F1 23

F1 23 is alweer het veertiende deel van de Formule 1-serie gemaakt door Codemasters. Vele jaarlijkse gameseries staan nu niet bepaald bekend om een hoop innovatie tussen de games door. In al die jaren is de F1-serie onder Codemasters wel degelijk verbeterd en verfijnd, maar ook daar moet een keer een einde aan komen. Weet F1 23 nog steeds te boeien?

Om te doen boeien, heeft F1 23 natuurlijk weer enkele nieuwe features en verbeteringen. Volgens de ontwikkelaar zelf zijn dit een vernieuwde ‘Braking Point’, de verhaalmodus van de digitale F1-serie, de toevoeging van twee nieuwe circuits en een nieuwe centrale hub: F1 World. Daarnaast bevat de nieuwe iteratie enkele nieuwe features zoals rode vlaggen en een nieuwe raceafstand: 35%. We lopen ze allemaal even na.

Braking Point 2, zoals de mode in de game heet, is de verhaalmodus van F1 23. De hand van EA is hierin duidelijk te merken, aangezien de mode erg lijkt op ‘The Journey’ uit de FIFA-reeks. De andere bekende reeks van Codemasters, GRID, introduceerde vorig jaar al een nieuwe Story Mode, en F1 23 gaat eigenlijk op dezelfde voet verder. Braking Point 2 voelt spectaculair maar tegelijk clichématig aan, maar bovenal erg Amerikaans. Dat is op zich niet erg verrassend, gezien de sport tegenwoordig in Amerikaanse handen is, en bovendien veel fans heeft verzameld via de Netflix-serie Drive to Survive. Als je een overdreven Hollywood-verhaal verwacht, zal F1 23 je niet verrassen.

Wat betreft nieuwe content is het nieuwe stratencircuit van Las Vegas natuurlijk het paradepaardje. Het circuit van Losail in Qatar is dit jaar ook toegevoegd, strikt genomen geen nieuw circuit omdat er al eens is gereden in het COVID-seizoen van 2021, maar wel voor het eerst toegevoegd in de gameserie. Opvallend is dat de game ook recente circuits bevat die niet meer op de kalender staan, maar in eerdere games wel speelbaar waren. Shanghai, Paul Ricard en Portimão zijn gewoon beschikbaar in custom races en time trials, al zullen ze niet te zien zijn in de verschillende carrièremodi.

Gesproken over de carrièremodi, daar is erg weinig veranderd. De grootste toevoeging is het beschikbaar stellen van een 35% raceafstand. Het grote gat tussen 25 en 50% is daarmee een stuk kleiner gemaakt, en zaken als bandenslijtage zijn berekend naar deze nieuwe afstand. Fijn! Tijdens het spelen van mijn carrière heb ik rode vlaggen aangezet, maar ben ik er niet één keer in geslaagd – en ik heb het echt geprobeerd – het zover te schoppen. Over het algemeen blijft de carrière echter hetzelfde.

Waar zit alle nieuwigheid dan wel? De gloednieuwe F1 World-mode, waarachter alle multiplayermodi, en enkele singleplayermodi verborgen zitten. Gloednieuw is het overigens ook niet, aangezien het een duidelijke continuering van F1 Life is uit F1 22. Dat betekent dat je weer je eigen huiskamer mag samenstellen met banken, lampen, muren en vloeren. Waarom dit in een F1-game zit is mij nog steeds volstrekt onduidelijk, het klinkt als iets dat je als grap in een brainstormingsessie roept als je écht niet meer weet wat je verder toe kan voegen. Het probleem is alleen dat F1 22 echt niet zo perfect was als Codemasters blijkbaar dacht. De tijd die de ontwikkelaar had kunnen gebruiken voor meer content, bugfixing, en het verder polijsten van de game, is in plaats daarvan gegaan naar het programmeren van 54 verschillende bankstellen, 54 tafels, 66 lampen en meer. Tegelijkertijd vraag ik mij af waarom de AI nog steeds als idioten rondrijden tijdens training- en kwalificatiesessies, en bovendien onmogelijke tijden rijden als ik de Flashback-functie gebruik. Dit is gedrag uit F1 2010 dat na veertien delen nog steeds niet is verbeterd, maar ik heb wel een mooie marmeren vloer in mijn hoofdmenu. Cool.

Maar goed, terug naar F1 World. F1 World laat zich het beste vergelijken met FIFA Ultimate Team. Een mode waarin je tijdens het spelen kaarten verdiend die je kan gebruiken om je team of auto te verbeteren. We hebben het hier niet over een carrière, maar over single- en multiplayerevenementen zoals een casual multiplayersessie. Op basis van de kaarten die je op dat moment aan hebt staan, kan jouw auto zomaar heel anders rijden dan die van je tegenstander. Voorbeelden van de effecten die je kaarten kunnen hebben variëren van betere DRS-efficiëntie of minder brandstofverbruik tot meer vermogen voor de eerste 60 seconden na een pitstop, maar dan alleen als je op een circuit in Europa rijdt. Gelukkig is er nog wel een online ranked mode waarin iedereen wel gelijke kansen heeft.

En de content? Het is wel opvallend dat de afgelopen paar delen uitkomen met de Formule 2-auto's van het seizoen ervoor. F1 23 is daarop geen uitzondering. Formule 3 schittert ook nog steeds door afwezigheid. De nieuwe Sprint-opzet van dit seizoen met twee verschillende kwalificatiesessies is nog steeds afwezig, en de performance is bij regenraces zo af en toe om van te janken. Codemasters, er is nog meer dan voldoende ruimte voor verbetering voor F1 24. Maar weet je wat ook fijn zou zijn? Nieuwe vloerkleden!