CD: Cansei de Ser Sexy - Donkey

Beyoncé had het even gehad om sexy te zijn en slingerde de zin "I got tired of being sexy" de mediawereld in. Een Braziliaans zestal ging er met de vertaalde quote vandoor, Cansei de Ser Sexy De groep staat echter beter bekend in de muziekwereld in afgekorte CSS-vorm. Als Latijns-Amerikaanse paddo's schoot het bandproject uit de grond. In combinatie de hedendaagse mediamogelijkheden groeide de status van bekendheid in het thuisland zienderogen. Na het uitkomen van het debuut, de iPod-reclame single 'Music is My Hot Hot Sex' en de single 'Let's Make Love and Listen to Death From Above' kwam ook de wereldwijde faam om de hoek kijken. De dames en de besnorde homo waren plotsklaps zelf hot en speelden vele zalen en festivaltenten plat met hun opbeurende en exotische electropoppunk. Inmiddels heeft Iracema Trevisan de groep verlaten en is Adriano Cintra haar vervanger, ook werken ze nu met de sessie drummer Jon Harper van The Cooper Temple Clause.

Het tweede wapenfeit van de band is inmiddels ook verkrijgbaar en heet Donkey. De titels van de tracks hebben in ieder geval een transformatie ondergaan, zaken als 'Art Bitch' en 'Fuckoff is Not the Only Thing You Have to Show' komen niet voor op de achterkant van het album. Combinaties als 'I Fly', 'Beautiful Song' en 'Believe Achieve' versieren nu de achterzijde, betekent dit ook een eind aan het frisse geluid van het gezelschap? Een volmondig "nee" is hierop helaas niet op zijn plaats want het geluid van de tweede plaat is wel degelijk veranderd. Het vertrek van Trevisan is merkbaar te horen en het spontane, verfrissende en soms explosieve karakter heeft moeten inboeten. De angel is uit de punk, de gekte heeft een valiumpje teveel genomen. De songs gestructureerder en poppier wat natuurlijk niet altijd een slecht teken hoeft te zijn. Maar het missen van het ongeroerde en onvermoeibare geluid van het debuut is toch wel een manco. De exotische invloeden blijven gelukkig overduidelijk aanwezig en nog steeds geeft het oeuvre van de plaat een sprankelend en fris gevoel.

Ofschoon de eerste single 'Rat Is Dead' dan weer zwaarmoediger klinkt dan we van de groep gewend zijn, is dit wel één van de sterkste composities. Ook zijn er iets prominenter aanwezige gitaarpartijen te herkennen op de plaat die het geluid een andere sfeer meegeven, maar veel van het materiaal blijft lichtvoetig. Lichtvoetig, maar ook minder geïnspireerd lijkt het wel. Misschien komt het wel door het doodvermoeiende toeren; vliegen, bussen, standaardhotelkamers, interviews, promotieactiviteiten en tussendoor nieuw materiaal schrijven. Lovefoxxx's schrijfwerk stijgt boven het gemiddelde van Donkey uit met de wisselende invloeden van new wave, electropop en vrolijkheid. Al met al blijft het een fris en opbeurende plaat maar de derde mag in weer in het thuisland geschreven worden, het liefst doorspekt van feesten, gekkigheden en exotische inspiratie.

Label: SubPop Releasedatum: Juli 2008 Waardering: