Paaspop 2019

4. Zondag

Ja, dat hoofd doet pijn en het komt absoluut niet omdat je je ergens tegen hebt gestoten. De man met de hamer kwam langs en je hebt hem de middelvinger gegeven. Jus d'orange erbij, cappucinno en natuurlijk een Brabants worstenbroodje. Nou maar hopen dat je weer snel de oude bent, want ook op de zondag staat er weer een hoop moois op de rol.

In de Apollo is het warm en dat komt niet alleen maar de brandende zon. Het is ook te danken aan de hete beats van RONDÉ, een Utrechtse band die furore maakte met nummers als 'Naturally', 'Why Do You Care' en 'Run'. Met net een nieuwe plaat op zak is het Flourish die de overhand neemt, maar ook de debuutplaat wordt niet vergeten. Alle hits komen voorbij en voor de rest van de tijd wordt er vooral gezorgd dat het lekker dansbaar is, wat meehelpt om het, voornamelijk brakke, publiek mee te krijgen. 'Sjonge, wat is het warm. Blijf vooral drinken, jongens, al is het water of bier', geeft leadzangeres Rikki het publiek mee als advies. Het is een show die mensen geïnteresseerd krijgt in meer, zeker omdat het laatste nummer niet meer gespeeld mag worden omdat de band over de tijd heen is gegaan. 'In mei doen we clubshows, jullie waren fantastisch!', is misschien niet helemaal de gedroomde afsluiting voor de band, of toch wel?

Paaspop 2019: RONDÉ (Foto: Bart Heemskerk)

Er kan verder worden gedroomd in een kneitervolle Phoenix bij Novastar. Deze muziek is overigens absoluut niet dansbaar en zo is het ook zeker niet bedoeld. Dat maakt het wel des te irritanter dat mensen er gewoon keihard doorheen staan te kletsen en Joost Zweegers niet het respect geven wat hij verdient, aangezien hij alle energie die hij van zijn hoofd tot zijn kleine teen heeft lijkt te geven tijdens het optreden. De twee grote hits van Novastar zijn 'Cruel Heart' en ja, die andere, 'Wrong'. De tent ontploft haast als dan eindelijk de intro wordt ingezet van dat nummer.

Nog zo'n stabiele factor in de Nederlandse muziek. Ze bereikte een wereldwijd publiek met The Common Linnets, verkocht onlangs de Ziggo Dome uit en gaat ondertussen al dik 20 jaar mee. Het gaat natuurlijk om Ilse DeLange. Zelf lijkt ze er onwijs van te genieten, de band incluis. Over een maand mag ze samen met haar wonderproject Duncan Laurence afreizen naar het Eurovisie Songfestival, maar eerst is Paaspop aan de beurt.

Paaspop 2019: Ilse DeLange (Foto: Marcel Krijgsman)

Totaal niet kunnen zingen, maar toch een onwijs succesvolle carrière hebben binnen de muziek. Het omschrijft Famke Louise aardig goed en het trekt nog een volle tent ook, die opnieuw afgesloten werd voor verder publiek toen het optreden was begonnen. 'Op Me Monnie' speelt ze niet langer live zo lijkt het, aangezien dit nummer mensen aan lijkt te zetten om bier naar haar te gooien. Wel komen nummers als 'Fan', 'Slangen' en 'Ben je Down?' voorbij, na een opening in de vorm van 'Vroom', waarbij de zangeres en voormalig model opkomt in een mini-Bentley. Respect van het publiek krijgt ze ook omdat ze toch nog sommige stukken live probeert te zingen. Wel mag er gezegd worden dat dat knap is, aangezien veel zangeressen in het genre waarbinnen ze werkt dat totaal niet doet. Het klinkt nergens naar, maar goed. Na een kleine 25 minuten is het overigens alweer klaar, verklaart ze het publiek voor 'focking LIT' en huppelt ze het podium af. Hiphopfans in Nederland hebben respect voor haar en hebben aan de reacties te horen buiten de tent een toptijd gehad. Een interessant optreden, zullen we maar zeggen.

