Harvest Moon: A New Beginning

Als we de kijkcijfers van Boer Zoekt Vrouw moeten geloven, is half Nederland sterk geïnteresseerd in het boerenleven. Het is dan ook maar goed dat er een gameserie als Harvest Moon bestaat. Om te vieren dat de serie al vijftien jaar bestaat, komt gamestudio Marvelous met het volgende deel Harvest Moon: A New Beginning. Stap mee in de wereld die boer heet.

Het verhaal van A New Beginning is redelijk simpel. Je erft de oude vervallen boerderij van je ouders in Echo Village, een dorpje waar buiten drie mensen om iedereen uit is weggevlucht van verveling. Het is aan jou om de boerderij te laten opbloeien en het dorp in deze glorie mee te nemen.

In het begin zul je als doorgewinterde Harvest Moon-speler even op je tanden moeten bijten. De inleidende tutorial is namelijk tergend lang en langzaam. Echt alles wat er mogelijk gaat gebeuren in het spel wordt je uitgelegd door een oude tovenaar die je zelfs over de hele kaart laat lopen. Gelukkig zijn er een aantal onderdelen die je kunt overslaan, maar het blijft uitzitten.

Vanaf dat punt merk je dat er in de gameplay van A New Beginning weinig vernieuwends is gestopt. Je begint met een aantal akkervelden waar je allerhande gewassen op kunt laten groeien. Deze kun je, als ze eenmaal volgroeid zijn, bewaren om er verschillende soorten gerechten mee te maken, of je kunt ze verkopen in het dorp. Hiermee groeit je bankrekening waardoor je weer allerlei nieuwe dingen kunt kopen voor je boerderij.

Terwijl je gewassen groeien, wat best een tijd duurt, kun je de omgeving verkennen. Hier kun je van alles van de grond pakken om weer te verhandelen of te gebruiken op je boerderij. Takken, stenen, vlinders, sprinkhanen, je kunt het bijna niet verzinnen of het levert geld op. Als je genoeg gewassen hebt verbouwd, krijg je ook de mogelijkheid om dieren te houden. Uiteindelijk weet je hiermee een echte multifunctionele boerderij op de bouwen.

Ondertussen is het ook nog eens de bedoeling dat je vrienden maakt, zowel in Echo Village als online. Hiermee kun je allerlei nieuwe leuke en spannende dingetjes vrijspelen om je boerderij nog mooier en groter te maken. Ook kun je in je huis aan de slag met bijvoorbeeld het maken van gerechten waarvan je de recepten in het dorp kunt kopen.

Wat opvalt, ondanks dat het spel het hier absoluut niet van moet hebben, is dat de graphics geen enkele upgrade hebben ondergaan. Het is nog steeds hetzelfde simpele aanblik als je het spel opstart. Nu zullen de fans de verslavende gameplay vele malen belangrijker vinden dan hoe het er allemaal uitziet, maar een beetje vooruitgang zou je toch wel mogen verwachten.

Iets wat mij persoonlijk erg aanspreekt in Harvest Moon: A New Beginning is het tijdsverloop. Waar de grote concurrent Animal Crossing werkt met een realtime tijdsverloop, werkt Harvest Moon met een ingame tijdsverloop. Je kunt dus zonder problemen je 3DS een maand wegleggen om vervolgens door te gaan waar je bent gebleven. Erg handig als je net een stel gewassen hebt geplant er je het vervolgens even te druk hebt om ze in de gaten te houden.

Harvest Moon: A New Beginning is en blijft te allen tijde een nichegame voor een beperkt publiek. Je houdt ervan of je haat het, waarbij de laatste groep een stuk groter is dan de eerste. Toch biedt het voor de fans een gameplay waar de verslaving van het boeren snel toeslaat. Het is redelijk simpel, maar houdt je zeker bezig. Het is een nichegame die hetzelfde doet als dat het al jaren doet, waarbij de fans niet klagen en de haters geen idee hebben omdat ze het nooit zullen spelen.

Exclusief beschikbaar op Nintendo 3DS.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.