Meteos

Het idee
De DS lijkt de perfecte handheld voor puzzelgames: de twee schermen en het touch screen zijn allebei functies die wezenlijk kunnen bijdragen aan het genre. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat Q? Entertainment een poging waagt met Meteos. Zoals bij zoveel games wordt het scherm van bovenaf gevuld met nieuwe puzzelblokjes, hier Meteos geheten. Het bovenste scherm wordt meestal gebruikt om wat statistiekjes en dergelijke bij te houden. Het onderste scherm is je thuisplaneet en de Meteos zijn meteorieten die deze dreigen te vernietigen. Gestaag vormt zich onderin beeld een stapel Meteos die je kunt verplaatsen met je stylus. Maar let op, dit verplaatsen mag alleen in verticale richting . Slaag je erin drie dezelfde Meteos op een rijtje te krijgen dan vormen deze raketjes die gelanceerd worden inclusief de bovenliggende stapel. Slaag je er ook nog in de stapel zodanig te lanceren dat deze het scherm verlaat dan verdwijnt de stapel of komt, wanneer je tegen een tegenstander speelt, bij de ander terecht. Simpel idee, grote diepgang. Probeer je onderin rijtjes te vormen waardoor je de hele stapel in een keer lanceert of vorm je middenin een rijtje waardoor er een kleiner stapeltje gelanceerd wordt wat je weer een extra boost kunt geven door er een ander stapeltje tegenaan te lanceren? Het is even wennen maar naarmate je vordert in de game leer je steeds meer slimme truukjes en word je steeds beter.

klikklikklikklik

Onduidelijkheid
Meteos zit vol met allerlei gamemodes, verschillende statusschermen, soorten Meteos, items, opties, planeten en menu\'s. Prachtig natuurlijk zo\'n uitgebreide game, maar van sommige dingen is niet duidelijk hoe ze precies werken. Zo kon ik in de game niet ontdekken hoe ik items nu moet inzetten, wat ik met de statusschermpjes moet die je voorgeschoteld krijgt en wat het nut is van het wisselen van je thuisplaneet. Jammer genoeg biedt de handleiding op dit punt geen uitkomst. Die is vrij beknopt en deze zaken worden totaal niet behandeld waardoor ik nog steeds geen idee heb hoe ik nu in vredesnaam al die toffe items zou moeten gebruiken. Ik ben er ondertussen wel achter wat voor invloed de keuze van je thuisplaneet heeft: dit beïnvloedt bijvoorbeeld de valsnelheid of de kracht die de raketjes hebben.

Typisch Japans
Wat ik persoonlijk wel weer erg leuk vind aan Meteos is het typisch Japanse sausje dat eroverheen hangt. Win je dan schalt er een volledig koperensemble uit je DS terwijl er in Samurai-schrijfstijl \"VICTORY!!\" over je scherm knalt. Verlies je echter dan verschijnt er schaamtevol \"ANNIHILATION!!\" op je scherm begeleid met het bijbehorende afkeurend muziekje. Je zou er bijna harakiri van plegen. In de rest van de game komt de Japanse stijl ook leuk tot uitdrukking: iedere planeet heeft zijn eigen vreemde inwoners wat weer terug te zien is in de stijl van de verschillende levels en de bijbehorende deuntjes. Kijk niet vreemd op als het eerdergenoemde koperensemble uit de kast getrokken wordt als je een flinke berg lanceert en schrik niet van een hinnikend paard bij een andere succesvolle actie. Meteos wordt erg \'uitbundig\' gepresenteerd en ik kan daar altijd wel om lachen.

klikklikklikklik

Houdbaarheid?
de belangrijkste eigenschap van een puzzelgame is de houdbaarheid en de verslavingsfactor. Gelukkig zit het met beide in Meteos wel goed, het spel is uitermate geschikt voor korte speelsessies en blijft door de grote variatie lekker lang speelbaar. Maar diezelfde korte speelsessies zijn ook een van de nadelen van de game. Natuurlijk is het fijn als je even vijf minuten op de plee een spelletje kunt doen maar ik wil ook wel eens lekker lui in de tuin een kwartier blokjes kunnen schuiven zonder dat ik zit te stressen omdat mijn scherm te snel volloopt. Met tetris kun je bijvoorbeeld rustig een kwartier gamen voordat het een beetje spannend wordt en dat mis ik in Meteos. Een ander minpuntje is dat er geen duidelijk doel is in de game. De ene keer doe je een Star Trip waarbij je verschillende tegenstanders moet verslaan, de andere keer speel je in de oneindige modus waarin de meteos blijven vallen totdat je af bent. Het zorgt natuurlijk ook voor de nodige variatie waardoor iedereen zijn eigen speelstijl kan bepalen, maar het zou erg leuk zijn als er één hoofdmodus was waarin alle topscores gemaakt werden.