CD: Edward Sharpe & The Magnetic Zeroes -

Bovenstaande liedje (inclusief zeer aanstekelijk gefluit) herken je zeer waarschijnlijk nog van de reclame van een Zweedse meubelfabrikant vorig jaar. De makers hiervan waren Edward Sharpe & The Magnetic Zeros, afkomstig uit Los Angeles. Het populaire Home staat op de debuutplaat van deze veelkoppige band, Up from Below. Een optreden van dit gezelschap zorgt veelal voor een podiumbezetting van rond de tien tot vijftien personen. Drie jaar later zijn de heren en dames in een iets andere bezetting terug met hun tweede geesteskind: Here

De plaat begint rustiger dan het algemene geluid van hun debuut met Man on Fire, een nummer waarin de country van Johnny Cash in doorklinkt, al wordt het wel met een likje soul, funk en folk gebracht. That's What's Up start wat onwennig, maar ontpopt zich tot een soul-gospel meezinger. I Don't Wanna Pray grijpt terug naar de jaren twintig en dertig van de 20e eeuw. Mayla tapt uit een ander vaatje: een diepe baslijn, een zacht koor, wat gepriegel op een gitaar en enkele maracas verzorgen het grootste deel van het ingetogen intro, alvorens ook de blazers en percussie stilletjes aan meedoen. Het zou zo op zondag in een gospelkerk gespeeld kunnen worden. Ook Dear Believer kent de kabbelende gospel- en soulinvloeden die je rustig in slaap wiegen. Het daaropvolgende Child is zo niet nog rustiger en lijkt in de verte zelfs iets op Antony & The Johnsons. Bob Marley-invloeden vind je terug op One Love To Another, maar ook hier blijft de sfeer relaxed.

Zoals dat live in hippie-achtige communestijl gebeurt, is Edward Sharpe (het personage dat wordt gespeeld door Alex Ebert) op dit album wederom de messias die de mensenmassa moet opzwepen. Religieuze referenties komen veelvuldig op de plaat naar voren, maar het doel lijkt geen zieltjes winnen te zijn. Het gospel-soulgeluid (soms zwierig en opgetogen, maar vaker onthaastend en troostend) is overheersend op het album en breekt hier dan ook met het geluid van de debuutplaat. Een knallende hit zoals Home is hier ook niet terug te vinden, maar gezien de inhoud van deze uitgave had dat ook niet gepast. Het is een coherenter geheel dat wat verzorgder overkomt.