Audiosurf

Audiosurf is een rhytm puzzle game. Mocht je nou geen idee hebben wat dit inhoudt, dan moet je het volgende even doen. Eerst, start Windows Media Player op. Ga daarna naar de mediabibliotheek en zoek je favoriete nummer op. Kies in het afspeelvenster een toffe visualisatie en ga nu op de maat van de beat met de muis naar links en rechts bewegen. Als je een echte waaghals bent ook af en toe beide muisknoppen nog even indrukken. Voila! Audiosurf in een notendopje.

In Audiosurf bestuur je een klein ruimteschip-achtig object over een parcours, terwijl je noten moet ontwijken of verzamelen door alleen naar links en naar rechts te bewegen. Je kiest een nummer en automatisch wordt er een parcours gegenereerd. De baan die je aflegt is niet zomaar willekeurig, bij snelle nummers ga je vooral heuvelafwaarts en bij langzame nummers rustig heuvelopwaarts. Alles wat je ziet beweegt mee op de beat: de baan gaat op en neer, je voertuigje schudt lekker mee en op het beeld is een kakofonie van kleuren te zien.

Kleurtjes!

In het begin is dit nogal overweldigend, je moet als beginneling ook zeker niet meteen aan het moeilijkste niveau beginnen met een snel nummer. Je kunt het beste beginnen met de simpelere mono mode. Het doel van het spel is simpel: er zijn drie banen waar blokken komen aanzweven. Hierbij moet je de grijze blokken ontwijken en de gekleurde blokken oppakken, waarna deze dan onder in het scherm in een raster van 3 bij 7 vallen waar ze combo\'s vormen. Drie aaneengesloten blokken van dezelfde kleur verdwijnen dan weer en geven punten. Natuurlijk geldt: des te groter de combo, des te meer punten. Heerlijk ontspannend in zijn simpliciteit. Uiteraard kan het lastiger, op de moeilijkste gamemodi heb je geen blokvrije randen waar je veilig kunt rusten. Met 5 verschillende kleuren die op je af komen vliegen en een nummer als Through the fire and the flames (erg snel) raken je kolommen snel overvol, en dat kost dan weer punten.

Gelukkig sta je er niet alleen voor! Je voertuig heeft afhankelijk van de gamemodus een handige powerup. Zo is er de pushergamemode, waarin je blokken als je ze opvangt een vakje naar links of rechts kunt verschuiven. Erasermode, waarbij je een bepaalde kleur blok van je raster kunt verwijderen. Shufflemode, en je raster even goed op te schudden. Pointman, waarbij je een blok kan oppakken en later gebruiken. Als laatste double vision, waarbij je twee voertuigen bestuurd en eigenlijk dienst doet als een toffe lokale multiplayer. Dit alles zorgt voor genoeg variatie om je favoriete nummers over en over te berijden.

Ik zie dubbel.

Ikzelf ben niet zo\'n muziekliefhebber, ik heb het zelfs ooit klaar weten te spelen de muziekles uit gestuurd te worden! Toch ben ik erg te spreken over deze game. Het nadeel van muziekgames als Guitar Hero is dat je van de muziek moet houden om echt vol van de game te genieten. Geen probleem met Audiosurf! Elk mp3\'tje op je schijf naar keuze is te importeren en tovert de game om tot een toffe track met corkscrews en loopings. De game heeft geen probleem met welk genre dan ook. Rock? Lekker snel de heuvel af. Hardcore? Zet je helm maar op. Pop? Natuurlijk! Electro? Lekker op en neer. Rap? Het kan. Onbekende internet remixjes over Sparta? Hell yeah! Zelfs genres waarvan je zou verwachten dat het een baggerbaan zou zijn, werken verbazingwekkend goed. Een klassiek nummer van 9 minuten is een verrassend goede uitdaging. Bij de game zelf zit de Orange Box soundtrack inbegrepen (Still Alive is het meest bereden nummer) en \'Audiosurf Radio\'. Op dit moment staan daar maar 4 liedjes, maar in de toekomst komt daar zeker meer gratis muziek te staan.

En dan is er het competitie-element. Elk nummer heeft zijn eigen online scoreboard. Afhankelijk welke van de 3 moeilijkheidsgraden je gekozen hebt, kom je in een van de 3 tabellen terecht. Je kan het zo gek niet bedenken, of iemand anders heeft het nummer wel eerder gespeeld. Dit moedigt aan om je favoriete nummer nog vaker te spelen. Helaas is dit systeem niet helemaal perfect....

Trotse wereldrecordhouder!