Star Wars The Clone Wars: Republic Heroes

Er zijn vast een boel mensen die blij worden van een nieuwe Star Wars-game. The Force Unleashed zit nog vers in het geheugen en die game was toch onverwachts tof. Er zijn wat overeenkomsten: je hebt wat Force-krachten om te gebruiken en je hakt er stevig op los. Maar of Star Wars :The Clone Wars - Republic Heroes dan ook een goede game is...

RH is een lineaire action-adventure met een heleboel hack and slash. Je voornaamste wapen is je lightsaber waarmee je simplistisch op vijanden kan inhakken en verder heb je nog the Force waarmee je wat vijanden weg kan blazen. Dus je blaast een vijand omver, glijdt onder hem door, hakt even op hem in, en springt op zijn hoofd. De grotere vijanden kunnen bereden worden, waardoor je robots tegen hun vrienden kan gebruiken. De combat heeft weinig diepgang, maar door de verschillende vijanden die allemaal anders bereden kunnen worden, blijft het lekker doorvloeien.
Het berijden van vijanden werkt simpel: je doet een dubbele sprong en je landt op het hoofd van de tegenstander. Hier kan je kiezen uit driehoekje of vierkantje. De eerste is een zware aanval waardoor de meeste vijanden ook nog exploderen, met het vierkantje berijd je de vijand. Bij grote bots met blasters betekent dit dat je op andere robots kan gaan inschieten, maar je hebt ook bots die je kan laten wegrollen, mijnen leggen of lasers schieten. Het maakt de combat net wat gevarieerder.

In andere levels speel je met simpele voetsoldaten, waarbij je loopt met het linkerpookje en 360 graden om je heen kan schieten met de rechterknuppel. De enige afwisseling hierin is dat je af en toe granaten kan gooien, maar als soldaat heb je natuurlijk geen Force-krachten dus dit gaat redelijk snel vervelen in vergelijking met de Jedi-stukken. Het pluspunt is wel dat de verschillende soorten levels en typen gameplay redelijk snel afwisselen, dus je bent al bij een ander stukje gameplay voordat het vorige level helemaal gaat vervelen.

Er komt verder nog wat variatie in het spel door wat platformstukjes. De Jedi kunnen goed rond springen en er zal dan ook wat rond gesprongen moeten worden over ijzige planeten en droge woestijnen. Helaas werkt dit niet al te best. De sprongen zijn voor een groot gedeelte zo gemaakt dat je eigenlijk niet zou moeten kunnen vallen. Toch lukte het me keer op keer weer in diepe dalen te vallen, vooral door de onduidelijke vaste camera. Echte puzzels heeft de game niet behalve een mini-game waarbij je wat ringen moet draaien en daarom zou ik de RH misschien geen action-adventure moeten noemen maar slechts een simpele hack \'n slash.

De game is naar mijn gevoel niet al te best geschreven. Sommige personages zijn ergerlijk en doen vreemde dingen, anderen zijn gewoon oninteressant. Ik heb de Star Wars-films nooit echt helemaal bekeken, maar de game geeft geen mooi beeld ervan. Nu is de game gebaseerd op de geanimeerde serie: misschien volgt de game deze wel heel nauwkeurig, maar het weet gewoon niet echt te boeien. Als na een tijdje het hakken en schieten gaat vervelen, is er heel weinig drive om door te gaan. Het verhaal is oninteressant en de personages zoals weergegeven in de game weten niet echt sympathie op te wekken. Het is misschien niet eerlijk om de game hierop te beoordelen, hij is tenslotte bedoeld voor kinderen, maar ik denk dat zelfs zij niet het geduld kunnen opbrengen om deze game te voltooien. Ik verwacht niet dat veel mensen het geduld hebben om door te spelen na act 1 en de game bestaat uit totaal drie acts. De game is grafisch niet echt top - het is een leuke getekende stijl, maar ik zou toch zweren dat Ratchet and Clank op de PS2 er al beter uit zag, de laadtijden zijn net iets te lang en zelfs in levels zijn er vreemde overgangen waardoor je nooit echt het idee hebt door een groot geheel heen te reizen.

De grootste goedmakende factor is de co-op. Je loopt altijd met zijn tweeën rond, en als je een tweede controller aanzet kan speler twee meteen meelopen, -schieten of -vliegen. Door de levels heen vind je ook nog challenges voor punten, waardoor er een gezonde afwisseling is van samenwerking en competitief gedrag. Ik zou willen zeggen dat deze co-op nodig is aangezien de AI van je kompaan dommer is dan het achtereind van een varken, maar de game is eigenlijk te makkelijk om ook maar ergens een uitdaging te vormen. Zoals eerder gezegd ging ik eigenlijk alleen maar dood door onduidelijke omgevingspuzzels - maar altijd als je dood gaat ben je slechts twintig seconden speeltijd kwijt dankzij een vrij vergevend checkpoint-systeem. Dit systeem verdient eigenlijk wel een plus, want als ik iedere keer dat ik dood ging door een slecht doenbare sprong weer terug moest naar het begin van het level, had ik het al vrij snel opgegeven.