Resident Evil: Operation Raccoon City

Gespeeld op PlayStation 3, ook verkrijgbaar voor Xbox 360

Soms zit je zo vol met medelijden dat je niet meer weet hoe je het moet uiten. Heb ik nou zoveel medelijden met Capcom, het Japanse bedrijf dat zich de afgelopen maanden alleen maar voor schut zet, of met mijzelf, die hun nieuwste game Resident Evil: Operation Raccoon City moet spelen. Het moet een mix van twee gevoelens zijn. Capcom dat alles wat Resident Evil is overboord gooit om er een mislukte shooter van te maken. Een keuze die de serie heeft verpest.

resident

Capcom is de laatste tijd aan de slag geweest met Amerikaanse developers om wat meer pit en leven in hun bekende series te toveren. Het laatste samenwerkingsproject betreft deze game. Operation Raccoon City is namelijk ontworpen door Slant Six Games, het team achter de SOCOM-spellen. De SOCOM-games waren nooit gigantische toppers, maar ze waren altijd alleraardigst om te spelen en vooral met de laatste had ik veel plezier. Maar god oh god, geef dit team nooit de opdracht om met zombies te moeten werken.

Debiele broertje
De game heeft niks te maken met de Resident Evil-games die wij allemaal kennen. Geen spanning, horror of noem maar op. Ze hebben gekozen om er een ‘duck and cover-shooter’ van te maken. Oftewel, je doet een deurtje open, gaat achter een muurtje zitten, schiet een paar mannetjes dood, je gaat naar nieuw deurtje toe. Een beetje a la Gears of War, maar dan het zeer zwakke en geestelijk minder bedeelde broertje ervan. De game werkt namelijk niet, op geen enkel punt.

resident

De gameplay klinkt simpel maar wordt slecht uitgewerkt. Nadat je een team van vier man samenstelt, kun je alleen of met een groep online de strijd aangaan in het bekende Raccoon City. De gameplay is een aaneensluiting van slecht ontworpen kamers die erg levenloos (no pun intended) aanvoelen. Je wacht met je mannetje achter een muurtje en na een aantal seconden komen er weer tig man de kamer in lopen die je voorziet van lood. Zo gaat dit door en door.

Kogelspons
De A.I. in deze game moet wel een van de slechtste zijn die deze generatie heeft gezien. De tegenstanders blijven stilstaan op open velden, weigeren te schieten of doen gewoon helemaal niets. Wat het ook niet beter maakt is dat de ‘hit-detectie’ dramatisch is. Je kunt schieten op de vijanden tot je een ons weegt, het lijkt alsof ze maar een bepaald aantal plekken op hun lichaam hebben waar je ze kunt raken en dat ze dan ook echt dood gaan. Headshot? Boeiend. Tien schoten in hun maag? Ze reageren er niet op. Ik was het meest gefrappeerd door de CQC, oftewel de Close Quarters Combat. In spellen als deze kun je vaak naar de vijanden toe lopen, een mooie knop indrukken en een mes of kettingzaag doet de rest. Helaas is dat hier niet het geval. Je hebt een mes bij je, maar wanneer je hier gebruik van maakt krijg je een logge beweging die niet eens dodelijk is. Je moet maar liefst zeven (7, ze-ven) keer steken om een simpele vijand neer te krijgen. Let op, andersom gelden andere regels, na drie keer valt jouw poppetje ter aarde.

resident

De gameplay werkt dus gewoon niet, het is ongeïnspireerde bagger die je kamer na kamer moet afwerken. De levels zijn niet leuk en er is gewoon letterlijk niks goeds aan deze game. Audiovisueel klopt er ook geen hout van. Glitches, saai design en lelijk gebruik van kleuren. Het geluid van een pistool komt overeen met een man van tachtig die met al zijn laatste krachten in zijn handen klapt.

Als je nog eventueel drie vrienden kan vinden en het ze wil aandoen om online met je te spelen wordt de game er iets leuker op, de moeilijkheid gaat een stuk omhoog en co-op is eigenlijk altijd wel leuk. De aanwezigheid van vrienden is eigenlijk het enige wat kan verbloemen welke teleurstelling Capcom heeft gebracht door het outsourcen en het releasen van deze nieuwste Resident Evil-telg.

Conclusie:
Tja, Resident Evil: Operation Raccoon City is geen goede game, verre van. Het is een ongeïnspireerde third person-shooter waarin je vijanden met de slechtste A.I. afwerkt, en dat kamer na kamer. De enige reden waarom je de game zou willen halen is omdat je bij het moment wil zijn waarin de Resident Evil-serie alles verloor. Resident Evil 6 moet van hele hoge huize komen willen ze de nucleaire nasmaak van deze game wegwerken. Een drama.  

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Aardige onderzetter - Dramatische gameplay 2
  - Doet gewoon niets goeds