'Borderlands 2 is gewoon heel leuk om te spelen'

Wat zijn de meest praktische lessen die jullie hebben geleerd sinds het uitbrengen van het eerste Borderlands-spel?

Dat is een interessante vraag. Eén van de eerste dingen die we hebben gedaan is alle feedback tot ons nemen die we van de spelers hebben gekregen via bijvoorbeeld forums of e-mail. Daarnaast hebben we alle kritische recensies erbij gepakt die we konden vinden en dit alles echt beschouwd als kritieken. We hebben de meest voorkomende dingen eruit gefilterd en besproken hoe we deze allemaal zouden prioriteren. Veel feedback ging over meer nadruk op de RPG-elementen en dat zie je bijvoorbeeld terug in de bad ass points. Dat is één ding.

Een tweede zijn de aanpassingsmogelijkheden. We wisten dat spelers hier gek waren. Daarnaast hebben we iets waarvan ik denk dat het uniek is in Borderlands. We hebben goed uiteengezette personages. Dit helpt ons om enerzijds het spel te verkopen, maar het zorgt er ook voor dat je als speler deze personages wil zijn. Onze introductievideo's zetten de personages neer en maken het leuk om te kiezen met wie je wil spelen. Dat is iets waar we op verder wilden bouwen. Vandaar dat het in de aanpassingsmogelijkheden nu mogelijk is om onder andere je gezicht en lichaamsbouw te kunnen aanpassen. Je kunt een hoop lol hebben met de verschillende skins die we hebben en de naam die je kunt geven aan het personage. Dit zijn een aantal dingen die ons geholpen hebben met de ontwikkeling van het spel.

 

Er staat nog een nieuwe class, de mechromancer, aan te komen. Kun je hier iets meer over vertellen?

Dat is één van die dingen waar je nog volop over aan het nadenken zijn. We hebben het idee al wel met veel mensen besproken. We vragen mensen constant: "Wat vind je van dit idee en hoe interessant zou je dit personage vinden?" Het is een project waar het team graag verder mee wil als we klaar zijn. Je kunt straks met behulp van je reusachtige robot het gevecht aangaan met de tegenstanders en veel schade aanrichten, maar we zijn nog steeds de features en mogelijkheden aan het bijwerken en uitwerken, want het staat nu enkel nog op papier. Ook al hebben we in ons hoofd een hoop ideeën over het personage, we kunnen er pas wat zinnigs over zeggen als we het eerste prototype in het spel hebben en ermee kunnen spelen. Dan ga je pas plus- en minpunten zien die je vervolgens kunt gaan aanpassen. Dan pas kunnen we ook gericht gaan werken aan de talent tree en dat soort dingen.

Dat is dus hoe het er op dit moment voor staat. Het een grappig, vrouwelijk personage dat graag aan machines werkt. Ze heeft een vriendelijke robot als huisdier die toevallig groot is en er indrukwekkend uitziet. Het contrast tussen de mechromancer en haar robot is heel leuk om te zien. De robot is gigantisch en ziet er angstaanjagend uit. Nou ja, gigantisch. Het een drie meter hoge robot. Het is niet alsof er een zes meter grote reus naast je loopt.

 

De mechromancer gaat als DLC voor het spel uitkomen. Hebben jullie nog meer dlc-plannen voor Borderlands 2?

Zoals je je zult herinneren van het eerste deel hebben we toen vier DLC’s uitgebracht, wat allemaal campaign-DLC’s waren. Van wat je kunt afleiden aan de manier weaarop we nu met de mechromancer bezig zijn, is dat we hier graag meer mee willen doen. Het is een soort DLC waar we graag mee verder willen. We hebben ook al een aantal leuke en vernieuwende ideeën hieromtrent. Op basis van de reacties van de spelers op de mechromancer zullen we gaan bekijken hoe en op welke manier we dit pad verder willen gaan bewandelen.

Een andere richting qua DLC's is dat we ook weer campaign-DLC's willen gaan uitbrengen. Tijdens het spelen komen er een hoop nieuwe ideeën naar boven drijven. Vaak hoor je: "Hey, zou dit niet heel gaaf zijn?", of: "Wat als we dit concept zouden gaan uitwerken?" Zover zijn we overigens nog lang niet. We willen nu eerst het spel afmaken en uitbrengen. Pas dan gaan we aan de slag met dit soort plannen.

Hoe groot gaat de spelerinvloed worden op de verhaallijn?

Het is geen spel met een grote verscheidenheid aan paden die je kunt bewandelen. Het is dus niet zo dat het verhaal wijzigt aan de hand van het pad dat je kiest. De reis door het spel is wel iets waar je een eigen keuze in hebt. Er is één hoofdverhaallijn. Het is niet veel anders dan bijvoorbeeld Grand Theft Auto. Er is een eind en een pad dat daar naartoe leidt. Uiteraard hebben we een hoop sidemissions die hieraan bijdragen. Op momenten dat je het moeilijk hebt kun je een uitstap maken naar één van sidemissions om zo te levelen en nieuwe en sterkere wapens te vinden. Op deze manier worden je avonturen in de hoofdverhaallijn weer wat makkelijker. Als je je alleen zou richten op het hoofdverhaal zul je het wel lastig gaan krijgen. Als je de sidemissions erbij doet, krijg je het niet alleen makkelijker, maar het spel wordt ook leuker om te spelen. Het is dus niet zo dat wanneer je een bepaalde sidemission niet doet, dat je iets belangrijks aan het hoofdverhaal mist. De sidemissions zullen wel helpen om het Borderlands-universum verder uit te leggen, maar het einde zal niet veranderen en je zult niets missen.

