FIFA 06

Om het FIFA 06-lijstje compleet te maken is er ook een GameBoy Advance-versie uitgebracht. Logischerwijs is deze versie wat minder uitgebreid en grafisch hoogstaand dan de grote broers, aangezien de GBA al sterk richting pensioengerechtigde leeftijd gaat. Maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat deze versie onder doet voor de andere, of toch wel?

Nou, om maar meteen duidelijk te zijn: FIFA 06 biedt weinig nieuws. Met de B-knop geef je een lage pass en met de A-knop schiet je op doel. Met de R-knop kun je een sprintje trekken en de L-knop kun je gebruiken om een lob danwel steekpass uit te voeren. En dat is het ongeveer wel, erg veel diepgang zit er niet in. Nu wordt dat deels veroorzaakt door het beperkt aantal knopjes dat op een GBA zit, maar dat is niet de enige oorzaak van het feit dat FIFA 06 een middelmatige voetbalgame is. Je krijgt de bal, tikt wat rond, rent op het doel af en probeert te scoren. Alhoewel ik niet zo\'n held in voetbalgames ben en van tactiek ook weinig kaas gegeten heb merk ik toch dat er weinig mogelijk is in deze game. Het werkt allemaal wel en je voetballertjes reageren netjes op je commando\'s, maar verder zit er niks vernuftigs of intelligents in.

Het aspect wat zelfs niet in de buurt komt van de classificatie \'middelmatig\' is de presentatie. FIFA 06 is een 3D-voetbal game. Heb je wel eens een 3D-game op de GBA gezien? Nee? Dat komt omdat het er extreem slecht uit ziet en het dus bijna niet wordt toegepast. De weinige games die wel 3D zijn, zijn ook geen grafische hoogstandjes; voor 3D-graphics is de GBA gewoonweg niet geschikt. De pixelbrij die op je scherm \'getoverd\' wordt is werkelijk om te huilen. Het is dat je weet dat het een voetbalgame is en dat het voetballers moeten voorstellen anders zou je denken dat er een multiplayervervolg op \'A Boy and his Blob\' is uitgekomen. Het is zelfs zo erg dat de bal vierkant is in plaats van rond en er zit welgeteld een hele zwarte pixel op die totaal onlogisch rondzwerft om toch een beetje een gevoel van beweging mee te geven. Wat is er mis met mooie 2D-graphics, denkt men dat gamers zo afgestompt zijn dat alles per se 3D moet zijn wil het tof zijn? Het geluid van de game is moeilijk te beoordelen. Alles wordt bedekt onder een dikke laag ruis (als je goed luistert valt er een \'enthousiast\' juichend publiek in te herkennen) en datgene wat wel nog doorschemert is niet bepaald noemenswaardig.

Het enige wat de game nog enigszins redt is de levensduur. Zo zijn er uitdagingen als \"je staat met 2-0 achter en je hebt nog een half uur om te winnen\" die je kunt voltooien, kun je deelnemen aan competities en kun je een carrière beginnen waarbij je vijf jaar dezelfde club in beheer neemt. Ieder seizoen krijg je bepaalde doelen mee die je moet halen. Hier ben je wel even mee bezig maar gelukkig is er ook de mogelijkheid om bepaalde wedstrijden te skippen, waarna de uitslag automatisch bepaald wordt. Neem je Ajax onder je hoede en moet je thuis tegen RBC, dan is de kans groot dat de wedstrijd automatisch gewonnen wordt zonder dat je hem helemaal zelf hoeft te spelen. Met al deze mogelijke speelopties ben je wel even zoet. Mocht je je ooit stierlijk vervelen en heb je de Donald Duck en de Margriet al uitgelezen, dan houdt FIFA 06 je nog wel een tijdje bezig.