.Geenstijl ruim vertegenwoordigd bij NS

Goedemorgen, de volgende "Wat we even kwijt willen" komt weer recht uit de trein. Zoals gisteren al op het nieuws te horen was, is de bovenleiding tussen Schiphol en Hoofddorp gebroken en was de NS automatisering afdeling op Den Haag Hollands Spoor zo slim geweest om in plaats van de PLAN-data te laten inlezen, mensen op de sein- en wisseldienst te zetten.
Deze hoog geschoolde personen krijgen het niet voor elkaar al het werk van de computer over te nemen, aldus Prorail op Radio West, daardoor is er een vertraging van ongeveer 30 minuten en vallen er treinen uit.
Als passagier sta je vreemd te kijken wanneer een intercity met maar 40km/h langs het perron rijdt, en de gemiddelde vulling beneden de 10% ligt. Is het dan niet klantvriendelijker om de trein te laten stoppen, iedereen in te laden en met 80km/h verder te rijden? Blijkbaar niet, althans niet op Station Rijswijk (z.-h.). Wanneer na 30 minuten een trein arriveert kun je er vergif op innemen dat die trein een vulling heeft van 80%, waarbij de eerste klas coupés leeg zijn gebleven. Met enige opvoeding weet je dat, problemen voorleggen aan de verantwoordelijken, meestal tot een redelijke oplossing voor 'de groep' kan leiden. De conducteur, met een grote oorbel cq. piercing in zijn linkeroor, sloot de deuren en ik sprak hem aan.

Meneer, mag vandaag iedereen in de eerste en tweede klas gaan zitten?
-Wat denk je zelf?
De trein heeft een vertraging van 30 minuten en de trein is wat vol, dus ja.
-Dat heb je dan verkeerd gedacht

Je kunt je op dat moment natuurlijk verschrikkelijk druk gaan maken, maar die man doet natuurlijk ook zijn werk en was actiever dan zijn collega die, in de eerste klas, met zijn reet op een stoel bleef zitten. Het mocht blijken dat deze man op dit moment van de dag nog niet instaat bleek om een objectief beeld te krijgen van de situatie waarin hij en zijn collega's deze ochtend verkeerden. Ik als derde persoon wist al dat het bij station Delft bijzonder druk ging worden en zo geschiedde het. De conducteur sloot de deuren weer, zichtbaar ontstelt van al dat volk wat naar binnen was gekomen. Een man met een bierblikje in zijn handen passeerde de conducteur, waarna de conducteur hem zei, "Zoek maar een plekje". Ook richtte hij zich tot mij met diezelfde mededeling waarop ik met: "Bedankt" antwoordde.

Ik verplaatste me naar de eerste klas coupe waar menigeen het heft al in eigen hand had genomen en was gaan zitten. En ik kon staan op een ruimere plek.

Nu heb ik als gebruiker van vele diensten waar school en openbaar vervoer de grootste van zijn vaak te klagen over het functioneren er van. Waar sommige zeggen dat je een bord voor je kop hebt, blijken anderen opbouwende kritiek toch enigszins te waarderen.