Boek: Suus Ruis - Tweede viool

Suus Ruis, vaag gaat er een belletje rinkelen bij het horen van die naam. Na de achterkant van het boek te hebben gelezen blijkt dat terecht te zijn. Het gaat hier om de dochter van wijlen Willem Ruis, de overleden hartstochtelijk drukke presentator. Suus Ruis heeft haar baan opgezegd om zich op het schrijven te richten. Ruim vier jaar heeft ze erover gedaan, maar nu is haar debuutroman daar: Tweede viool. Een verhaal met een niet te missen link naar haar overleden vader. Al moet er wel meteen bij gezegd worden dat het géén verhaal over haar vader is, maar slechts enkele raakvlakken heeft met haar eigen leven.

Zoektocht in het verleden
Emma van Bentum heeft maar één droom in haar leven: schrijfster worden. Helaas is dit niet zo makkelijk als ze had gehoopt. Om brood op de plank te krijgen heeft ze een baan gevonden bij de televisie. Hier zoekt zij fragmenten uit voor programma's. Tijdens één van haar vele zoektochten naar nieuwe informatie stuit ze op Felix Sommers (geïnspireerd op Willem Ruis). Felix blijkt in de jaren zeventig en tachtig een zeer succesvolle en geliefde televisiepresentator geweest te zijn. Op mysterieuze wijze is hij echter van de ene op de andere dag van de buis verdwenen. De aanleiding hiervoor is de dood van zijn vriend Ernst Timmers, naast vriend ook zijn producer. Het heeft Felix zo geraakt dat hij helemaal 'klaar' is met zijn leven in Nederland en hij vertrekt.

Emma wordt erg nieuwsgierig naar het verhaal achter het vertrek van Felix en naar de dood van zijn vriend. Zij ziet in het verhaal haar eerste boek en gaat op zoek naar informatie. Met niet meer dan een foto van het huis, gevonden in de archieven van diverse roddelbladen, vertrekt zij naar het buitenland in de hoop Felix Sommers daar te vinden en zijn verhaal te achterhalen. Dat zij dit niet zomaar cadeau krijgt, wordt al snel duidelijk. Sommers leeft vrij afgezonderd en staat niet te trappelen om Emma zijn levensverhaal uit de doeken te doen. Zal het haar lukken het verleden van Sommers boven water te krijgen om er uiteindelijk haar eerste boek over te kunnen schrijven?

Inspiratie
Als je op jonge leeftijd je vader verliest, en deze dan ook nog eens van het markante soort is als Willem Ruis was, kan het niet anders dan dat dit je leven beïnvloed. Op het moment dat je dan een roman wilt schrijven en de hoofdpersoon vorm wilt geven, is het niet verwonderlijk dat je hierbij put uit je eigen ervaringen en deze hoofdpersoon dan baseert op het beeld dat je van je vader hebt. Zo ook bij de hoofdpersoon Felix Sommers in Tweede viool. Hoewel het niet gaat over Willem Ruis is er wel duidelijk een moment van herkenning. Het personage is misschien wat minder uitgesproken dan Ruis was, maar de raakvlakken zijn onmiskenbaar. Het maakt het personage meteen wel tot eentje waar je een beetje van gaat houden, wat destijds ook het geval was bij Willen Ruis. Je moest wel een beetje van die 'gekke' man houden. Dat je van het hoofdpersonage in dit boek gaat houden, draagt bij aan de kracht van het verhaal en het geeft betrokkenheid en meer diepgang.

Het boek leest op een hele prettige manier weg. De schrijfstijl van Suus Ruis is warm en oprecht. Je voelt je soms onderdeel van de zoektocht van Emma. Er zitten wat wisselingen in wat betreft de vertelstijl. De eerste stukken worden verteld vanuit de moeder van Felix, afgewisseld met stukken die door Felix zelf worden 'gesproken'(deze zijn in een ietwat kleiner lettertype gedrukt). Daarnaast zijn er stukken die Emma als verteller kennen en maken we onderscheid tussen de Felix van vroeger en de Felix die Emma 'interviewt'. Het is in het begin even wennen aan deze stijl, maar al snel blijkt dat het zeker wel wat toevoegt. Eenmaal gewend aan die manier van vertellen is het moeilijk je uit het verhaal los te weken. Je wilt met iedere bladzijde die je omslaat weten wat er op de volgende zal staan. Suus Ruis heeft een heel mooi debuut neergelegd, dat zeker een dikke vier sterren waard is. Ze lijkt in het schrijven haar roeping gevonden te hebben. Hopelijk horen we meer van haar.

Uitgever: TM Trademark ISBN: 9789049900748 Pagina's: 282