Paaspop 2019

2. Vrijdag

Rond een uur of twee zitten de eerste mensen al klaar voor de poort om te wachten op het moment dat de hekken weg werden gehaald en dat magische moment daar was; de poorten zijn geopend!

Ze kunnen direct aan de slag met het tijdschema, want dat is zoals altijd weer lekker gevuld. De keuze in het eerste blok is er tussen Nielson in de Apollo (het immens grote hoofdpodium), techno van Leif Müller in de Detroit, Genta in The Warehouse of raven bij Rage Against the System in de Thunderbolt. Elk uur is er wel zo'n mix te vinden binnen het schema van Paaspop en dat siert het festival enorm. Er is altijd voor ieder wat wils.

De eerste act die ondergetekende ziet in de binnenkant van de vele tentpodia is MEROL. Wat begonnen is als een 'lachen'-plaat onder studenten, groeide uit tot een complete viral voor Merel Baldé, actrice uit Dordrecht die op het podium alleen maar een sidekick meeneemt voor de muzikale ondersteuning. De show doet ze zelf, waarbij ze het publiek weet te betoveren en zich zelfs een beetje gek laat voelen. 'Is er al gebeft?', vraagt de zangeres het publiek, wat dan overigens gelijk weet hoe laat het is. 'Hou Je Bek en Bef Me' is een hit die bij sommige voor rode oortjes zorgt, maar toch vooral onwijs lekker in het gehoor ligt. Ook al is het geluid tijdens het begin van de show niet al te best, MEROL weet het goed te maken met de nodige humor die haar liedjes überhaupt al in zich hebben, maar ook met een zekere podiumpresentie. Voor wie niet 'Lekker met de Meiden' is of echt niet tegen liedjes over beffen kan, of de 'Kerst met de Fam' heeft moeten doorbrengen, speelt Kraantje Pappie een redelijk goed gevulde Apollo plat met een aantal platen die zijn comeback binnen de Nederlandse muziekwereld bevestigen.

Paaspop 2019: MEROL (Foto: Max Kneefel)
Paaspop 2019: MEROL (Foto: Max Kneefel)

Dan is er weer een lastige keuze te maken. Voor de indierock van White Lies gaan in de Phoenix, nog verder opwarmen bij ruige hiphop van Ronnie Flex, die zich dan voor even Flonti Stacks noemt, in de Roxy, of in de Restolounge onder het genot van een patatje of iets anders te eten genieten van de mellow hiphop van Johnny 500? Dan is er natuurlijk ook nog de keuze om snel vijf bier achterover te tikken, wat te eten te pakken en nu al onderweg te gaan naar de Apollo voor een artiest van formaat. Het is Scooter-tijd!

Paaspop 2019: Scooter (Foto: Bart Heemskerk)

Scooter breekt met hun hardcoremuziek al jaren elke tent, elk podium en eigenlijk elke plek af waar zij komen. Een klein half jaar geleden was de AFAS Live een welwillend slachtoffer, maar vanavond is de Apollo aan de beurt. Het werd zo druk dat de tent even afgesloten werd voor publiek dat gedurende het optreden nog naar binnen wilde. Na een uurtje stampen is het tijd om naar de Phoenix te hollen voor de artiest die er toch wel weer dit jaar te vinden is.

Paaspop 2019: De Jeugd van Tegenwoordig (Foto: Max Kneefel)

De fles champagne wordt neergezet op het podium en dat betekent dat het tijd is om te feesten met WiWa, Vjèze Fur, Faberyayo en natuurlijk Bas Bron, die het geheel bij elkaar mixt. De Jeugd van Tegenwoordig is voor Paaspop een gegarandeerde publiekslieveling geworden en na een minder energieke show van vorig jaar die vooral te danken was aan de ongelukkige plaatsing in het tijdschema is de energie in de Phoenix nu ongekend. Een set die lekker aan elkaar wordt gereigd door Bron, waarbij hij zonder gêne laat merken dat Fatima Yamaha ook nog in the house is, wordt perfect aangevuld door de harde opmerkingen van het trio Fur, WiWa en Yayo. Hoogtepunten zijn er in veelvoud, maar 'Ik Kwam Haar Tegen in de Moshpit', 'Let The Tits Out' en de klassieker 'Sterrenstof' vormen door hun publieksparticipatie een ongekende kern van het optreden. 'Applaus, voor de Jeugd van Tegenwoordig!', zoals ze zelf zouden zeggen.

Paaspop 2019: Within Temptation (Foto: Bart Heemskerk)

Als er een stabiele factor binnen de Nederlandse muziekexport gekozen zou moeten worden, staat Within Temptation hoog in dat lijstje. Aan hun is vanavond de taak om het licht in de Apollo uit te doen, maar dat doen ze niet zonder hem eerst volledig af te breken. Alles is aanwezig in dit optreden; van een indrukwekkend podiumdesign, vuurkanonnen, lichtshow tot aan de fantastische stem van Sharon den Adel. Het is lekker druk in de tent en met een setlist die reist tussen de beginperiode van de band tot aan het heden is er voor iedere fan, ook diegene die net pas ontdekt wat Within Temptation nou eigenlijk is, genoeg om te genieten. Het is tijd om met een geweldig gevoel het campingnachtleven in te duiken, voordat de ochtendzon je ongetwijfeld je tent uit brandt.