Total War Special

<\/center>
Twee jaar na de komst van Shogun bracht Creative Assembly eindelijk een nieuwe Total War game uit, ditmaal één die speelde in Europa en het Midden-Oosten van de Middeleeuwen. Net zoals in Japan in de 14e en 15e eeuw, was het in Europa in de Middeleeuwen één grote rotzooi vol politieke intriges en oorlog. Naast deze felle oorlogen had je ook nog het geloof dat een sterke invloed had in de Middeleeuwen. Deze complexe setting voegde een hoop uitdagingen toe ten opzichte van Shogun.

Op het strategische vlak kreeg Medieval een stuk meer opties dan zijn voorganger. Er waren nu twaalf verschillende groeperingen om te spelen, met elk zijn unieke eenheden, sterktes en zwaktes, er waren veel meer verschillende gebouwen en veel meer verschillende eenheden om te bouwen. Ook politiek gezien bood de game allerlei extra’s, zoals bijvoorbeeld bij het sluiten van allianties. Zo kon je je dochter uithuwen om de banden met een andere groepering te verbeteren.

In de Middeleeuwen speelde geloof een grote rol en dit zag je ook terug in het spel. Groeperingen hadden een geloof, zoals het katholieke geloof of de Islam. Maar ook de veroverbare provincies hadden een geloof. Als je bijvoorbeeld als katholieke groepering een Islamitische regio veroverde dan had je veel meer kans op grote rellen. Iets anders waar men in de Middeleeuwen wel van hield waren kruistochten, je kon door de Kerk zo ongeveer verplicht worden hieraan mee te doen, want je eigen geloof afvallen was altijd een slechte zaak. Gelukkig was de Paus te beďnvloeden door de juiste pressiemiddelen te kennen en te gebruiken.

Daarnaast waren er nu ook generaals, een stelletje onloyale ijdeltuiten die tevreden gehouden moesten worden. Gelukkig konden de generaals ook in je eigen voordeel gebruikt worden door bijvoorbeeld een Moslim-generaal bestuurder te maken van een Moslim-provincie. Wel moest je hierbij opletten dat je de betreffende generaal kon vertrouwen, omdat hij anders je provincie kon afpakken en je een nieuwe vijand had, maar ditmaal één die wel erg dicht bij huis is.

De tactische modus bevatte nog steeds de 2D eenheden uit Shogun, de engine was dan ook niet opnieuw geschreven, maar slechts aangepast. Wel kon je meer eenheden gebruiken dan in Shogun, namelijk 10.000 eenheden. Toentertijd was dit wel zeer heftig voor je systeem, maar als je het kon draaien viel je mond open van verbazing. Daarnaast hadden de units ook meer detail dan in Shogun en zag de game er over het algemeen gewoon weer nét dat kleine stukje beter uit.

Medieval bevatte meer dan honderd verschillende eenheden, variërend van boogschutters (al dan niet te paard), tot boeren en ridders. Vooral de artillerie, benodigd om steden binnen te komen, bood nieuwe strategische mogelijkheden. Iets wat ook nieuw was, was dat je eenheden nu ook moe werden, bijvoorbeeld als je ze op de vijand af laat rennen. Gelukkig kon je het stelletje luie opdonders ook gewoon laten lopen, iets wat ze veel minder energie kostte.

Al met al waren er in Medieval met name aan de strategische kant een heleboel veranderingen. Omdat er meer verschillende typen eenheden waren én er meer eenheden op de kaart lopen, was het tactische gedeelte wederom een geweldige ervaring!

Viking Invasion

Medieval: Vinking Invasion speelde zich eerder af dan Medieval zelf. De Vikingen waren als plunderaars en overvallers tussen grofweg de jaren 789 en 1100 de schrik van Europa en omstreken. Ze behoorden tot de Noormannen, een noordelijke tak van de Germanen en woonden oorspronkelijk in Scandinavië. Hun godsdienst, dagelijkse leven, cultuur en mythologie kwamen grotendeels overeen met die van de overige Germanen van Europa. Deze waren echter inmiddels grotendeels Christelijk geworden.

Viking Invasion bracht als grootste vernieuwing een nieuwe campaign met zich mee, met een eigen kaart. Omdat het verhaal zich eerder afspeelde had je nog geen geweren en waren landen standaard onontwikkeld. Zo was het simpelweg wegkappen van bossen nog geen mogelijkheid en moesten de arme lui ook simpele landbouw ontberen. Ook qua geloof was er wat minder keuze, alleen het Christelijke geloof stond tot je beschikking. Tenminste, tot je met de Noormannen speelde, dan werd je automatisch aanhanger van het Paganisme. Hierbij moest je wel goed opletten, goede Christenen als men was in die tijd greep men iedere kans aan om je te bekeren.

Wat deze uitbreiding zo interessant maakte, zijn de eigenschappen van de Vikingen. Ze waren zeer goed in het bestormen van een land en specialisten in het plunderen van landen. De Vikingen kregen zeer grote bonussen bij het aanvallen van landen aan de kust en ze hadden betere boten waarmee ook troepen snel over zee getransporteerd konden worden.

Naast de nieuwe campagnes waren er ook nog drie facties (Argonesen, Hongaren en Sicilianen) toegevoegd aan de originele campagnes. Deze drie nieuwe facties waren vooral gericht op de betere spelers, aangezien ze startten met kleine gebieden die omringd waren door veel vijanden.

<\/center>