Hoe zorgt Borderlands 2 ervoor dat het niet aanvoelt als meer van hetzelfde?

Dat was een lastige uitdaging. Het is overigens geen vies woord om te zeggen dat het meer van hetzelfde is. Het is meer van het universum dat mensen al kennen en waar ze van houden. Het is in die zin vergelijkbaar met een spel als Assassin’s Creed. Wat we wel hebben gedaan is ons bij alles dat we hebben verzonnen afgevraagd hoe we dat Borderlands 2.0 kunnen maken. Hoe het een specifieke Borderlands 2-feature kan worden. Alles van de kleuren tot de diversiteit in het spel. De NPC’s zijn levendiger en kunnen interessantere dingen doen. Ook de wapens hebben we een upgrade gegeven. Uiteraard ren je nog steeds rond en schiet je op elke vijand die je kunt zien, maar met name de wapens en de plaatsen waar je ze kunt vinden zijn een stuk interessanter geworden. Daarnaast hebben we ook iets heel bijzonders gedaan met de wapens vind ik. In plaats van je wapens leegschieten, weggooien en een nieuw wapen gebruiken, kun je ze nu naar de tegenstander gooien als een soort granaat. Hoeveel schade je wapen dan aanricht, is afhankelijk van de hoeveelheid munitie die er nog inzit. Dat is één van de voorbeelden van hoe het spel is verbeterd ten opzichte van het vorige deel.

Kun je Borderlands 2 prettig in je eentje spelen of is ligt de focus voornamelijk op de co-op net zoals in de eerste Borderlands?

Dit is één van die onderdelen waarbij we heel goed naar de feedback hebben geluisterd. Ik denk dat het spel heel goed te spelen is in je eentje. Ikzelf ken de hele verhaallijn van begin tot eind op dit moment en ik vind het nog steeds geweldig om te spelen. Met name de upgrade die de NPC’s hebben gekregen in de manier waarop ze tegen je praten en de manier waarop ze door de wereld heen gaan geven het geheel een veel levendiger gevoel. Dat is een grote verbetering in het spel. Mensen die het graag alleen willen spelen zullen een geweldige tijd hebben in het spel. Het spelen in co-op vergroot deze ervaring alleen maar. Het is altijd leuker om samen met je vrienden te spelen. Zeker als iedere speler een andere class speelt en je met zijn allen een tactiek hebt bepaald. Je kunt nooit een singleplayergevoel hebben dat zo bijzonder is als het samen spelen met vrienden. Als ontwikkelaar wil je je klanten beide ervaringen kunnen aanbieden.

Waarom moeten mensen Borderlands 2 kopen in een tijd waarin veel shooters uitkomen zoals Aliens: Colonial Marines, Call of Duty en Far Cry 3?

Veel van die spellen zijn naar mijn mening boeiende ervaringen en Aliens is een uitstekende uitbreiding op Camerons visie (red: schrijver/regisseur James Cameron). Ik ben er erg blij mee en ik kan niet wachten tot mensen het volgend jaar kunnen gaan spelen. Als je kijkt naar Call of Duty en dat soort spellen, dan zijn er al een hoop militaire shooters voorbij gekomen. Ze zijn geweldig en mensen houden ervan om ze samen met vrienden te spelen. Veel van die spellen vertellen echter een serieus verhaal en soms wil je gewoon lol hebben. Borderlands 2 is gewoon heel leuk om te spelen. Het is heel grappig met af en toe een serieuze toon. Met zo veel wapens en zo veel mogelijkheden. Daarnaast is het een roleplayingshooter, dus je hebt ook nog eens de RPG-kant van het spel. Als je een shooterfan bent kun je ook helemaal losgaan met de gigantische hoeveelheid wapens. Het is gewoon anders dan wat je aangeboden krijgt in de meeste shooters. Het is grappig en bijzonder. Ik kan geen betere reden verzinnen waarom mensen Borderlands 2 zouden moeten kopen. Als je dan samen met vrienden speelt, wordt het ook anders. Waar de focus bij de meeste shooters ligt op het verslaan van je medespeler, moet je bij Borderlands juist samenspelen. Natuurlijk kun je ook tegen elkaar duelleren. Je loopt naar een tegenstander toe en je begint een duel. Je kunt zelfs een wapen in het midden leggen zodat je ergens om kunt strijden. Uiteindelijk kan ik alleen maar zeggen: "Als je iets nieuws wil en iets fris, koop Borderlands."