Boek: Photography 10th Edition - London, Stone & Upton

Het drietal Barbara London, John Upton en Jim Stone hielp al meer dan 1.000.000 fotografieliefhebbers met hun serie boeken over fotografie. Het boek Photography wordt op vele universiteiten gebruikt als lesmateriaal. De schrijvers zijn dan ook niet de minsten in het vak. Jim Stone studeerde bijvoorbeeld aan MIT en is nu zelf professor in de fotografie. Zijn foto's hebben onder andere aan de muren gehangen van het Museum of Modern Art (MoMa), Boston’s Museum of Fine Arts, het Smithsonian American Art Museum en het Los Angeles County Museum of Art, een aantal van de beroemdste musea in Amerika dus.

Inmiddels is dit de tiende editie van het leerzame boek, dat je een degelijke introductie geeft over allerlei aspecten van fotografie. De tiende editie gaat wat meer mee met zijn tijd en hier wordt digitale fotografie ook besproken. Dit wil niet zeggen dat de old-skool fotografie wordt vergeten. In tegendeel, ook het gebruik van film en het ontwikkelen ervan. Afdrukken in een donkere kamer krijgt zijn eigen hoofdstuk, maar daar staat nu dan het opzetten van een 'digitale donkere kamer' tegenover. Ook beeldbewerking, software en digitaal printen worden besproken.

Het boek leunt echter niet op één van de twee methodes, maar de allerbelangrijkste leerstof is de techniek van fotograferen en visuele bewustwording. Bijna elk basisaspect wordt kort maar duidelijk aangestipt en soms wordt er een vervolgtechniek beschreven en getoond. Het visuele aspect wordt in het boek erg goed gebruikt, heel veel voorbeelden, schematische weergaven van situaties en het uiteindelijke resultaat wordt getoond. Wat gebeurt er in een situatie als er bijvoorbeeld een andere sluitertijd gebruikt, als je depth of field toepast, je brandpuntafstand varieert etcetera. Door middel van doeltreffende voorbeelden snap je een stuk sneller wat een techniek nu precies doet en inhoud.

Nu is het nog steeds zo dat er qua speciale technieken andere boeken dieper en beter in gaan op de materie, omdat daar nu eenmaal meer ruimte voor is, desalniettemin leert dit boek je een hele hoop over de techniek en het gevoel van fotografie. Je leert nadenken over hoe je het beeld, dat je voor ogen hebt, kamn omzetten in een foto. Daarnaast komen er nog een aantal specialisten aan bod die hun visie en verhaal vertellen. Praktijkvoorbeelden die het geheel wat smeuïger maken, een hoofdstuk over wat nog wel en niet als 'ethisch' wordt gezien in fotografie en bewerkingen. Allerlei dingen die je aan het denken kunnen zetten en daarmee je eigen fotografie proberen te stimuleren.

Het boek van ongeveer 30cm bij 30cm staat bomvol foto's en beschrijvingen, telt 18 hoofdstukken en meer dan 400 pagina's. Echte profs zullen de meeste zaken kunnen dromen, maar zelfs dan is het het visuele aspect waar je van kan leren. Een regelrechte aanrader voor de leergierige liefhebber van fotografie!