Assetto Corsa Competizione (console)

Vaak gebeurt het niet dat een simracer zijn opwachting maakt op consoles. In 2016 durfde de Italiaanse ontwikkelaar Kunos de uitdaging aan te gaan door het originele Assetto Corsa naar PlayStation 4 en Xbox One te brengen. Een groot succes was het niet. Nu, in samenwerking met uitgever 505 Games, is de tweede poging ingezet, en dus is het weer tijd om het stuur en pedalen af te stoffen.

Helaas begint daar de ellende al. Assetto Corsa Competizione ondersteunt een groot aantal stukken hardware, volgens hunzelf althans. De werkelijkheid is dat deze in enorm veel gevallen niet herkend wordt. Ondanks dat ik mijn (ondersteunde) hardware zonder problemen getest heb in drie andere games, wil het in Competizione maar niet lukken. Ik ben daarin zeker niet de enige, getuige verschillende fora. Desondanks zijn 505 en Kunos niet bijster snel met het erkennen van het probleem, laat staan dat er een fix klaar staat. Helaas staat er dus niets anders op dan deze simracer met een controller te spelen.

Voordat we dat gaan proberen eerst maar eens iets over de game. Assetto Corsa Competitizione is gebaseerd op het officiële Blancpain GT-kampioenschap. Alle circuits, teams en coureurs uit de seizoenen 2018 en 2019 zijn aanwezig in de game, en dus heeft Kunos goed gebruik gemaakt van de licentie. Aan alles is te zien dat er gepoogd is een zo authentiek mogelijke ervaring neer te zetten, en dat is dan ook goed gelukt. Authenticiteit betekent echter ook een hele hoge instapdrempel en Competizione is daarin niet anders.

Even snel een raceje doen zit er dan ook niet in. Goed, er zit wel een quick race-optie in de game, maar in de carrière- en kampioenschapsmodi wordt er wel van je verwacht dat je de authentieke raceafstand aflegt. In het sprintkampioenschap betekent dat dus een race van minimaal 40 minuten in realtime, in het endurance-kampioenschap kan dat oplopen tot 24 uur. Gelukkig is er de optie voor een quicksave en kan je het in zo veel delen opsplitsen als je maar wilt.

Om zo'n endurance race fatsoenlijk te simuleren is er natuurlijk ook een dynamisch dag/nacht-cyclus aanwezig en kan het op ieder moment gaan regenen. Nogmaals, voor gebrek aan authenticiteit kun je Kunos niet betichten. Opvallend is ook hoe serieus de ontwikkelaar een driver profile heeft genomen. Spelers worden in zowel single- als multiplayer constant in de gaten gehouden en krijgen een score toegewezen in circuitkennis, consistentie, rijvaardigheid, snelheid, veiligheid en racecraft. Zo wordt er een nauwkeurig profiel van je opgebouwd dat in theorie zou moeten helpen met het vinden van andere spelers van vergelijkbaar niveau. Bovendien geeft het je een prima indicatie van hoe beter te worden.

Wat dat betreft is Assetto Corsa Competizione al een enorme stap voorwaarts sinds zijn voorganger, dat het vooral van sterke gameplay moest hebben, maar alles daaromheen was op zijn zachtst gezegd matig uitgevoerd. Dat maakt het dan ook opvallend dat de gameplay het meest teleurstellende onderdeel is van Competizione. Het gebrek aan fatsoenlijke hardware support is natuurlijk al onvergefelijk, maar dat lijkt een oplosbaar probleem. Wat niet zomaar op te lossen is, is het feit dat de game op 30fps loopt. Een onbegrijpelijke keuze die niet van deze tijd is, ook niet voor consoles. Grafisch is de game ook niet bepaald denderend, en het mag niet in de (blokkerige) schaduw staan van Forza of Project Cars, die wel gewoon 60fps halen.  

De game rijdt, voor zover dat mogelijk is met een controller, desalniettemin vrij goed. De physics lijken prima in orde te zijn en er is geen reden om te bedenken dat de game met een werkend stuurtje niets minder dan uitstekend zou rijden. Maar dat neemt niet weg dat de game in zijn huidige staat simpelweg niet goed genoeg is. Het huidige gebrek aan custom- of privéservers, waardoor je toegewezen bent tot het rijden met een al hele kleine online community, onderstreept dit feit alleen maar.

Gespeeld op Xbox One X. Ook verkrijgbaar voor PlayStation 4 en pc.