CD: The Whispertown 2000 - Swim

Meestal is het zo dat het SXSW festival de toekomstige krenten uit de pap haalt en op het podium zet. Druiven zijn het dan nog, sommige zoet en donker van kleur, anderen nog wat zuur en felgroen. Dit jaar sleepte The Whispertown 2000 ook een optredenslot in de wacht. Het gezelschap uit Los Angeles stond 21 maart jongstleden in The Ale House en live schijnen de heren en dames een enerverende show weg te geven. De plek op SXSW hebben ze waarschijnlijk grotendeels te danken aan het feit dat folkicoon Gillian Welch de band bij zijn label heeft opgenomen en hun nieuwe plaat Swim. Met deze uitgave probeert de band nu ook te blijven drijven in de Europese wateren.

De leadsingle die The Whispertown 2000 lanceert fungeert in eerste instantie als een bruikbaar zwembandje. 'Old Times' is een fragiel folknummer met subtiele akoestische gitaren en de karakteristieke stem van Morgan Nagler. Ze heeft haar naam bijna mee in het Engels, want naarmate de liederen voorbij drijven wordt haar vocale bijdrage nogal "nagging". 'Old Times' en 'Pushing Oars' worden muzikaal en melodieus voldoende ondersteunt, waardoor het geheel niet naar de bodem zinkt. Maar de lo-fi folk klinkt verder niet overtuigend genoeg. Nog even lijkt 'Erase The Lines' door zijn Mark Lanegan-stijl het geheel te doen opleven en klinkt Nagler op 'Atlantis' weer even liefelijk en ingetogen. Maar de trage, zeurende, bijna valse en eigenlijk uiterst vervelende stem verknalt het op de rest van het album.

Het is daarnaast ook niet zo dat er muzikaal veel diepgang in zit. Waar mooie zang en smaakvolle melodieën elkaar vaak versterken zorgt het hier grotendeels voor een anticlimax van jewelste. 'Mountain' trapt af alsof er een krolse kat het water in wordt geflikkerd en gaat bijna door merg en been. En zo zijn er nog een paar kittens uit het nest die voor soortgelijke muzikale sferen zorgen. Als je helemaal weg bent van extreme lo-fi en zeurderige zang die tegen het valse aan zit, dan zit je geramd. Mocht je meer waarde hechten aan een zuivere engelenstem en melodieuze folk dan kan je Swim gewoon voorbij laten drijven.

Label: Acony Datum: Maart 2009 Waardering: