Total War Special

<\/center>
In tegenstelling tot de vorige delen bestelde SEGA niet een game over een nieuwe periode in de geschiedenis van de mensheid, maar gingen we terug naar de Middeleeuwen in Medieval II: Total War.

Qua speelstijl bleef Creative Assembly gelukkig wel trouw aan de reeks. Een jaar duurde nog steeds twee beurten, waarin de zomer en de winter om de hoek kwamen kijken en de realtime battles onderbroken konden worden wanneer de speler dit wilde. Een nieuwe tijd betekende zoals altijd nieuwe soldaten. De sandalen en beenkappen waren ingewisseld voor maliën en staal en zoals het een Total War game betaamt was het weer volop vechten geblazen.

Het veroveren van land was dan ook aan de orde van de dag en land was er in overvloed. In dit deel van de Total War serie ging je verder dan Europa en Afrika, een nieuw continent genaamd Amerika lag op je te wachten met unieke eenheden en gebouwen. Maar voordat het zover was, diende je eerst je eigen grenzen te verdedigen, want jij was niet de enige die de Nieuwe Wereld wel zag zitten!

Er waren dus soldaten nodig en het zootje ongeregeld dat de stadsmuren verdedigde zou het niet lang uithouden tegen de riddergarde van je buurman. Had je bij Rome: Total War alleen de controle over verschillende steden, in Medieval II was er een nieuwe feature bijgekomen, namelijk kastelen. Deze stenen bolwerken waren helemaal gericht op het voeren van oorlog en het was dan ook hier waar je je legers bijeen riep en bewapende.

Ook al was je nog zo’n goede diplomaat en leefde je in vrede met iedereen, op den duur was oorlog onvermijdelijk. Net als bij de eerste Medieval was de motivatie voor vechten niet alleen een kwestie van nieuw land maar ook van geloof. Om de zoveel tijd werd er dan ook een kruistocht voor de Katholieken of een Jihad voor de Islam uitgeroepen. Dit betekende meestal dat de leider van het geloof je de opdracht gaf om naar de andere kant van de wereld te varen om daar oorlog te voeren tegen het andere geloof. Historische correctheid werd hierbij overboord gegooid maar het gaf toch een leuke afwisseling in vijanden. Tijdens een veldslag of belegering had je net als in de vorige games de mogelijkheid om je eenheden eerst op te stellen zoals jij dat wilde. Het gevecht brak vervolgens los en het was al snel duidelijk dat er niet zo heel veel tactiek meer bij kwam kijken. De gevechten waren erg makkelijk, ook al was je zwaar in de minderheid. Ook op de hoogste moeilijkheidsgraad was de AI nog een watje, wat voor veel kritiek heeft gezorgd. Het haalde namelijk de uitdaging uit de game omdat je vrijwel elk serieus gevecht zonder al te veel moeite won. Vooral later in het spel, wanneer je de beste eenheden kon trainen, had je bijna altijd de overhand. Rond deze tijd werd het ook duidelijk dat de landkaart toch niet zo groot was als deze op eerste gezicht leek. Zo had, om als voorbeeld te nemen, Brittannië maar zeven steden/kastelen op de kaart, waardoor je dit gebied al binnen een paar beurten kon veroveren.


Kingdoms
De oplossing voor dit probleem werd verholpen doordat SEGA een uitbereiding op de markt bracht: Kingdoms. Deze expansion bevatte vier nieuwe campagnes (America, Britannia, Crusades en Teutons) elk in een ander gebied en in een andere tijd. In tegenstelling tot het originele spel waren de gebieden in deze uitbreiding wel dicht bevolkt. Waren er in het net genoemde voorbeeld van Brittannië maar zeven gebieden, in de nieuwe Britannia campagne waren dit er vijfenveertig geworden. Hierdoor had je meer het gevoel dat je voor het land moest knokken en vocht je vaak op meerdere fronten, aangezien de kaart groter was en je kastelen en steden meer verspreid lagen. Ook al waren de gevechten nog steeds niet zo uitdagend als vroeger, er diende nu wel beter naar de campaign-map gekeken te worden om je vijand voor te blijven.

Doordat er vanaf het jaar 1080 tot ongeveer 1530 gespeeld kon worden, waren er bepaalde in-game events te vinden. Zo waren daar de kruistochten, maar ook bijvoorbeeld de Mongoolse invasie en de uitvinding van het buskruit ontbraken niet in de game. Met het ontdekte buskruit werden de katapulten en trebuchets vervangen door kanonnen en werd de bepantsering van je ridders waardeloos door de uitvinding van het musket. Een nieuw tijdperk brak toen aan, het tijdperk van het musket.

<\/center>