Dead or Alive Dimensions

Exclusief voor Nintendo 3DS

Header

Dead or Alive is al de jaren de reeks voor spelers die van vechten en schuddende borsten houden. Voegt Dead or Alive Dimensions een nieuwe dimensie toe aan de reeks of is het meer van hetzelfde?

Enter the third dimension
"Dimensions" in de titel verwijst natuurlijk naar het gebruik van 3D-effecten van Nintendo 3DS. De effecten zijn een leuke gimmick tijdens het vechten. Natuurlijk springen de vrouwelijke kenmerken ook in 3D over het scherm. Dat de vrouwelijke vechters nog geen rugpijn hebben met al dat gewicht is op zich al een wonder! Grappig is ook het introscherm. Je ziet een arena en als je je 3DS beweegt kun je de arena in allerlei hoeken bekijken, alsof je een camera beweegt. Dit werkt niet tijdens de gevechten, helaas, maar het blijft bij een leuke gimmick.

Dead or Alive DimensionsDead or Alive Dimensions

Toch zorgen de omgevingen er voor dat je het gevoel hebt dat je in een 3D-arena bezig bent. Het is mogelijk om je tegenstander door een raam of van een brug te trappen om daarna in een nieuw stuk arena verder te vechten. Het slachtoffer lijdt natuurlijk ook extra schade door deze val, dus het is niet alleen een leuk effect, maar ook nuttig om te proberen je tegenstander zo toe te takelen.

Driehoeksverhoudingen
Het vechten in Dead or Alive Dimensions gebeurt volgens een driehoekprincipe. Aanvallen hebben een hogere prioriteit dan worpen. Worpen hebben dan weer voordeel ten opzichte van houdgrepen en die hebben weer hogere prioriteit dan aanvallen. Hierdoor is het mogelijk om met een goede herkenning van aanvallen en timing van je eigen counter je tegenstander constant de baas te zijn. In de realiteit betekent dat heel veel oefenen voordat je zo ver bent.

De besturing zelf is vrij simpel gehouden, zodat je goed kunt oefenen op het principe in plaats van bewegingen onder de knie te krijgen. Er is ook nog het touchscreen, dat alle bewegingen en combo's laat zien die je op dat moment kunt maken. Je kunt deze kiezen door jouw gewenste aanval aan te tippen. In de praktijk ga je dit niet gebruiken, want het staat er al zo klein dat je zo precies moet zijn terwijl je ook bezig bent met het bevechten van de tegenstander. Nu is het niets meer dan een veredelde bewegingslijst. Je kunt het touchscreen ook veranderen om zo de details van je gevechten te zien. Hoeveel schade richtte je aan, wat is de status van de personages, enzovoort. Dat is weer handig bij het zoeken naar de combo's die de meeste schade doen.

In het begin kost dit systeem vooral moeite om onder de knie te krijgen, want je kent jouw speler nog niet goed genoeg en je tegenstanders en hun aanvallen moet je ook leren herkennen. Gelukkig is er de Chronicle-modus, waarin de verhaallijnen van de eerdere Dead or Alive-spellen de revue passeren. Hier krijg je tips tijdens het vechten en leer je ook het achtergrondverhaal kennen.

Say whut?
Er is een grote maar bij deze storymode en dat zijn de scènes die soms gewoon niet aansluiten. Of soms gewoonweg niet kloppen. Een van de personages, Hayabusa, zit het ene moment op een schip, zonder enig vervoer is hij in no time in een bos om daarna weer ergens anders te zijn. Het verhaal is soms gewoonweg niet te volgen. De moeilijkheidsgraad van is precies goed. Krijg je het driehoeksprincipe niet snel genoeg onder de knie is het nog zeker te doen, maar ook als je het wel wat beter begrijpt zit er genoeg uitdaging in. Door het spelen van de modus speel je ook weer pakjes, figurines en andere personages vrij om te gebruiken in de andere modi.

Naast de verhaalmodus is er ook nog arcade, waarin je een zooi tegenstanders moet bevechten. Dan is er nog een tag challenge. In deze modus speel je samen met een personage, bestuurd door de computer, tegen een of meerdere personages. Free play en ook survival, waarin je tegen een onophoudelijke stroom van tegenstanders moet vechten maken de mogelijkheden voor singleplayer af. In alle modi speel je kostuums, figurines of personages vrij.

That figures!
Maar wat moet je nu met de figurines? De optie die door Team Ninja is bedacht, is vrij Japans te noemen. Elk personage heeft meerdere figurines die bepaalde vechtposes hebben. Je kiest jouw favoriete figurine van je personage en een arena. Daarna kun je foto's maken van je personage vanuit elke hoek, inclusief inzoomen naar decolletés van de vrouwelijke vechtersbazinen. Niet echt heel nuttig te noemen dus, maar voor de fans van de serie zal het vast toegevoegde waarde hebben. Hopen we.

De personages verschillen niet zo veel als in Street Fighter IV 3D, de grote concurrent op de 3DS. Daar heb je zogenaamde shoto's, personages die vuurballen gooien, grabbers, die hun tegenstander in alle hoeken van de arena gooien en alles wat er tussenin zit. Hierin zijn de twee spellen geheel verschillend. Dead or Alive moet het vooral hebben van stijlverschillen van de vechters, maar de driehoeksprincipe blijft overheersend. Dit heeft ook een voordeel: er kan niet geklaagd worden over Hadoken-spammende beginnelingen in multiplayer.

En het spel barst van de multiplayermogelijkheden. Lokaal, via internet of via Streetpass, het is allemaal aanwezig. Het enige wat opvalt is dat er lag is als je in 3D speelt, dus het is aan te raden dit dan uit te zetten. Het was niet altijd aanwezig, maar je kunt niet zien hoe de verbinding van je tegenstander is, dat zal er vast mee te maken hebben.

Het antwoord op de vraag of Dead or Alive Dimensions een leven heeft naast Street Fighter IV 3D is volmondig ja. De concurrent is vooral technischer en benadrukt de grote verschillen in vechtstijl. Door het driehoeksprincipe van Dead or Alive is het spel toegankelijker voor beginners. Makkelijk te snappen, moeilijk om er echt goed in te worden. Het is jammer dat de verhaalmodus zo chaotisch is in de scènes, maar uiteindelijk speel je dit spel toch online, al heeft het spel offline heeft veel modi om je bezig te houden en spullen vrij te spelen. Dead or Alive Dimensions is geen grote stap voorwaarts in de reeks, maar eerder een goede handheldversie van de grote consolebroers. Het 3D-gebruik in de arena had meer kunnen zijn door bijvoorbeeld de camera te kunnen bewegen, maar nu blijft het bij een leuke gimmick.

Cijfer
+ Toegankelijk voor beginners - 3D-gebruik is meer een gimmick
8.0