WarioWare Inc: Mega Party Game$

WarioWare: geen game voor mensen met epilepsie, mensen met een reactietijd boven de halve seconde, mensen zonder vrienden, mensen die houden van spellen met een diepgaand verhaal, mensen die houden van uitgebreide games, mensen die alleen houden van rustige turnbased spellen, mensen die kicken op graphics, mensen die een hekel hebben aan vrolijke kleurtjes en dito figuurtjes, mensen die een hekel hebben aan Nintendo-games of mensen die vies zijn van een complete revue aan retro-games.

Wario Ware is een game die grotendeels bestaat uit microgames, veel microgames. Ja, het is microgame, niet minigame. Waar een minigame toch wel minstens een halve minuut duurt, zijn de microgames in WW binnen drie seconden weer gedaan. Je moet steeds andere opdrachten voltooien, die variëren van “pulk in je neus” tot “eet de banaan”. Voordat je begint aan een microgame krijg je een uitleg die bestaat uit één woord. Denk hierbij aan uitleg als eat, drop, dodge, aim of push. Daarna krijg je het spelletje voor je kiezen, en dan is het aan jou om de uitleg te koppelen aan het beeld dat je ziet. Als je te lang nadenkt, dan faal je. Voer je bliksemsnel de opdracht uit, dan wacht je eeuwige roem, champagne en lekkere chicks, of alleen het ontzag en respect van je vrienden, dat ligt er al aan welk publiek je hebt.

Het klinkt tot nu toe nog niet echt spectaculair, maar de microgames worden op een leuke en originele manier ingezet bij games die ik koppelgames noem. In deze koppelgames worden de microgames op een bepaalde manier ingezet. Zo pompen bijvoorbeeld drie spelers zo hard mogelijk om een ballon te laten knappen. De vierde speler moet microgames spelen totdat hij er eentje succesvol afrondt; dan is een van de pompers aan de beurt. Degene die aan het gamen is op het moment dat de ballon knapt is de klos. Het tempo van de minigames wordt steeds wat opgeschroefd, dus het wordt steeds moeilijker om te winnen.
Een andere game draait om het balanceren op schildpadden. Iedereen begint op één schildpad, en dan start er een multiplayer microgame. De winnaar hiervan mag in zijn eentje een microgame spelen. Wint hij deze, dan krijgen de andere spelers er een grote schildpad bij. Verliest hij, dan krijgt hij er zelf een kleintje bij. Hierna draait de stapel schildpadden zich op hun rug, en moet iedereen in balans proberen te blijven. Spelers die af zijn kunnen anderen gaan irriteren door met een schildpadje tegen hun stapel aan te bonken. Degene die het langst blijft staan heeft gewonnen.

ChEcK dIe iLLe GrApHiCs MaN, rEtRoStYlE iS 0wNaTsJ!!11

Er zijn ook games die niet in de categorie microgames of de categorie koppelgames vallen. Zo kun je met een team touwtje springen en proberen een record te vestigen. Een andere leuke game is het vliegen met een papieren vliegtuigje. Ontzettende simpele spelletjes, maar o zo leuk om te doen. Er zijn nog veel meer koppelgames en losse games maar het heeft geen zin om die allemaal uit te gaan leggen, er moet wel nog wat te ontdekken zijn als je zelf WarioWare gaat spelen. Of ik ben gewoon te lui om alles te gaan beschrijven, dat kan natuurlijk ook.