Paaspop 2023

3. Zaterdag

'HALLO ZON', klinkt het op de camping onder luid applaus als uiteindelijk de eerste zonnestralen rond het middaguur doorbreken. Wie had dat gedacht na de temperaturen en de hoeveelheid regen van de afgelopen weken? Het is tijd om ons klaar te maken voor een (zon)gevulde zaterdag.

Aangezien we de zon ons lichaam heeft verwarmd denken wij direct aan witte stranden en cocktails; tijd voor 'Que Si, Que No' dus. Tijd voor Jody Bernal in de Silver Warehouse. Er had wel achter zijn naam op het blokkenschema vermeld mogen worden dat het zou gaan om een dj-set, want dat is niets meer dan wat Bernal brengt aan het publiek. Na tien minuten wild te hebben staan hannessen aan de knoppen is het dan eindelijk tijd voor het momentje waar zo'n 90 procent van het toegestroomde volk voor komt. We kunnen daardoor wel al redelijk rap ons plekje innemen in de Apollo.

Silver Warehouse (Foto: Coen van Tartwijk)
Silver Warehouse (Foto: Coen van Tartwijk)

Son Mieux is een van de grote succesverhalen van de afgelopen paar jaar binnen de Nederlandse popmuziek. Ook al timmeren ze al jaren vakkundig aan de weg, het was het nummer 'Multicolor' dat ervoor zorgde dat iedereen inmiddels de zevenkoppige formatie, geleid door Camiel Meiresonne, kent. Paaspop stond duidelijk nog hoog op het verlanglijstje, want ondanks dat Meiresonne vertelt dat hij er al lang als bezoeker komt het een grote eer is om op het grootste podium van dit festival te mogen staan met zijn band. Alle hits die inmiddels de lijsten bestormen komen voorbij, naast ook nieuwe muziek die ook weer zo aanstekelijk lekker klinkt als dat ene nummer, die overigens niet bewaard wordt tot het einde. Son Mieux is nog lang niet moe en dat is maar goed ook aan deze festivalshow te zien. 

Terwijl we al snel afhaken bij een inspiratieloze set van dEUS, waar frontman Tom Barman onverstaanbaar wisselt tussen Engels en Frans, is er veel te genieten bij de terugkeer van Sticks in de Roxy. Na een afwezigheid van vijf jaar staat de rapper weer op het podium en ook hij is daar zelf blij verrast over. Er wordt gegrapt over zijn nieuwe album Alles Over Hoop en of er wel uberhaupt mensen naar geluisterd hebben. Als er niet een oorverdovend kabaal volgt antwoordt hij beheersd "Okay, dan moet ik dus gewoon beter m'n best doen!". Hij spreekt over het angstzweet dat op plekken stroomde voor de show waarvan hij niet wist dat het er kon stromen, maar bovenal wordt er gewoon een retegoede show neergezet door de veteraan in het vak. Het is te hopen dat hij niet weer zo'n lange tijd van het podium af stapt.

Het hossende publiek kan zijn hart ophalen in de Theatre stage bij de Edwin Evers Band, het jongere publiek bij Joost in de Apollo en de dansers bij Tony Junior in de Silver Warehouse. Na dit intermezzo is het tijd om tot rust te komen bij een opvallend laat geplande George Ezra. Dat het tijdstip wat ongelukkig is blijkt wel aan de publieksparticipatie in een tent die eigenlijk gewoon te groot is voor Ezra. Had deze hitmachine met een middagzonnetje op een net iets kleiner podium neergezet en de show was veel beter tot zijn recht gekomen. Jammer, maar het is niet anders. Dan maar doorbeuken bij Nina Kraviz in de Phoenix met een zeer dansbare technoset, waar de elektronische effecten volledig in dienst zijn van het opbouwen van een mooie beat, zodat ook de mensen die nog niet echt thuis zijn in de techno niet direct worden afgeschrokken. Als je nòg wat harders wil kun je overigens prima je hart ophalen bij Gladde Paling en Natte Visstick, de maten die na elkaar de Roxy door het licht laten gaan. 

Waar 2022 een jaar van Son Mieux leek te zijn was er nog een act die compleet viral ging. De Hagenezen van Goldband hebben met 'Noodgeval' niet alleen maar een monsterhit te pakken, ze domineerden vorig jaar ook volledig het festivalseizoen met een zegetocht die tot een uitbarsting kwam tijdens de drukte show die Lowlands vorig jaar zag. 

De heren lijken er zoveel zin in te hebben dat er te vroeg gestart wordt met het draaien van draaimolen die is opgebouwd op het podium van de Apollo. Alle knallers van het succesvolle album Betaalbare Romantiek komen zo'n beetje voorbij en alle energie wordt aangeboord om er een mooie show van te maken. Karel Gerlach meldt al snel dat het festival morgen niet door kan gaan vanwege een compleet gesloopte tent en Milo Driessen rent ook al rap het publiek in om iedereen te vertellen dat ze allemaal doodgaan, onder de gelikte beat van 'Requiem' ("Iedereen Gaat Dood. Jij ook en jij ook!"). Ondanks alle controverse die er de afgelopen tijd rondom het imago van de band heeft gehangen laten ze in deze show zien waarom ze nou juist opeens zo groot zijn geworden. Dansbare beats worden versmolten met teksten die op het randje zitten, of soms nèt daar overheen gaan. Het mag allemaal en het publiek neemt het maar al te graag tot zich. Dat Boaz Kok nog even de tekst kwijt is tijdens hun grootste hit wordt hem dan ook snel vergeven.

Zin in nog wat politieke statements? Dan kan er doorgestoken worden naar Hang Youth in The Jack voor een show die bol staat ervan. We pakken nog net 'Belastingdienst' mee en het geniale 'Leg de Zuidas in de As'. Heerlijk om zo schreeuwende over wereldse problemen de nacht in te gaan. En die Silent Disco, die gaat vannacht door tot 4!