Paaspop 2019: Famke Louise (Foto: Bart Heemskerk)

Het is dan kiezen tussen de geestelijk vader van de Rotterdamse hiphop Winne, of de geestelijk vaders van de feestmuziek Rowwen Hèze. Of toch even wachten bij de Phoenix om de comeback te zien waar iedereen het over had, namelijk die van de Heideroosjes? Het is ook een goed moment om eens een ronde te maken over het prachtige terrein. De aankleding is te typeren als Amerikaans, met een groot scherm waar af en toe een slotmachine op te zien is, de Thunderbolt-omgeving die helemaal is aangekleed is Wild West-stijl en de gebieden rondom de Roxy en Restolounge als een mini Las Vegas. Daarbij wordt het 's avonds ook nog eens op een indrukwekkende manier verlicht en is er toch elke keer weer dat 'wow'-moment, zelfs als je al eens eerdere editie hebt bezocht.

Paaspop 2019: I Am Paaspop (Foto: Bart Heemskerk)

Op naar de Apollo voor een puik optreden van Clean Bandit. Het geluid is op sommige punten niet op en top, maar dat wordt gecompenseerd door de vier zangeressen die op het podium de longen uit hun lijf staan te zingen. De act doet het in Nederland al jaren goed en trekt op elk festival waar ze komen volle velden of in dit geval volle tenten. Alle hits komen tijdens de show voorbij en er wordt afgesloten met 'Rather Be'. Voorspelbaar, maar zeker leuk en vermakelijk.

In de Roxy wordt er een flinke mix gedaan van Nederlandse hiphop, waarbij er in korte tijd zo'n 5 acts hun moment krijgen om te shinen. In Detroit speelt Sandrien harde techno, de Restolounge is voor Ooostblok en in Theatre spelen The Dirty Daddies, en als laatste wordt Loco Royale opgewarmd door The Partysquad. Na een indrukwekkende tourafsluiter voor Passenger, waarbij absoluut niet te merken is dat de beste man al bijna een jaar nonstop aan het touren is over de hele wereld, is het tijd voor een reis door de tijd.

Paaspop 2019: Passenger (Foto: Max Kneefel)

Deze reis gaat langs de jaren 80 bij Abba Fever in Theatre, de jaren 90 met 25 Years of Lownoise & Mental Theo, maar stopt uiteindelijk bij de zeroes. Wie is geboren in dit tijdperk hoeft alleen maar vier cijfers te horen; 1 0 0 1. Het is namelijk in de Loco Royale tijd voor een reünie die is begonnen als een uit de hand gelopen grap. Ch!pz was al jaren van de radar verdwenen en alle leden waren zo hun eigen kant opgegaan. Totdat er op Facebook een evenement werd gestart en het uiteindelijk leidde tot een aantal boekingen van festivals, waar Paaspop er één van was. Ch!pz was in de zeroes de grootste act van het moment, met hits als 'Ch!pz is Back', 'Cowboy', 'Gangster Town' en natuurlijk '1001 (Arabian Nights)'. De Loco Royale gaat compleet los en het lijkt wel alsof iedereen die zich verzameld heeft in de tent dit even nodig had. Direct na het optreden van de band is het tijd voor een andere grote naam van de zeroes, namelijk Jody Bernal. Ondanks dat hij bekend is geworden door die ene hit, 'Que Sí, Que No' zet hij een goede dj-set neer, waarbij alle hits van de zeroes nog eens even flink onder handen neemt. Wat. een. afsluiting.

Paaspop 2019: Jody Bernal (Foto: Tom Doms)

Paaspop mag weer terugkijken op een geslaagde editie, misschien wel geslaagder dan ooit. Uiteindelijk werden er meer kaarten verkocht dan elke andere editie, zo'n 90.000, het weer zat mee en het gehele festival is verlopen zonder incidenten. Zo wordt het toch elk jaar wèl een feest om uit te kijken naar Pasen. Tot volgend jaar!