Yakuza Kiwami 2

Het is helemaal hip om remasters en remakes te maken. Zelf ben ik er niet zo in geïnteresseerd, soms moet je een goede herinnering een herinnering laten. Het is ook niet dat er voor de rest veel uitkomt qua games. Het helpt ook niet dat veel van de ports een veredelde upgrade van textures zijn. Er wordt weinig moeite in gestoken om er echt iets van te maken. Gelukkig zijn er uitzonderingen. Yakuza Kiwami 2 is daar een van. Deze remake van Yakuza 2 is niet alleen grafisch belachelijk veel beter door de nieuwe Dragon Engine van Yakuza 6, maar er is nog veel meer.

Een oud verhaal in compleet nieuwe kleding
Het verhaal van Yakuza Kiwami 2 draait om de gangster Kazuma Kiryu. Een jaar na de gebeurtenissen uit het eerste deel leeft hij met zijn geadopteerde dochter Haruka een teruggetrokken rustig leven. Maar de oude clan van Kiryu krijgt problemen met een andere clan en voordat hij het weet is hij weer de onderwereld van Kamurocho ingetrokken. Het verhaal is wat aangepast zodat de voortgang veel beter gedoseerd wordt. Eerder was het zo dat je bijvoorbeeld pas in de wereld echt los gelaten werd als je tig hoofdstukken ver was. Nu zijn Tokio en Osaka eigenlijk vrij snel al te verkennen. Het zit ook goed in elkaar. Je leert hoe de relatie tussen de verschillende clans zit, hoe Kiryu daar weer in past, terwijl het verhaal in een goed tempo verder gaat. Het tofst zijn de momenten waar Kiryu en zijn aartsvijand Ryuji Godo elkaar weer naar het leven staan. Dan spat het vuur van deze twee Dragons. Door de gebeurtenissen in het verhaal ga je zelfs Ryuji snappen.

Yakuza Kiwami 2 - Streets (Foto: Sega)

Yakuza 2 kwam in 2006 uit op PlayStation 2. De Kiwami-versie voor PlayStation 4 heeft een overduidelijke upgrade gehad. Nou ja, upgrade, dit is een compleet nieuw spel als je het grafisch naast elkaar legt. Dit is geen gevalletje "even wat textures vervangen". Heel veel kudo's voor het ontwikkelteam dat hier moeite in heeft gestopt. Ze hebben de nieuwe Dragon Engine gepakt en heel Yakuza 2 opnieuw erin gemaakt. En dat is nog niet alles. Er is namelijk ook vrij veel nieuwe content toegevoegd.

Clubkampioenschappen
Zo is er een nieuw spel dat zich in publieke toiletten afspeelt. Nee, geen George Michael-achtige praktijken, het gaat erom dat je plast met beheersing. Door dat goed te doen versla je de vorige zeikerd. Een erg vreemd spelletje, dat wel. Er zijn ook langere minigames in Yakuza Kiwami 2 te spelen, die eigenlijk al een game op zich zijn. Zo word je manager van een hostess club. Door reclame te maken, meiden aan te nemen en 's avonds de meid met de juiste kwaliteiten bij klanten te laten zitten verdien je geld. Elke klant die binnen komt zoekt wat in een gastvrouw, zoals humor, of juist een verlegen typje. Door allerlei type meiden in je club te laten werken kun je deze klanten voorzien. Er zit nog een verhaal rondom deze minigame ook waar je te maken gaat krijgen met valsspelende concurrerende clubs.

Zoveel Goro Majima
Een extra (mini)game is er voor Goro Majima, The Mad Dog of Shimano. Hij heeft een bouwproject in handen waarin een ander malafide bedrijf ook in geïnteresseerd is. Zij willen hem met hulp van niet al te lieve maffiabazen hardhandig dwingen om het project op te geven. Dan kennen ze de maffe Goro nog niet. Het speelt heel anders dan de rest van de game. Je ziet de actie van bovenaf en stuurt een aantal heroes en manschappen aan op een bouwplaats. De een is goed in het verdedigen, de ander in het aanvallen enzovoort. Jij moet zorgen dat de waves aan tegenstanders niet alle aangegeven objecten op je bouwplaats slopen. Het is super bizar, maar wel erg leuk. Als je even genoeg hebt van de straten in Tokio of Osaka dan is de bouwplaats een geheel andere verzetje.

Mocht je fan zijn van Goro Majima, dan is er nog een extraatje in Yakuza Kiwami 2 dat niet te vinden was in het origineel. In The Truth of Goro Majima leer je wat er nu tussen Yakuza Kiwami 1 en Yakuza Kiwami 2 is gebeurd met Goro. Het verhaal is een achterafje na Yakuza 0, waarin je meer te weten komt over hem en <spoiler> uit die game. Goro is veel sneller dan Kiryu en gebruikt een mes. Toch heeft hij maar een paar moves en twee speciale Heat-acties. Je kunt alle minigames ook met hem doen, maar het heeft weinig toegevoegde waarde, hij wordt er niet sterker van. Leuk voor de fans en extra gratis content is altijd meegenomen, maar toch voelt het of het iets meer had kunnen zijn.

Brute gevechten
De gevechten in Yakuza Kiwami 2 zijn ook aangepakt ten opzichte van eerdere delen. Dit keer zijn er meer objecten te vinden zodat je de tegenstanders vaker met stijl af kan maken. Natuurlijk zien de bewegingen er veel toffer uit dan het origineel. Er zijn nu ook speciale afmakers met mensen van de straat die je eerder geholpen hebt. Zo heb ik een SM-meesteres geholpen en elke keer als er een gevecht bij haar in de buurt is dan kun je haar hulp verwachten. Dat ze korte metten maakt met je tegenstanders lijkt me duidelijk. Een straatmuzikant die ik eerder geholpen heb zal zijn gitaar naar me toe gooien zodat ik de hersenen van een tegenstander kan inslaan. Over wapens gesproken, de wapens die vijanden laten vallen kun je oppakken en gebruiken, maar ook meenemen naar een ander gevecht.

Yakuza Kiwami 2 is fantastisch. De graphics zijn zo veel beter, de gevechten zijn bruter en er is meer content. Als je het origineel hebt gespeeld lijkt het alsnog een compleet nieuwe game. Het team heeft gezorgd voor veel verbeteringen, waardoor je je eigenlijk nooit verveelt. In elk hoofdstuk kun je op adem komen om even zelf te doen wat je wil, waaronder de vele minigames die soms niet eens mini te noemen zijn. Daarbij denk ik aan de club manager en de missies met de bouwdromen van Goro. Ik ben normaal niet van de remasters en remakes, maar Sega laat zien dat het ook goed kan zijn. Een aanrader voor iedereen.