Halo Wars 2

Tijdens de vorige generatie consoles durfden uitgevers het nog wel aan om Real Time Strategy-games uit te brengen op de console. Met onder andere Command & Conquer, EndWar en Supreme Commander was er zelfs sprake van enige variëteit. Toch is het zo dat we de afgelopen jaren geen RTS meer hebben gezien op consoles. Microsoft durfde het aan met Halo Wars 2, is het het risico waard gebleken?

Halo Wars 2 begint waar Halo Wars geëindigd is, min of meer. De bemanning van het ruimteschip Spirit of Fire ontwaakt na 28 jaar uit hun cryoslaap in het jaar 2559, vlak na de gebeurtenissen van Halo 5: Guardians. Daarmee is Halo Wars 2 de laatste in de huidige Halo-tijdlijn, en speel je als een crew die al 28 jaar lang de stand van zaken niet heeft gevolgd. Neem daarbij de prachtige cinematics van Blur Studio en je hebt een prima recept voor een meeslepend verhaal. Halo Wars 2 begint ook zo, alleen al het hoofdmenu dat doet denken aan de ‘Believe’-commercial van Halo 3 getuigt van een prima presentatie. De eerste missie is een uitstekende introductie en geeft direct een leuke geschiedenisles over de antagonist Atriox en hoe hij met zijn factie ‘The Banished’ zich scheidde van The Covenant. De toon is snel gezet.

Het verhaal blijft gedurende de campaign dan ook grotendeels interessant. Helaas is daar ook een hele goede reden voor: met twaalf missies die tussen de 20 en 50 minuten duren, zal zelfs de langzaamste strateeg relatief snel klaar zijn. Gelukkig is er wel sprake van herspeelbaarheid, aangezien iedere missie optionele doelen heeft, die lang niet altijd even makkelijk zijn. Tel daarbij collectibles op, en het feit dat de gehele campaign ook in co-op speelbaar is, en het is voor velen een reden om meer dan één keer door het verhaal te lopen. Wat daarbij helpt is dat de campaign je meeneemt naar verschillende interessante locaties die Halo die-hards bekend moeten voorkomen, de game zit vol met lore van de serie. Bovendien is er een ruime hoeveelheid aan leesvoer voor spelers die niet erg bekend zijn met het Halo-universum, zodat je zo weer up-to-date bent.

In feite is de campaign één grote tutorial. Halo Wars 2 bevat op zichzelf al meerdere tutorials, die overigens prima hun werk doen, maar ook in de campaign wordt de hand van de speler lang vastgehouden. Je begint met slechts enkele units, en na iedere missie krijg je weer nieuw spul waarmee je aan de slag kunt gaan. Het duurt daardoor lang voordat alles daadwerkelijk ontgrendeld is en je eindelijk het gevoel hebt op volle kracht te kunnen functioneren. Het zal de ene speler frustreren, aan de andere kant hebben RTS-games vaak een steile leercurve en fungeert het verhaal als een prima voorbereiding op de andere modi: Skirmish, Blitz en natuurlijk Multiplayer.

Daar begint dan ook het serieuze werk en het is duidelijk dat dit de plaats is waar de potentie van Halo Wars 2 beter uit zijn verf komt. Met drie Skirmish modi, acht mappen en zeven leiders (verdeeld over UNSC en The Banished) met elk hun eigen ‘leader powers’ ben je wel even bezig voordat je de game van binnen en buiten kent. Er is een hele redelijke variëteit tussen units, waarbij de meeste ook een speciale vaardigheid hebben die de speler handmatig kan activeren. Zo kunnen zogenaamde Hero-units bijvoorbeeld voertuigen van de tegenstander kapen en gebruiken. Wat betreft strategische mogelijkheden komt Halo Wars 2 absoluut niet tekort, maar op andere punten helaas wel.