Paaspop 2023
4. Zondag
Vrolijk Pasen! Het is alweer bijna tijd om huiswaarts te keren, iets wat je tijdens een barre nacht met een dubbele slaapzak, je trui, je jas aan en een muts op in je tentje helemaal niet zo'n slecht idee vindt. Wel als er gekeken wordt naar het programma van vandaag. Genieten geblazen. Als je inmiddels weer gevoel hebt in je benen, dat wel.
Als het zonnetje goed is doorgebroken en je uit je tent bent geblazen door het plaatselijke entertainment kan er rustig begonnen worden bij Calum Scott. De Brit is bezig met een bescheiden wereldtour nadat hij eerst vooral bekend werd door vocalen op nummers van wereld dj's, voordat zijn grote doorbraak volgde in de vorm van zijn cover van Robyn's 'Dancing On My Own'. De show wordt onder luid applaus dan ook afgesloten met Scott's boodschap dat hij in zijn kamertje een paar jaar geleden nooit gedacht had dat hij ooit voor zo'n grote groep mensen zou mogen staan en zijn liedjes ten gehore zou brengen. Het siert hem dat hij zo zichtbaar enthousiast en ervan geniet. De tranen op de wangen van de meisjes vooraan spreken boekdelen, dit maakte indruk.
Minder indruk maakt de show van Enter Shikari in de Phoenix, waarbij we de slechtste geluidstechnicus van het weekend te pakken lijken te hebben. Zowel de zang als de praatjes tussendoor van frontman Roughton "Rou" Reynolds zijn onverstaanbaar; het duurt dan ook niet lang voordat de eerste mensen het op lijken te geven en het de tent verlaten. Jammer, want op plaat klinkt de band altijd zeer interessant er wordt zelfs wat nieuw werk gepresenteerd. Pijnlijk dat dat pas duidelijk wordt door het feit dat niemand maar dan ook een woord meezingt of erbij danst.
De teleurstelling kan weggeveegd worden bij de show van Goldkimono in The Jack, want dat hij wel zijn zaakjes op orde heeft blijkt wel uit de manier waarop de set rustig wordt opgebouwd. Het moment om te gaan dansen wordt vakkundig aangekondigd en meer dan waargemaakt. De ska-achtige klanken doen het goed in deze kleinere tent en binnen no-time gaan alle heupen heen en weer. Hoogtepunten zijn er in nummers als 'Electric Swing', 'Trippin' en 'To Tomorrow'. Dat dat laatstgenoemde nummer nog niet door meer mensen is ontdekt is een regelrechte schande. Hoe kun je hier niet op stil blijven staan?!
Paaspop 2023 (Foto: Coen van Tartwijk)
Een ander succesverhaal waar dit weekend een nieuw hoofdstuk aan toe wordt gevoegd is dat van Gotu Jim, die na het rustige Jungle By Night in de Roxy het publiek eens goed kan gaan opwarmen, als ze dat niet al zijn door het heerlijke weer van vandaag. Na lovende kritieken op zijn nieuwe album Niet Geslapen Wel Gedoucht waar hij de verhalen van onder andere de coronaperiode en de bizarre feestsituaties die dit overleverde bezong is het nu tijd voor een rits nieuwe festivals om van de bucketlist af te strepen. Paaspop blijkt er daar eentje van te zijn, want na een aantal nummers waarin Lageveen er in moet lijken te komen en de beat veel te hard staat is er wel degelijk heel veel te genieten. Nummers als 'Stiekem Wil Ik DJ Zijn' en 'Chimi uit het Zuiden' vallen onder de hoogtepunten van deze set, waarin de meegebrachte crew er wel heel vaak voor kiest om ook heel even op het podium te gaan dansen. De Instagram-pagina's lijken vakkundig bijgewerkt te worden.
Over vakkundig gesproken, vakkundig iets te harde techno draaien voor de smaak van uw reporter lijkt in het straatje te liggen van DIØN, die na een ogenschijnlijk rustige eerste tien minuten van de set het roer volledig omgooit en inzet op vooral veel beuken en weinig melodieuze geluiden. Die zijn er overigens ook niet echt te vinden bij de Zuid Afrikaanse Jack Parow, maar daar wordt in ieder geval wel alles op alles gezet om er een knalfeest van te maken. Het is zo'n succes dat Parow zijn band in de laatste vijf minuten wel drie keer bedankt en ergens is het nog terecht ook. Wat een power.
Het is tijd voor het slotakkoord. Het is tijd voor een van Nederlands succesvolste dj's allertijden, die al jaren aan de top staat van zijn kunnen. Het is tijd voor Armin van Buuren in de Apollo. In de set van anderhalf uur is ook weer een rustige opbouw te herkennen, waarbij Van Buuren ervoor lijkt te kiezen om de mensen die voor zijn hits komen gelijk tevreden te stellen. Het eerste half uur van de set bestaat dan ook alleen maar uit een remix van een ongelooflijk grote rits hits die vakkundig aan elkaar geregen worden. De laatste drie kwartier is voor de echte fans, maar ook voor de mensen die lang zijn blijven hangen en steeds verder naar voren zijn gekomen in deze gigantische tent. Dit is namelijk het moment dat alle lichten worden aangezet die er al sinds vrijdag inhangen, er al het vuurwerk wordt afgeknald wat maar mogelijk is binnen de grenzen van deze tent en waarbij Armin iets verder gaat dan die hits.
Met deze set laat hij precies zien waarom je in ieder geval een keer in je leven een set van Armin van Buuren gezien moet hebben. Het is dan ook een zeer goede keuze geweest om hem deze editie van Paaspop af te laten sluiten. Tevreden kan de tocht worden gemaakt door de publieksopstoppingen over het terrein naar de camping of parkeerplaats. Het zit er weer op en wij kunnen niet wachten tot de volgende.
Tot volgend jaar!