Boek: Liam Durcan - Het hart van Hernan Garcia

Hernan Garcia is het zwijgende middelpunt van dit debuut van auteur Liam Durcan. Hij is cardioloog, kruidenier en mogelijk medeplichtig aan martelingen. In Den Haag wordt hij terecht gesteld. Zijn familie is aanwezig bij de zittingen. Patrick Lazerenko is de feitelijke hoofdpersoon van dit intense verhaal over keuzes. Hij is een jeugdvriend van de familie en komt naar Den Haag om zijn steun te bieden, zowel aan de familie als aan de verdedigende advocaten. Lazerenko is neuroloog en laat zijn succesvolle bedrijf in Canada, dat midden in een belangrijke besprekingen zit, in de steek om eindelijk toe te geven aan de neiging de Garcia's op te zoeken en bij te staan.

De Garcia's
Hernan Garcia is eigenaar van de kruidenierszaak waar Lazerenko als puberjochie de steegmuur van bekladt. Garcia geeft hem niet de gebruikelijke ellende, maar laat hem in de winkel werken tot hij der schade heeft terug betaald. Het leven tussen de Garcia's bevalt de jonge Patrick zo goed dat hij er blijft werken. Hernan is een grote bron van inspiratie en wijsheid voor hem en Hernans dochter Celia zal zelfs drie jaar lang zijn grote liefde zijn. Lazerenko ziet ook rare dingen gebeuren, mensen die op bezoek komen bij de Garcia's en Hernan om medische raad vragen. Bezoekjes aan arbeidersloodsen, waar ernstig zieken op een controversiele manier worden behandeld. Zo ontdekt Lazerenko dat Hernan vroeger arts is geweest, cardioloog. Hij gaat mede hierdoor een medicijnenstudie beginnen, wat een nieuwe schakel is in hun relatie.

Oorlogsmisdaden
Jaren later is Lazerenko afgestudeerd arts en mede-eigenaar van een erg succesvol bedrijf, dat zijn neurologie-studies gebruikt om te adviseren in reclame-campagnes. Hij is ervan op de hoogte dat zijn vroegere mentor is aangeklaagd voor oorlogsmisdaden, maar heeft zich tot op dit moment hier niet mee bemoeid. Nu is hij toch afgereisd naar Nederland om de zittingen bij te wonen. Zijn liefde voor deze bijzondere en respectvolle vaderfiguur strijden met zijn gedachten over de aanklacht. Hij komt er Celia weer tegen en denkt gedwongen veel aan het verleden, de gelukkige en de ongelukkige momenten. Hernan blijft ondertussen zwijgen en je zit als lezer maar te wachten op die eerste confrontatie tussen meester en leerling, dat eerste spreken, die eerste duidelijkheid. Gaat die komen, voor zowel Lazerenko als Durcans lezerspubliek?

Vakidioterie
Het hart van Hernan Garcia is geen luchtig boek. De auteur is neuroloog, net als zijn hoofdpersonage, en hij verwerkt veel vakidioterie in het boek. De maximale tijd die je aan een schilderij in een museum besteed, bijvoorbeeld. Of reacties op geuren, smaken en gedragingen. Ze zijn echter niet storend omdat ze naadloos passen in het karakter van Lazerenko. Durcans devotie voor zijn vak en zijn liefde voor zijn fictieve evenbeeld zijn merkbaar. De trage start van het verhaal is mogelijk een ander element dat de lezer kan afschrikken. Doorzetten is het devies, want zodra Durcan je met het mysterie van Hernan en het leven van Lazerenko meegesleept heeft, ben je verloren. De titel is prachtig te interpreteren als het fysieke hart van Hernan dat gaat haperen naarmate de rechtzaak vordert, maar ook als zijn gevoelsmatige hart voor de medemens. In beide gevallen worden we allemaal op het verkeerde been gezet. Het hart van Hernan Garcia is een boek dat vertelt over een familiegeschiedenis, over wreedheden en liefdes, en over mensen en hun beweegredenen. Maar vooral is dit een boek over een man wiens gedachten en emoties een tegenstrijdige warboel zijn en zijn tocht naar helderheid op beide gebieden.

Uitgever: Ailantus ISBN: 978 90 890 3004 2 Pagina's: 333

Kijk voor meer boeken in het FOK! boekenforum.