Noby Noby Boy

De maker van Katamari houdt blijkbaar erg van groeien: waar je in Katamari alles moest oprollen, moet je in Noby Noby Boy steeds langer worden. Nou ja, moeten is een groot woord want echte doelen heeft de game niet. Je kan de game nog het beste vergelijken met een grote zandbak. Maar wat is er te doen in deze kleurrijke zandbak?

In de game bestuur je Boy. Boy is een roze ding. Het linkerpookje bestuurt je hoofdgedeelte, het rechterpookje je achterste helft. Beweeg ze van elkaar af en je wordt langzaam uitgerekt. Aan het begin van het spel komt Boy uit zijn huisje, en dan kan je een beetje rondlopen in een klein gebied. Echte doelen zijn er niet, maar er is zat te doen. Je zult wat mensen opeten en ze weer uitwerpen bij je achterste. Je zult steeds langer worden, waarna je jezelf verwikkelt tussen allerlei objecten waar je erg leuk omheen kan draaien. Varkens en kippen zullen wat ritjes op je rug gaan maken, waarna je er achter komt dat je kan vliegen en de donutwolken eens goed gaat bestuderen. En dingen uit je kont schieten is een krachtig wapen om een huis omver te blazen! Waarschijnlijk zal je kont er een keer afvliegen, maar geen zorgen, als je hem opeet zit het er zo weer aan.

De game heeft dus geen echte doelen, maar het is als een zandbak. Vroeger in de zandbak ging je dan maar kasteeltjes bouwen, hier ga je proberen jezelf te verstrikken in de donutwolken. De game is overigens niet echt doelloos. Altijd als je langer wordt, wordt dat bijgehouden. Je totale gegroeide lengte kan je dan vertellen aan Girl, een heel lang, roze meisje. Girl wil alle planeten met elkaar verbinden zodat iedereen vriendjes kan zijn! In de praktijk betekent dit dat de game contact maakt met het PSN en uploadt hoeveel je gegroeid bent. Je eigen gegroeide afstand zal weinig helpen, maar iedereen die de game speelt doet mee. Girl is nu al bij de maan uitgekomen, en over een paar weken zal Mars waarschijnlijk bereikt worden, wat weer een nieuw soort gebied geeft. Verder zijn er nog een stel trophies om te verzamelen, die een goede richtlijn geven voor het ontdekken van deze vreemde wereld.

De terreinen waar je terecht komt veranderen steeds. Zo kom je soms op terreinen terecht waar heel veel mensen rondlopen, gigantische letters op de grond staan, vreemde robots die aan het schieten zijn, klimrekken waar je jezelf in vast kan zetten, windmolens die blij aan het draaien zijn, bomen die je toelachen, regenbogen om tegenop te rijden en auto\'s en fietsers die tegen je op zullen botsen. Elk terrein geeft weer nieuwe opties om te ontdekken, en je zult het grootste gedeelte van de tijd gewoon bezig met klooien om te kijken wat er dan weer kan gebeuren. De terreinen hadden op zich wel wat groter mogen zijn. Als je jezelf maximaal uitstrekt, word je net wat groter dan de kaart. Niet dat het een ramp is om van de rand af te vallen, want dan kom je gewoon de schoorsteen van je huis uitvliegen.

Dit alles ziet er erg leuk uit. Net zoals Katamari is de unieke stijl ook hier goed merkbaar. Alles bestaat uit simpele vormen met een simpel kleurenpalet, maar het leuke zit hem in de details. Zo is er de laad-eekhoorn, de PSN-papegaai, het feetje dat tips geeft. Alle menu\'s zijn ook op in-game manieren te vinden en worden leuk weergegeven, zo zul je de meeste opties kunnen vinden door je huisje in te gaan. Als je de camera helemaal uitzoomt zie je dat je eigenlijk in een planeet zit en dat je bekeken wordt vanuit een gat in de aarde. Allemaal dingen die in eerste instantie nogal vreemd en onduidelijk zijn, maar zeker een glimlach op je gezicht zullen weten te toveren.

Wat in eerste instantie wel even wennen is, is hoe de camera werkt. Omdat je beide pookjes moet gebruiken om jezelf te verplaatsen, moet je een knop indrukken en de sixaxis gebruiken om de camera te draaien. Je zult de camera zeker af en toe moeten draaien, want ondanks dat objecten doorzichtig worden als ze tussen Boy en de camera instaan, is het lastig om een goed overzicht te krijgen. Zeker als je uitgerekt bent tot 150 meter is het moeilijk. Het is wel altijd duidelijk wat je moet doen: de eerste keer dat je de game opstart krijg je een quiz (lees: tutorial) van de fee en met select kom je altijd bij het hulpscherm terecht, waarin duidelijk staat wat je kan doen. Mits je de letters niet opeet. Als laatste is er nog een in-game functie voor het maken van filmpjes waar de game je aanmoedigt en de mogelijkheid geeft om ze up te loaden naar het youtube, en wie ben ik om daar tegenin te gaan?

Girl: is ze niet mooi?