CD: Air - Moon Safari 10th Anniversary Special Edition

Het is algemeen bekend dat het muzikale aanbod in de jaren '90 van een zeer bedenkelijk niveau was; denk bijvoorbeeld aan Aqua, The Spicegirls, Five en The Backstreet Boys. Muziek zo fout dat het glazuur van je tanden sprong en je stiekem hoopte op een oorontsteking. Tussen al deze overgewaardeerde nepartiesten waren gelukkig ook wat lichtpuntjes te vinden. De naam Air zal niet bij heel veel mensen een belletje doen rinkelen (nee, het is geen luchtverfrisser), maar toch heeft iedereen ze wel eens gehoord; het magistrale 'All I Need' bijvoorbeeld was destijds een grote hit. Dit jaar vieren de heren van Air deze quasi bekendheid door een Special Edition uit te brengen van hun beste album ooit. Dus pak je kompas, laarzen en geweer; we gaan op Moon Safari.

De 10th Anniversary Special Edition van Moon Safari zit in een mooi vormgegeven kartonnen dvd-hoes en bevat het originele album, een bonus cd, een dvd en een booklet. Over het originele album kunnen we heel kort zijn; Moon Safari bevat prachtige elektronische popmuziek die je meeneemt naar een magische onderwaterwereld waar mensen op zeepaardjes rijden, dieren kunnen praten en horloges achteruit lopen. Ja, dat klinkt natuurlijk belachelijk, maar het is wèl het gevoel dat je krijgt van dit album; een droomwereld waarin sprookjes nog echt bestaan.

Na 45 minuten wegdromen is het verhaal ten einde en pak je vol verwachting de bonus-cd. Helaas blijkt het sprookje van korte duur. Je hoopt op een nieuw hoofdstuk, maar je krijgt hetzelfde verhaal in een ander jasje. 'Kelly Watch The Stars' wordt in drie mixen aangeboden en ook 'Sexy Boy' komt in meerdere versies voorbij. Op een gegeven moment weet je wel dat Kelly graag naar de sterren kijkt en ga je op zoek naar nieuwe nummers. Die zijn er gelukkig wel, maar een drietal instrumentale nummers kunnen deze bonus-cd niet redden.

Ook de bijgevoegde dvd is niet goed voor je humeur. De aanwezige documentaire duurt dan wel een uur, maar het komt niet verder dan wat slechte amateurbeelden. Bovendien is het moeilijk te verstaan, zijn er amper concertbeelden, is het verwarrend en inhoudelijk om te huilen. Gelukkig is er meer op de dvd te vinden zoals “the complete Air video collection”. Alleen is deze niet zo compleet als de naam doet vermoeden. Er staan vier video’s op, maar de prachtige video van 'Playground Love' zijn ze bijvoorbeeld vergeten. Jammer. Verder bevat de dvd een storyboard, wat tekeningen en de discografie van Air, maar het wordt op geen moment echt interessant. Heel spijtig natuurlijk, want het is een gemiste kans. Veel liefhebbers zouden wel wat meer inzicht willen krijgen in de groep, maar deze dvd komt niet verder dan een mooi vormgegeven stukje “beter iets dan niets”.

Misschien biedt het booklet dan wat toegevoegde waarde? Helaas valt ook dit tegen. Een interview met een radiodirecteur, songteksten, informatie over de bijgeleverde cd’s en wat afbeeldingen zouden wat extra’s moeten bieden. Nee, het boekje is ook niet meer dan een paar minuten afleiding.

Het blijft altijd lastig om de special edition van een album goed in te schatten. Heeft het echt toegevoegde waarde of is het gewoon geldklopperij? Ook deze versie van Moon Safari heeft last van dit euvel. De extra’s voegen niet veel toe en lijken zelfs wat af te doen aan de magie van het origineel. Gelukkig blijft het origineel te allen tijde staan als een huis. Tien jaar na dato is Moon Safari namelijk nog steeds in staat je mee te nemen naar die magische plek onder water en dat zegt veel over de kracht van het album. Deze kermiseditie voegt weinig toe aan het origineel, maar is een must-have als je het origineel niet hebt. Heb je het origineel al wel, bewaar dan je geld voor een echte safari.

Label: EMI Music France
Datum: 28 Maart 2008