Call of Duty 2

De Xbox 360 biedt nogal wat extra mogelijkheden door Xbox Live! Je kunt hiermee andere mensen vinden waarmee je kunt spelen en het houdt ook je single-player prestaties bij. Je krijgt voor bepaalde prestaties namelijk punten die worden opgeteld bij je gamerscore. Zo verdeelt iedere game duizend punten over een aantal prestaties. Zo krijg je bijvoorbeeld punten voor het uitspelen van de game. Het vreemde aan Call of Duty 2 is alleen dat ze de punten niet zo goed hebben verdeeld. Je kunt verreweg de meeste punten halen door alles op het moeilijkste niveau uit te spelen. Je krijgt voor het behalen van een missie op het moeilijkste niveau zestig punten en voor het uitspelen van het spel maar honderdvijftig punten. Het gekke is ook dat je voor de tutorial al meteen vijftig punten cadeau krijgt. Hier had men dus wel iets beter over mogen nadenken.

Het belangrijkste van Xbox Live! is natuurlijk dat je online tegen andere mensen kunt spelen. Dat kan in Call of Duty 2 met maximaal acht mensen, dat is natuurlijk best weinig. Het ergste is nog dat de maps waarin je speelt nooit gemaakt zijn voor acht spelers en je soms dus een ongeluk zit te zoeken naar een andere tegenstander. De maps bevatten heel wat hoeken en kieren, waardoor je al snel met fervente campers te maken krijgt. Gelukkig heeft Infinity Ward daar wat op bedacht. Als je neer wordt geschoten zie je namelijk je laatste vijf seconden door het vizier van je moordenaar. Zo weet je dus bij de volgende spawn waar die vervelende etter zat. Dit voorkomt in ieder geval al een deel van het campen en zul je je vaak moeten verplaatsen.

Het lobby systeem van Call of Duty is daarnaast ook niet goed ontworpen. Je kunt kiezen voor Quick Match of Custom Match. Bij Quick Match word je gewoon in een lobby gegooid met allerlei willekeurige spelers en speel je een willekeurig speltype. Je kunt er ook voor kiezen om een Custom Match te gaan doen en dan word je in een lobby van jouw keuze gegooid. Je kunt alleen niks instellen en samen met je vrienden in één lobby terecht komen is meer een kwestie van geluk dan wijsheid. Je kunt elkaar wel inviten, maar met Halo 2 als voorbeeld snap je niet dat er iemand is geweest die dit systeem heeft gebouwd.

De opties die je hebt bij Custom Match zijn Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Flag, Headquarters en Search and Destroy. Veel bekende opties en twee bekende opties in een ander jasje. In Headquarters moet je namelijk als team een radio plaatsen op een bepaald punt en deze zo lang mogelijk verdedigen. De tegenstander probeert uiteraard hetzelfde te doen. In Search and Destroy moet het geallieerden team bepaalde punten opblazen en moeten de Duitsers deze bommen onschadelijk maken. Vrij standaard dus, maar het voldoet. Alleen krijg je waarschijnlijk bij alle modi het gevoel dat er te weinig spelers in het potje zitten. Erg jammer.

Net voordat het schieten kan beginnen mag je uiteraard natuurlijk nog even kiezen of je een Duitser of een geallieerde wilt zijn, daarnaast mag je ook een wapen naar keuze nemen. Ieder wapen heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Zo komen er wel veel kogels uit een machinegeweer, maar is een kogel uit een sluipschuttersgeweer veel sterker. Voor ieder wat wils dus.