CD: Markus Schulz Presents Toronto '09

Markus Schulz is geen vreemde op het Armada label. Naast zijn mixcompilaties Miami ’05, Ibiza ’06 en Amsterdam ’08 komt hij nu met een nieuwe selectie van progressive, trance en daaraan grenzende stijlen, Markus Schulz Presents Toronto '09.

Vanaf het moment dat je de eerste cd in je speler plaatst, wordt je meegenomen door diepe progressive en warme melodieuze trance-tracks. De stijl die Markus Schulz zo geliefd maakt bij zijn publiek. Hij start zijn mix met ‘Queensquay And Jarvis’. Een track van hemzelf onder de alias Dino. Met deze track laat hij duidelijk zijn liefde voor Toronto blijken. Queensquay And Jarvis is een straat waar Het Guvernmentcomplex staat; een club waar Markus volgens de kenners zijn beste optredens ooit heeft gedaan en ook nog steeds zijn inspiratie vandaan haalt. Halverwege ‘Rain’ word je even uit je trance gehaald met wat harde vocals, maar wees niet bang, je mag daarna gewoon weer verder dagdromen met ‘Travail’. In de tracklist van deze eerste cd kom je ook aardig wat nieuwe namen tegen. Markus heeft voor deze compilatie flink gebruik gemaakt van nog niet eerder uitgebrachte, splinternieuwe, versgeperste tracks van jong talent. Aan het einde van deze eerste mix kom je nog de vocals van Susan en Vicky Fee tegen die je nog even weg laten dromen voordat je de tweede cd in je speler moet stoppen.

De tweede compilatie laat je meteen doorgaan waar je was gebleven. Niet opeens een rare tempowisseling, nee, gewoon aansluiten op het einde van de eerste cd. Het lijkt net alsof de mix in twee delen is gehakt omdat er gewoon niet meer ruimte op de eerste cd was. Na de dromerige ‘Koolhaus’ bouwt Markus zijn set op naar wat meer uptempo. Zo beland je dan ook vrij snel bij ‘Sin City’ van zijn pseudoniem Dakota. Ook kom je in deze mix de oude ‘Power of American Natives’ van Dance2Trance uit 1992 tegen. Dan wel niet in de originele staat, maar in de Markus Schulz Return to Coldharbour Remix. Dat is maar goed ook, want die irritante panfluit hoeven we ook echt niet meer te horen. De mix wordt afgesloten met het heerlijke ‘Dust In The Wind’. Een betere hekkensluiter kun je je niet wensen.

Markus Schulz heeft weer een meesterwerk afgeleverd een genot voor je oren. Van tracks met warme vocals tot nummers die je compleet in trance brengen. Maar heel weinig compilatie-albums halen het bij het niveau van deze. Toronto ’09 is een zeer waardige opvolger van Amsterdam ’08, en een must have voor elke progressive-trance fan. Je krijgt er zeker geen spijt van als je deze in je kast hebt staan!

Tracklist
Disc 1
01. Dino - Queensquay And Jarvis 1:30