Halo Wars 2

Een RTS staat of valt met de controls. Met muis en toetsenbord bijna nooit een probleem, een controller komt echter eigenlijk altijd knoppen tekort. Ontwikkelaar Creative Assembly heeft goed zijn best gedaan om dit probleem op te lossen, er is duidelijk nagedacht over de control scheme en een hoop knoppen hebben een dubbele functie. Halo Wars 2 werkt op de console, en daarvoor verdient de ontwikkelaar lof. De mogelijkheden die je wilt hebben zijn er, met een druk op de knop selecteer je alle units op je scherm, of kan je tot vier groepen van units aanmaken. Om alles onder de knie te krijgen moet er echter wel tijd besteed worden, en dat maakt de instapdrempel behoorlijk hoog. Opvallend, aangezien het genre al een half decennium nergens te bekennen was op consoles, wat meer toegankelijkheid had Halo Wars 2 niet misstaan.

Mijn grootste probleem met Halo Wars 2 is echter de schaal. Het is direct al tijdens de eerste tutorial iets wat opvalt, er kan nauwelijks uitgezoomd worden. De camera zit zo dicht op het oppervlak dat het overzicht behouden op het slagveld veel moeilijker is dan het zou moeten zijn. Het meest kwalijke is wellicht wel dat het lijkt dat dit een opzettelijke keuze van de ontwikkelaar is geweest. Door de camera zo klein mogelijk te houden lijken gevechten veel groter en epischer te zijn dan dat ze daadwerkelijk zijn. Dat, maskeert op zijn beurt weer het feit dat de game je veel te veel limiteert in het behouden van een groot leger.

Net zoals bijna iedere andere RTS heeft Halo Wars 2 een ‘unit limit’. Het betekent dat je opgebouwde leger nooit groter kan zijn dan een bepaald aantal units. In Halo Wars 2 begint de limiet op 80 punten. 80 units lijkt aardig, maar zelfs de zwakste units tellen als 2 unit-punten. De sterkste units, zoals een Scarab-tank, kunnen je tot wel 40 unit-punten kosten. Nu kan je door te basis te upgraden de limiet naar 120 brengen, maar een strijd tussen twee of meer gigantische legers zal het nooit worden. Over bases gesproken, daarin moet je niet te veel vrijheid verwachten. Iedere map heeft een aantal vooraf bepaalde locaties die geschikt zijn voor het bouwen van een basis, dus zelf verkennen en een goede plaats uitkiezen is zeer gelimiteerd.

Dezelfde punten gelden natuurlijk ook voor de multiplayer, dat overigens met vier verschillende PvP-modi (tot zes spelers in teamverband) en een enkele PvE-mode voldoende content biedt. Multiplayer loopt af en toe wat stroef met framedrops en input lag, hoewel de Day One-patch dit grotendeels lijkt op te lossen. Maar de schijnwerpers zouden allemaal gericht moeten zijn op een volledig nieuwe mode: Blitz.

Misschien wel de grootste trend in gamingland van de afgelopen jaren zijn spin-offs in de vorm van een digitaal kaartspel. Hearthstone gebaseerd op Warcraft, Gwent uit The Witcher, Halo deed het al min of meer in Halo 5: Guardians, en komt nu met een RTS-versie in de vorm van Blitz. Je ontgrendelt kaarten voor Blitz door de game in welke mode dan ook te spelen. Kaarten bestaan uit units of leader powers, zodra je dezelfde kaart meerdere keren verzamelt wordt de unit of leader power sterker. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over single-use kaarten. Zodra je een leuke verzameling hebt, kan je je eigen decks van twaalf kaarten creëren, welke je kunt gebruiken in een potje Blitz.

En het werkt beter dan dat je denkt. Een potje Blitz duurt tussen de 10 en 15 minuten, wat al een uitstekende oplossing is op het probleem dat een RTS nooit eerder in korte sessies te spelen was. Het moment waarop je een kaart speelt is altijd spannend, niet zozeer om de kaart zelf, maar vooral om de vraag welke kaart krijg je er weer voor terug krijgt. Is het die ene kaart die je absoluut niet wilt, omdat je al voldoende anti-air units hebt? Of toch die ene kaart die de koers van het potje totaal overhoop kan gooien en die je in staat stelt je tegenstander te verrassen? Het is spannend, nieuw en het kan op ieder moment alle kanten op gaan.

Zonder Blitz is Halo Wars 2 op zich al een erg solide game dat het gat van RTS op console prima dicht. Het speelt grotendeels op veilig, maar doet wat het doet wel met kwaliteit. Blitz zorgt ervoor dat Halo Wars 2 niet slechts een goede game is, maar met recht de status van uitstekend bereikt. Misschien niet iets wat de massa direct aanspreekt, wel iets dat een duidelijke versterking is in het portfolio van Microsoft.

• Goed verhaal met grote hoeveelheid Halo-lore
  • Blitz-mode is revolutionair
  • Groot scala aan strategische opties