The Counselor

The Counselor is misschien wel de film van 2013 waar het meeste talent bij elkaar is gebracht. Neem Ridley Scott (Gladiator, Kingdom of Heaven), schrijver Cormac McCarthy (het eerste filmscript van deze Pulitzer-prijs winnaar) en een sterrencast met Michael Fassbender, Brad Pitt, Cameron Diaz, Javier Bardem en Penélope Cruz. Dat moet wel goedkomen dan. Toch groeit deze film uit tot de grote tegenvaller van 2013. Hoe dit komt proberen we in onderstaande review toe te lichten.

The Counselor banner

De film wordt voornamelijk verteld vanuit het gezichtspunt van de Counselor, gespeeld door Fassbender. Zijn naam wordt nooit onthuld. Hij is een raadsman die betrokken wordt bij drugssmokkel. Alle waarschuwingen om dit niet te doen slaat hij af. Hij heeft namelijk veel geld nodig om zijn nogal royale levensstijl te kunnen blijven leven. Maar het gaat toch mis en hierna moet hij vrezen voor zijn eigen leven, maar ook het leven van zijn recent gehuwde vrouw (Cruz).

Bovenstaande synopsis geeft voor een groot deel de grote zwakte van de film weer: het plot is niet helemaal duidelijk. Gedurende de film wordt er weinig tot niks uitgelegd. Dit hoeft geen probleem te zijn. In Mission: Impossible 3 werd enkel over de 'Rabbit's Foot' gesproken als een massavernietingswapen, maar nooit werd onthuld wat het precies was. Toch was die film spannend. In deze film wordt ook weinig tot niets toegelicht. Al wat we weten is dat de Counselor betrokken is bij druggsmokkel, maar wat precies zijn rol hierin is blijft onduidelijk. De verschillende scènes waarin we de klus zien gebeuren (nota bene zonder personages die we herkennen), voegen dan ook totaal geen spanning toe omdat we als kijker niet weten wat het plan is en wat er gebeurd op het scherm.

Counselor screen 1
Proost! ... Maar waarop eigenlijk?!?!

Het gevolg is dat we het eerste uur veel personages met elkaar zien praten, maar dat we geen idee krijgen waar het nou daadwerkelijk over gaat. Hierdoor verdwijnen eventueel aanwezige nuances, een spanningsboog en een duidelijk doel van de hoofdrolspeler. Tegen de tijd dat de hoofdpersoon in gevaar komt weten we eigenlijk niet waar hij bang voor moet zijn en of hij hier iets tegen kan doen. Een gewaagde stap in het script, maar het komt totaal niet over op film.

Gelukkig is het niet al kommer en kwel. Fassbender is de uitschieter van deze cast. Tegen het eind weet hij als enige toch de kijker te overtuigen wat er voor hem aan de hand is. Voor fans van Fassbender is deze film dan gewoon een must. Javier Bardem is een genot om naar te kijken en weet net dat extra randje mee te geven aan zijn excentrieke personage. Ook Diaz weet een sterke vrouw neer te zetten en is duidelijk geen meisje-meisje meer. Door een bepaalde scène weet ze dit imago voor goed van zich af te schudden. Je zal seks met auto's nooit meer hetzelfde zien. En ja, ik bedoel 'mét'.

The Counselor screen 2

Je gelooft pas wat Diaz van plan is met deze auto als je het ziet...

Helaas doen Pitt en Cruz alleen hun verplichte nummertje. Ze spelen hun rol wat verveeld alsof ze het al wat vaker hebben meegemaakt. Pitt weet tegen het eind nog vlug de show te stelen in een ijzingwekkende scène, maar van Cruz vergeet je al snel dat ze meedoet in deze film.

The Counselor is een zwakke film. Gelukkig is er veel talent aanwezig waardoor de film het randje van onkijkbaar net niet overschrijdt. Een voldoende kan helaas niet gegeven worden. Hopelijk blijkt deze film in de montage dusdanig uit elkaar getrokken te zijn, wat voor dit resultaat heeft gezorgd. Een director's cut zou de film dan misschien ooit nog kunnen redden. Ridley Scott heeft dit eerder meegemaakt met Kingdom of Heaven, dus wie weet. Helaas krijgt deze versie van de film slechts een 5.