcKay en sanger.

Submitter:  Bron: FOK!sport