CD: Hang the Bastard - Sex in the Seventh Circle

Hang the Bastard is een band uit Londen die al een jaar of zeven meeloopt in de muziekwereld. Toen dan ook bekend werd gemaakt dat de nieuwe plaat het ouderwetse stonerdoomgeluid van bands als Black Sabbath en Sleep zou combineren met de gruizige sludgemetal van bands als Crowbar en het heavy metalgeluid van bands zoals Corrosion Of Conformity waren de verwachtingen ook hooggespannen. Hang The Bastard weet deze verwachtingen meer dan waar te maken.

Hang the Bastard – Sex in the Seventh Circle

In de afgelopen anderhalf jaar werd er hard gewerkt aan de opvolger van Hellfire Reign. Sex in the Seventh Circle is de eerste uitgave van de band op het grotere Century Media Records en we mogen dan ook hopen dat de groep eindelijk eens bij een wat groter publiek door zal breken. De brute mix van sludge- en doommetal is namelijk niet aan elke muziekliefhebber besteed. Wat meteen opvalt bij het beluisteren van de nieuwe plaat is het soms hoge tempo van de band. Waar de meeste doombands zo langzaam mogelijk proberen te spelen horen we bij Hang The Bastard een zeer gevarieerd album.

Bij tracks als 'Keeping Vigil', 'The Majestic Gathering Of Goetia' en 'Beyond The Pale' beukt de band er flink op los terwijl we bij nummers zoals de eerste single 'Sweet Mother' en het freaky 'Mist Of Albion' de meer trippy en progressieve kant van de band voorbij kunnen horen komen. Het is dan ook vooral dat laatstgenoemde nummer dat de veelzijdigheid van deze band goed laat horen.

Sex in the Seventh Circle is een album geworden dat als een op hol geslagen orkaan 47 minuten uit de speakers komt knallen om de luisteraar daarna in verbijstering te verlaten. Een plaat waar je eigenlijk niet stil bij kan blijven zitten en die ook vast in de eindejaarslijstjes van veel sludge-liefhebbers zal verschijnen. Ben je dus een liefhebber van de hierboven genoemde artiesten dan kunnen we je nu al verzekeren dat ook dit pareltje niet in je collectie mag ontbreken. Een heerlijk stukje muzikaal geweld zonder fratsen.