Total War Special

<\/center>
De Total War-serie begon met het spel Shogun: Total War. In 2000 kwam Creative Assembly met deze game die zich afspeelde in de Sengoku-periode. De Sengoku-periode was een tijd van binnenlandse crises, oorlogvoering en sociale chaos in Japan. Deze periode, die van het midden van de 15e eeuw tot en met het begin van de 17e eeuw duurde, was het decor van Shogun: Total War

Tijdens de Sengoku-periode werd Japan in theorie bestuurd door een keizer, in de praktijk regeerden machtige krijgsheren over hun eigen regio. Een grote regio was natuurlijk niet genoeg voor de gemiddelde krijgsheer, ze streden er dan ook allemaal voor om Shogun te worden, de leider die Japan verenigt onder zijn militaire banier.

In de campaignmode startte je als één van zeven krijgsheren. Elke clan had zijn eigen sterktes en zwaktes en iedereen startte in een bepaalde regio. Het spel kon grofweg opgedeeld worden in twee delen, een turn-based strategisch deel op de kaart en een real-time tactisch gevechtsdeel.

In het strategische gedeelte kon je de legers en speciale eenheden, zoals ninja’s en missionarissen, als pionnen over de kaart bewegen. Op deze manier kon je kennis vergaren met je shinobi’s (spionnen), allianties aangaan met behulp van je missionaris, andere leiders omleggen met ninja’s of andere provincies veroveren met je legers. In de bezette gebieden kon je vervolgens geld verdienen en legers produceren. Dit deed je door belasting te heffen en gebouwen te bouwen. Wel moest je altijd opletten dat de bevolking niet ongelukkig werd, dan kwamen ze in opstand. Elk type gebouw leverde vervolgens nieuwe typen eenheden.

Het tactische gedeelte was bij uitstek het meest spectaculaire gedeelte van Shogun. In tegenstelling tot andere games van zijn tijd had Shogun werkelijk massale gevechten: duizenden eenheden vochten tegen duizenden tegenstanders. Daarnaast werkte de camera erg prettig (iets wat vrij nieuw was in een 3D-RTS), de terreinen waren mooi en realistisch. Als je je bijvoorbeeld op een heuvel bevond had je daar, net zoals in het echt, daadwerkelijk voordeel aan. Ook het weer had invloed op de game, regen was bijvoorbeeld funest voor eenheden met geweren. Dat deze veldslagen werden uitgevochten met twee-dimensionele sprites was niet erg, de honderden eenheden op het slagveld maakten het meer dan goed. En juist ook de grote hoeveelheden eenheden maakten het spel zoveel meer realistisch. In tegenstelling tot eerdere RTS-games was het nadenken over en experimenteren met formaties een must, waren valstrikken aan de orde van de dag en voelde je je meer een ware krijgsheer dan een mierenneuker die iedere unit afzonderlijk probeerde te besturen.

Naast de campaignmode kon je ook nog historische gevechten naspelen en zelf een slagveld opzetten, door je eigen leger en het leger van de tegenstander samen te stellen. Deze gevechten waren de ideale test voor je PC, want ondanks dat de eenheden simpele twee-dimensionele sprites waren was de game alsnog een aanslag op je PC.

Mongol Invasion

De uitbreiding Mongol Invasion nam je mee naar een andere dramatische periode in de geschiedenis van Japan. In 1274 werd Japan aangevallen door de Mongolen, deze werden teruggeslagen, maar vielen in 1281 opnieuw aan. Deze keer werd de vloot van de Mongolen vernietigd door een tyfoon.

Shogun: Total Invasion deed alsof de tyfoon nooit had plaatsgevonden en gaf je de mogelijkheid om de Mongolen te spelen, waarbij je als doel had om Japan te vernietigen. Ook kon je als de Japanners spelen, waarbij je het land moest verdedigen. De uitbreiding bevatte een aantal nieuwe eenheden, waaronder de gevreesde Mongoolse ruiters die snelheid, close combat en afstandsaanvallen konden combineren.

Krachtige uitbreiding in deze add-on waren betere groepeermogelijkheden, je kon je legers een richting geven voor meerdere beurten, waardoor je niet meer elke beurt slechts één stapje kunt doen. Ook gaf het kleurensysteem beter aan hoe loyaal provincies aan je waren.

Andere aanpassingen waren dat het rebellenleger veel minder een samenhangende groepering was geworden en dat een groepje rebellen zich nu ook achter jou kon scharen. Ook had Shogun de irritante eigenschap dat mogelijke versterking op het slagveld altijd uit dezelfde kant kwam, iets wat sjiek hendig was opgelost in deze uitbreiding. Ook was het nu voor het eerst mogelijk om zelf gevechtskaarten te maken met de map editor, iets waardoor de herspeelbaarheid van de game nog meer toenam.

Al met al was The Mongol Invasion een uitbreiding die leuke nieuwe content toevoegt en een aantal krachtige verbeteringen aan de gameplay deed.

<\/center>