F.E.A.R. 2: Project Origin
Een ander sterk punt van het spel is de kunstmatige intelligentie van de tegenstanders. In het eerste deel was dit al van een heel behoorlijk niveau en dat is nu alleen maar toegenomen. Vooral hun vermogen om dekking te zoeken is toch wel relatief indrukwekkend. Ze reageren realistisch en houden bijvoorbeeld rekening met je vuurpatroon. Deze ontwijken ze door zo veel mogelijk van locatie te wisselen. Dit doen ze door te rennen, door ramen heen te springen of zelfs door te tijgeren.
<\/center>
Je kunt in de game maar vier wapens bij je dragen, dus een goede balans in je arsenaal is belangrijk. Je zult voornamelijk gebruik maken van traditionele wapens, zoals een machinegeweer, een shotgun of een sniper-rifle. Ben je in een sadistische bui, dan heb je de keuze uit een aantal exotische wapens. Een missile-launcher of een vlammenwerper bijvoorbeeld. Leuk, maar het kan leuker. In de slow-motion mode iemand langzaam pijnigen met een nail-gun, een laser of een energy-gun bijvoorbeeld. Een andere toevoeging is de EPA, welke je kunt vergelijken met een Mech. Deze is optioneel, maar wel aan te raden als je de strijd aan gaat met andere EPA\\\'s. Met mitrailleurs, raketten en een hittecamera draai je even de rollen om en mogen de vijanden even bang voor jou zijn.
Of je nu lekker aan het knallen bent of in paniek probeert te vluchten: het spel speelt overal even lekker. De game loopt als een trein en de controls zijn vrij intuïtief. Het rennen in het spel is wel wat vervelend. Je moet hiervoor je linker pookje ingedrukt houden, wat het sturen lastig maakt. Ook het bukken wordt geregeld met een klik op je pookje, wat midden in een gevecht toch niet altijd even lekker werkt. Een ander punt van kritiek is lastiger uit te leggen; de actie in het spel voelt soms wat afstandelijk en klinisch aan. Het mist soms een beetje dat brute shootergevoel.