Top Spin 3

Sega’s Virtua Tennis wordt al jaren gezien als de beste tennisgame die er is. Top Spin biedt al lang goed partij, maar is er nog niet in geslaagd Virtua Tennis echt te evenaren. Met het derde deel in de serie hoopt Pam Development hier verandering in te brengen.

Wie wordt het?
Het begint allemaal met het kiezen van je speler. Het spel bevat zo’n veertigtal spelers waaruit je kunt kiezen. Het eerste wat hier aan opvalt is dat er toch wel wat namen ontbreken die we graag hadden willen zien. Federer, Roddick en Sharapova zijn er bijvoorbeeld wel, maar je mist spelers als Nadal (wel in PS3-versie), Djokovic , Davydenko, Ivanovic en de zusjes Williams. Gelukkig vind je daarentegen wel wat spelers die je dan weer niet zou verwachten; een aantal fictieve spelers en legendarische spelers als Becker, Borg en Monica Seles. Altijd leuk om een finale Federer-Becker te hebben, toch?

Een van de leukste onderdelen van de game is het maken van je eigen speler. De mogelijkheden zijn legio en je hebt echt de kans om bijvoorbeeld een speler op jezelf te laten lijken. Het ‘morphen’ van je speler stelt je in staat willekeurige locaties van een gezicht aan te passen. Daarnaast zijn er natuurlijk de basic elementen als bijvoorbeeld kleding, haar, gezichtstypes, speel-en serveerstijl die aan te passen zijn. Maar ook dingen als het soort kreun en de \'kreunfrequentie\' van je speler kun je instellen. Het wordt echter pas echt leuk als je aan de slag gaat met bandana’s, hoeden, tatoeages en zelfs littekens.

Het aantal bekende toernooien waaraan je kunt deelnemen stelt ook niet teleur; alles is aanwezig op ééntje na: Wimbledon. Dit is toch zeker wel een aderlating omdat Wimbledon zo\'n beetje het meest prestigieuze toernooi van het hele tennisgebeuren is. Het is echter niet het einde van de wereld en er zijn meer dan veertig andere locaties waar je terecht kunt, van Seoul tot aan Buenos Aires, van traditioneel gras tot aan hypermodern indoor hardcourt. Allemaal prachtig gedetailleerd en erg realistisch.

De spelmodi
Na het kiezen van je speler kan je aan de slag. De game bevat de bekende spelmodi, zoals exhibition, career, tournament, multiplayer en een tutorial. De spelmodi zijn allemaal vrij standaard, maar zijn allemaal prima uitgewerkt en zitten degelijk in elkaar. Je begint net als iedereen helemaal onder aan de ladder als Amateur, om vervolgens via Challenger naar Junior en uiteindelijk naar Pro te gaan. Dit alles doe je door gedurende een seizoen verschillende toernooien te spelen, en zo hoog mogelijk te blijven eindigen. Pas als je je Pro-seizoen goed genoeg afsluit, mag je mee doen aan de Grand Slam-toernooien, wat natuurlijk het hoogst haalbare is voor elke tennisspeler. Reken er wel op dat je dan al zo’n twintig uur bezig bent.

Gedurende je carrière win je punten die kunt gebruiken om spelers te unlocken of nieuwe kleding te kopen. Andere punten gebruik je weer voor het verbeteren van je speler. Je kent ze toe aan bijvoorbeeld snelheid, uithoudingsvermogen, kracht of een van de slagen in je arsenaal. Dat je je speler moet verbeteren moge duidelijk zijn, want de tegenstand is soms onverwacht groot. Dit hadden de onwikkelaars beter mogen uitbalanceren. De eerste wedstrijden van een seizoen win je op je sloffen, maar daarna lijkt de tegenstander ineens familie van Federer en word je van de baan gemept.

Ook de multiplayer van de game zit prima in elkaar, hoewel het ook nu weer best degelijk is zonder al te veel vernieuwingen. Geen fancy dingen, gewoon met zijn tweeën of vieren tegen elkaar spelen in een quick match of in de ‘World Tour’ mode. Deze bestaat uit negen verschillende toernooien waarvan elk resultaat wordt bijgehouden in een online ranking. Het werkt allemaal prima met bijna geen lag en genoeg mensen om tegen te spelen.