Secret Agent Clank

Na Ratchet and Clank: Size Matters (waar we de PS2-port een 72% van gaven) vond High Impact Games het tijd worden voor een nieuwe Ratchet and Clank voor de PSP. Alwaar: Secret Agent Clank. Zoals de titel al doet vermoeden speel je in dit deel niet met Ratchet, maar met Clank. Clank is meer van het betere sluipwerk en de niftige gadgets. De game draait dan ook stukken meer om stealth.

De game begint in een museum waar Ratchet betrapt wordt op het stelen van het oog van de oneindigheid. Hij wordt gearresteerd maar Clank kan niet geloven dat Ratchet zoiets zou doen. Een goede reden dus voor Clank om op onderzoek uit te gaan. De stealthgameplay is redelijk simpel. Je ontwijkt wat lampen, verstopt je achter een paar planten en als je achter een vijand weet te komen kan je een stealthkill uitvoeren. Dit gaat door simpelweg op vier knoppen te drukken. Af en toe stuurt Clanks geheime organisatie je wat gadgets op, zoals een pen die inkt spuit om laserstralen uit te schakelen of een monocle om je te vermommen als een vijand. Zo sluip je door de levels heen die later in de game nog best uitdagend worden. Mocht de poep de ventilator raken, dan wordt de game weer gewoon het schietfestijn waar de latere Ratchet en Clank delen om bekend staan. Clank staat zijn robotje met wapens als de werpvlinderdas, een schokkende paraplu of een vlammenwerperkoffer.

De kracht van de game zit hem vooral in de variatie. Alhoewel de game simpel gezegd op te delen is in sluipen, schieten, racen en quick-time events voelt de game erg gevarieerd aan. Het racen, alhoewel het steeds hetzelfde werkt, lijkt steeds anders doordat het zowel rijden, varen, snowboarden en vliegen is. Er zijn ook meerdere personages te besturen. Clank sluipt vooral rond in zijn Tuxedo, Clanks robots moeten vooral wat simpele puzzels oplossen en Ratchet heeft arenagevechten, want de gevangenis is nou eenmaal geen gezellige plek. Verder laat Captain Qwark een autobiografie schrijven. Qwark verzint van alles bij elkaar en zijn levels zijn het grappigste van het hele spel. De absurde dingen die hij bedenkt voor de verkoopcijfers maken de levels zelf moeilijker. De James Bond achtige sfeer die de game wilt neerzetten is erg leuk en geslaagd, zoals agent Clank die een dodelijke dance-off heeft met een duivelse deerne.

Helaas zijn er toch wat minpuntjes die niet voorbij de radar sluipen. Met het nubje kan je gewoon lopen terwijl je met de pijltjes het zijwaarts lopen doet. Met de schouderknoppen kan je dan de camera draaien of Clank sturen. Meestal werkt het wel, totdat je te dicht bij een muur komt en de camera niet meer mee wilt draaien. Daar sta je dan, omringt door 10 vijanden terwijl je je bommen niet de goede kant kan opgooien. Tools of Destruction had daar geen last meer van, dus het is jammer dat ze dat hier ook niet konden fixen. De camera staat ook dicht op het personage, dus het is moeilijk om een overzicht te krijgen. Het went na een tijdje, maar echt fijn is het niet. Je zult er niet al te veel door doodgaan, en dat wil je ook niet want na zes delen Ratchet and clank is de plaatsing van de continuepoints nog steeds niet geweldig. Het sluipen duurt soms een beetje te lang. Als je vijand succesvol hebt beslopen, moet je een korte quick-time event doen. Maar twintig keer dezelfde lange animatie zien blijft ook niet leuk. De game is ook niet al te lang. Ik heb de tijd niet bijgehouden, maar echt een ramp is het niet, want de game voelt niet kort.

Grafisch ziet de game er goed uit. Er zijn kleurrijke omgevingen die je zou verwachten in een Ratchet and Clankgame, de wapens en gadgets zijn geïnspireerd en de actie wordt mooi in beeld gebracht. Het geluid is ook van goed niveau en er is een Nederlandse vertaling aanwezig. De Nederlandse vertaling sprak mij niet erg aan, na de openingscutsene herstartte ik de game al om de stemmen op engels in te stellen. Ik kon gewoon horen welke grappen er wegvielen door de vertaling. Ik vraag me vooral af wat er door de vertaling met mijn favoriete stuk van het spel is gebeurd: Captain Qwark die een liedje in een operahuis aan het zingen is. Alleen dat stuk rechtvaardigt al de aankoop van de game.