Tokyo Jungle

"De mens verdwijnt als hij de Aarde niet verlaat." Dat beweert de wereldberoemde astrofysicus Stephen Hawking in ieder geval. Blijkbaar kennen de ontwikkelaars van Sony Japan deze uitspraak ook en zijn zij ermee aan de slag gegaan. Uit dit hersenspinsel komt het typisch Japanse spel Tokyo Jungle. Heeft Sony met dit spel een onontdekte parel weten te creëren?

Het verhaal van Tokyo Jungle is als de Japanse spelshows op televisie, anders dan andere. De mens is verdwenen uit Tokio en in een verwilderde Japanse hoofdstad hebben de dieren het voor het zeggen. De huisdieren zijn hun huizen ontvlucht en alle dieren uit de dierentuin zijn ontsnapt. Hierdoor ontstaat er in Tokio een voedselketen van het hoogste niveau dat je bij survival of the fittest kunt bedenken.

Over katten en tijgers
Er zijn verschillende dieren waar je mee kunt spelen. Elk heeft een favoriete prooi en een aantal natuurlijke vijanden. Zo jaag je als kat of kleine hond voornamelijk op konijnen en kippen en moet je oppassen voor grotere dieren zoals hyena’s en tijgers. Andere dieren zoals het hert eten juist weer planten en hebben niets te vrezen van de kleinere dieren. Elke diersoort leeft gek genoeg precies vijftien jaar, waarna je automatisch doodgaat. Je kunt overigens ook eerder ter aarde storten. Je hebt namelijk een levensmeter en een hongermeter. Als je je honger niet stilt en je hongermeter staat op nul loopt je levensmeter leeg. Wanneer je levensmeter ook op nul staat... De optelsom is snel gemaakt.

Het is dus tijdens het hele spel zaak om genoeg voedsel te vinden en uit de buurt van je vijanden te blijven. Voor dit laatste staan er door de hele stad stukken hoog gras waarin je je kunt verschuilen. Om na de vijftien jaar, wat in speltijd nog geen uur is, te blijven doorgaan moet je je voortplanten. Als je in een deel van de stad alle plaatsen hebt bezocht waar je je territorium kunt afbakenen kun je op zoek naar een vrouwtje en voor je het weet loop je rond met een groepje dieren. Als het hoofd van de groep dan komt te overlijden speel je automatisch met één van de andere dieren verder.

Overleven is het woord van de dag
Tokyo Jungle kent twee spelmodi. Een survivalmodus en een verhaalmodus. De meeste tijd breng je als speler door in survival. Hierin is de titel van de modus ook het belangrijkste dat je moet doen, overleven. In het begin heb je de keuze uit een klein hondje of een hertje. Tijdens je overlevingstocht komen er verschillende uitdagingen voorbij waarmee je andere diersoorten vrijspeelt zoals tijgers en olifanten. Deze uitdagingen variëren van plant je voort tot vind de leider van een bepaalde diersoort. Het verhaal van Tokyo Jungle wordt verteld via archieven die je door de stad heen vindt. Hierdoor krijg je een steeds beter beeld van de redenen dat Tokio in een staat van verval is geraakt.

De gameplay is zo simpel dat je jezelf afvraagt waarom er überhaupt een tutorial in het spel zit. Een knop om aan te vallen, een knop om te springen en een knop om te eten. Geen geavanceerde combo’s of speciale truukjes. Een kind kan letterlijk de was doen. Hoe leuk het ook in het begin is om te spelen, al heel snel kom je tot de ontdekking dat wat je in de eerste tien minuten doet ook werkelijk alles is wat je in het spel hoeft te doen. Anders dan het vrijspelen van nieuwe dieren en het creëren van nageslacht is er van progressie in Tokyo Jungle geen sprake. Ik kan me niet voorstellen dat iemand anders dan de fractievoorzitster van de Partij voor de Dieren langer dan twee uur geboeid aan het spel kan zitten.

Waar Tokyo Jungle met een bizar maar nieuw concept een gat in de markt lijkt te hebben gevonden, slaat het spel al snel de plank volledig mis. Het doet denken aan iemand die een briljant verhaal voor een filmscript heeft bedacht, maar is vergeten dat er ook een eind aan de film moet komen. De gameplay is simpeler dan de gedachtengang van mijn buurman (en dat zegt nogal wat) en van progressie in het spel lijkt geen enkele sprake. Een spel met een leuk en innovatief begin slaat in mum van tijd over in verveling. Ik zou de mensen van Sony Japan dan ook willen adviseren om bij dergelijke spelideeën voortaan minimaal vijf extra brainstormsessies te houden voordat zij met de ontwikkeling beginnen.

Tokyo Jungle is exclusief beschikbaar op PlayStation 3.

Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.