CD: Km5 Ibiza Volume 8

Een van de manieren om in Nederland toch dat zomerse gevoel te krijgen, is het opzetten van een lekker zomerse plaat. KM5 Ibiza helpt ons daar ieder jaar bij door een lekker verzamel album uit te brengen met de heetste Ibiza tunes. Volume 8 is alweer aan de beurt en bestaat uit twee cd’s met grote namen als Underworld, Moloko en Groove Armada.

De eerste cd van het album is gevuld met relaxte nummers waar prima op te dansen valt. Het sluit allemaal prima op elkaar aan dus je hoeft geen moment stil te staan. Alle tracks hebben dat lekkere zomerse gevoel en nummers als 'Love Sweet Sound', 'Vintage Circuits' en 'Tool' tillen deze cd naar een heel behoorlijk niveau. Gewoon lekkere beats die je even doen vergeten dat we in Nederland nog maar weinig zon hebben gezien.

Op de tweede cd ligt het tempo net een tandje lager. Er staan nog wel dansbare tracks op, maar ook wat rustigere nummers om wat meer bij te ontspannen. En hier ligt ook meteen het probleem van de tweede cd. Er zit niet echt een vaste lijn in; iets wat toch belangrijk is in dit genre. Over het algemeen klinkt het wel lekker, maar er zitten nummers in die niet echt lijken te passen en de flow uit de cd halen. Nummers die een andere sound hebben en gewoon niet dat relaxte Ibiza gevoel uitdragen. Jammer dat er van een paar van dit soort tracks bij zitten, anders had het geheel best goed geklonken. Moloko klinkt bijvoorbeeld ouderwets lekker maar wat heb je daar aan als je je net hebt lopen ergeren aan een tenenkrommend nummer als 'Ayo'?

Vooral tijdens de zomer word je dood gegooid met dit soort verzamel albums. Het is daarom ook niet makkelijk om iets te maken dat er boven uit steekt. Het lijkt allemaal een beetje op elkaar en je moet van goeden huize komen wil je als album echt een indruk achterlaten. Helaas is Km5 Ibiza's Volume 8 niet goed genoeg om dat voor elkaar te krijgen. Hoewel de eerste cd lekker wegdraait en een paar sterke nummers bevat, is het de tweede cd die het eigenlijk een beetje verknalt. Deze neemt namelijk dat zonnige gevoel een beetje weg en dat kan nooit de bedoeling zijn.

Label: N.E.W.S. Releasedatum: juni 2008